Cinthia Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Jeg har i en liten uke nå hatt litt smerter innerst til venstre av tannrekka oppe (jepp, flott forklart). Altså i 6- eller 12-årsjekselen, tror jeg. Det er ikke kjempevondt, men det er "noe". Det gjør litt vondt når jeg tygger, og det er litt sårt når jeg bruker tanntråd. Når jeg kjenner etter med tunga kjennes det vel egentlig ikke ut som om det er noe unormalt i forhold til tilsvarende jeksler på andre siden, men det er vel vanskelig å "smake seg fram til" hva som kan være galt. Det iser ikke noe spesielt der i forhold til andre tenner. Jeg har ikke fått visdomstenner, men på forrige røntgenbilder hos tannlegen var de langt unna å bryte fram, så jeg vet ikke riktig om det kan være en visdomstann som ligger og presser på heller. Kan det være et hull? Jeg har aldri hatt hull i en tann før, og aldri noen problemer med tennene, så jeg vet liksom ikke hvordan det "skal" kjenes ut. Jeg var hos tannlegen i januar, og der var helt 100 % bra, sa tannlegen, og jeg skulle komme tilbake om 2 år. Som sagt er det ikke slik at jeg holder på å forgå av tannpine, men jeg blir liksom litt urolig når jeg kjenner smerter i tennene mine. Litt dumt å måtte ta en ekstra sjekk til tannlegen også, for det er jo ikke akkurