Cinthia Skrevet 16. april 2007 Skrevet 16. april 2007 Dersom man kjøper en leilighet i et borettslag, hva er da vanligvis inkludert i fellesutgiftene? Jeg vet jo at det varierer, men jeg tenker litt sånn hva som er vanligst. Noen steder er det f.eks oppvarming via fjernvarme. Da vil vel det si at oppvarming er inkludert i fellesutgiftene. Men så bruker man jo mer strøm enn akkurat til oppvarming, selvsagt. Må man da ordne med eget strømabonnement og sånt? Eller følger det leiligheten, på en måte? Hva med vann/kloakk og sånne kommunale avgifter? Er det vanlig å betale det separat, når man bor i en blokkleilighet? Jeg spør fordi jeg gjerne vil danne meg et bilde av hvor mye ekstra faste utgifter i måneden man må regne med i tillegg til fellesutgifter og utgifter til lån. Er det noen som har erfaringer og/eller kunnskap de vil dele? 0 Siter
laban Skrevet 16. april 2007 Skrevet 16. april 2007 http://forbrukerportalen.no/temaer/borettslag Det står en god del i artikkelen under "Dine rettigheter..." Vedr. strøm: I store borettslag med flere bygninger kjøpes ikke strøm felles. Strømleverandørene ønsker ikke å stenge strømmen for så å slå den på igjen, bare fordi leiligheten skal selges, uansett om det er borettslag eller noe annet. Enkle løsninger er enten at både selger og kjøper tar med seg sine strømavtaler til sin nye adresse, eller (hvis f.eks. kjøper ikke har hatt strømabonnement i sitt navn før) at kjøper i første omgang bestiller strøm samme sted som selger har hatt sitt abonnement. Det er lett å bytte ved neste korsvei hvis man er misfornøyd. Her er tips om hvordan det kan ordnes av en stor leverandør. Sjekk med den aktuelle leverandør om det finnes tilsvarende skjemaer: http://www.hafslund.no/privat/kundeservice/vis_kategori.asp?kategoriid=13 På småsteder hvor "alle" bruker den lokale kraftprodusenten, kan det kanskje foregå enda enklere. Men prinsippet er det samme - selger sier opp / flytter "sin" strøm, og den nye eieren bestiller eller "tar med seg sin" strøm. Unnlater kjøper å foreta seg noe som helst, vil det sannsynligvis bli mørkt etter en stund. 0 Siter
Cinthia Skrevet 16. april 2007 Forfatter Skrevet 16. april 2007 http://forbrukerportalen.no/temaer/borettslag Det står en god del i artikkelen under "Dine rettigheter..." Vedr. strøm: I store borettslag med flere bygninger kjøpes ikke strøm felles. Strømleverandørene ønsker ikke å stenge strømmen for så å slå den på igjen, bare fordi leiligheten skal selges, uansett om det er borettslag eller noe annet. Enkle løsninger er enten at både selger og kjøper tar med seg sine strømavtaler til sin nye adresse, eller (hvis f.eks. kjøper ikke har hatt strømabonnement i sitt navn før) at kjøper i første omgang bestiller strøm samme sted som selger har hatt sitt abonnement. Det er lett å bytte ved neste korsvei hvis man er misfornøyd. Her er tips om hvordan det kan ordnes av en stor leverandør. Sjekk med den aktuelle leverandør om det finnes tilsvarende skjemaer: http://www.hafslund.no/privat/kundeservice/vis_kategori.asp?kategoriid=13 På småsteder hvor "alle" bruker den lokale kraftprodusenten, kan det kanskje foregå enda enklere. Men prinsippet er det samme - selger sier opp / flytter "sin" strøm, og den nye eieren bestiller eller "tar med seg sin" strøm. Unnlater kjøper å foreta seg noe som helst, vil det sannsynligvis bli mørkt etter en stund. Takk for svar! Skal se på de linkene litt senere, når jeg har bedre tid til å lese igjennom. Det var greit å vite angående strøm. Jeg hadde en mistanke om det er sånn det var, men hadde ikke noen informasjon på det. Jeg har ikke strømabonnement stående på meg som det er nå, så jeg må i så fall opprette et nytt. Jeg synes det er så greit når ting er inkludert, da blir det så mye mindre å passe på 0 Siter
Cinthia Skrevet 16. april 2007 Forfatter Skrevet 16. april 2007 http://forbrukerportalen.no/temaer/borettslag Det står en god del i artikkelen under "Dine rettigheter..." Vedr. strøm: I store borettslag med flere bygninger kjøpes ikke strøm felles. Strømleverandørene ønsker ikke å stenge strømmen for så å slå den på igjen, bare fordi leiligheten skal selges, uansett om det er borettslag eller noe annet. Enkle løsninger er enten at både selger og kjøper tar med seg sine strømavtaler til sin nye adresse, eller (hvis f.eks. kjøper ikke har hatt strømabonnement i sitt navn før) at kjøper i første omgang bestiller strøm samme sted som selger har hatt sitt abonnement. Det er lett å bytte ved neste korsvei hvis man er misfornøyd. Her er tips om hvordan det kan ordnes av en stor leverandør. Sjekk med den aktuelle leverandør om det finnes tilsvarende skjemaer: http://www.hafslund.no/privat/kundeservice/vis_kategori.asp?kategoriid=13 På småsteder hvor "alle" bruker den lokale kraftprodusenten, kan det kanskje foregå enda enklere. Men prinsippet er det samme - selger sier opp / flytter "sin" strøm, og den nye eieren bestiller eller "tar med seg sin" strøm. Unnlater kjøper å foreta seg noe som helst, vil det sannsynligvis bli mørkt etter en stund. "I tillegg vil fellesutgiftene bl.a. bestå av kommunale avgifter (renovasjon, vann- og kloakkavgift, og feiing), eiendomsskatt, kabel-TV osv. Strøm vil ofte være kjøpt inn i fellesskap. Er det ikke egen strømmåler for hver bolig, vil strømutgiftene måtte fordeles på en eller annen måte." Hentet fra forbrukerportalen. Så her står det jo faktisk at man ofte ikke trenger å tegne eget strømabonnement. Det er jo smart på den måten at man slipper å sitte med nettleie alene, f.eks. Men jeg skjønner jo at forskjellene her er store, så jeg må vel bare belage meg på å spørre og grave for hvert enkelt borettslag, om det skulle bli aktuelt med kjøp 0 Siter
Gjest Cezalion Skrevet 16. april 2007 Skrevet 16. april 2007 "I tillegg vil fellesutgiftene bl.a. bestå av kommunale avgifter (renovasjon, vann- og kloakkavgift, og feiing), eiendomsskatt, kabel-TV osv. Strøm vil ofte være kjøpt inn i fellesskap. Er det ikke egen strømmåler for hver bolig, vil strømutgiftene måtte fordeles på en eller annen måte." Hentet fra forbrukerportalen. Så her står det jo faktisk at man ofte ikke trenger å tegne eget strømabonnement. Det er jo smart på den måten at man slipper å sitte med nettleie alene, f.eks. Men jeg skjønner jo at forskjellene her er store, så jeg må vel bare belage meg på å spørre og grave for hvert enkelt borettslag, om det skulle bli aktuelt med kjøp Jeg har bodd i tre forskjellige borettslag, og har alltid måtte ordne strømmen selv. Både velge leverandør, lese av strømmåleren (alle leilighetene har hatt sin egen), betalt nettleie osv. 0 Siter
Cinthia Skrevet 16. april 2007 Forfatter Skrevet 16. april 2007 Jeg har bodd i tre forskjellige borettslag, og har alltid måtte ordne strømmen selv. Både velge leverandør, lese av strømmåleren (alle leilighetene har hatt sin egen), betalt nettleie osv. Takk for svar! 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. april 2007 Skrevet 16. april 2007 Hos meg dekker det: - kommunale avgifter - vaktmestertjeneste - trapepvask - brøyting, snømåking, gressklipping (aldri dugnader!) - noe forsikring (eller er det TOBB-medlemsskapet?) - stor søppelcontainer en gang i mnd (dvs. 3-4 stk, stort borettslag) Vi har en strømleverandør som alle i borettslaget har i utgangspunktet og som det er fremforhandlet gode avtaler med, men jeg tror man kan bytte omn man vil. 0 Siter
laban Skrevet 16. april 2007 Skrevet 16. april 2007 "I tillegg vil fellesutgiftene bl.a. bestå av kommunale avgifter (renovasjon, vann- og kloakkavgift, og feiing), eiendomsskatt, kabel-TV osv. Strøm vil ofte være kjøpt inn i fellesskap. Er det ikke egen strømmåler for hver bolig, vil strømutgiftene måtte fordeles på en eller annen måte." Hentet fra forbrukerportalen. Så her står det jo faktisk at man ofte ikke trenger å tegne eget strømabonnement. Det er jo smart på den måten at man slipper å sitte med nettleie alene, f.eks. Men jeg skjønner jo at forskjellene her er store, så jeg må vel bare belage meg på å spørre og grave for hvert enkelt borettslag, om det skulle bli aktuelt med kjøp Det var derfor jeg skrev det om strømmen - det som står der om felles innkjøp, er ikke vanlig i store borettslag. 0 Siter
Cinthia Skrevet 16. april 2007 Forfatter Skrevet 16. april 2007 Hos meg dekker det: - kommunale avgifter - vaktmestertjeneste - trapepvask - brøyting, snømåking, gressklipping (aldri dugnader!) - noe forsikring (eller er det TOBB-medlemsskapet?) - stor søppelcontainer en gang i mnd (dvs. 3-4 stk, stort borettslag) Vi har en strømleverandør som alle i borettslaget har i utgangspunktet og som det er fremforhandlet gode avtaler med, men jeg tror man kan bytte omn man vil. Takk for svar! 0 Siter
Cinthia Skrevet 16. april 2007 Forfatter Skrevet 16. april 2007 Det var derfor jeg skrev det om strømmen - det som står der om felles innkjøp, er ikke vanlig i store borettslag. Ser jo nå at det du skrev om strømmen skulle settes i sammenheng med linken. Tankene gikk ikke så langt i sted 0 Siter
illuminatum Skrevet 17. april 2007 Skrevet 17. april 2007 "I tillegg vil fellesutgiftene bl.a. bestå av kommunale avgifter (renovasjon, vann- og kloakkavgift, og feiing), eiendomsskatt, kabel-TV osv. Strøm vil ofte være kjøpt inn i fellesskap. Er det ikke egen strømmåler for hver bolig, vil strømutgiftene måtte fordeles på en eller annen måte." Hentet fra forbrukerportalen. Så her står det jo faktisk at man ofte ikke trenger å tegne eget strømabonnement. Det er jo smart på den måten at man slipper å sitte med nettleie alene, f.eks. Men jeg skjønner jo at forskjellene her er store, så jeg må vel bare belage meg på å spørre og grave for hvert enkelt borettslag, om det skulle bli aktuelt med kjøp Jeg har en leilighet i et borettslag med bare 30 leiligheter. Her kjøper vi strømmen felles. Ellers er det greit med en kjapp telefon til forretningsfører om hva fellesutgiftene dekker. 0 Siter
Cinthia Skrevet 17. april 2007 Forfatter Skrevet 17. april 2007 Jeg har en leilighet i et borettslag med bare 30 leiligheter. Her kjøper vi strømmen felles. Ellers er det greit med en kjapp telefon til forretningsfører om hva fellesutgiftene dekker. Takk for svar! Det er ingen spesiell leilighet jeg har i sikte, jeg tenkte bare å lage meg et lite estimat i hodet angående hvor store månedlige utgifter jeg vil få i tillegg til det som blir oppgitt i tall. Men jeg skjønner jo at det er forskjellig praksis på dette, så jeg får vel høre med hvert enkelt sted, når det en gang blir aktuelt 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.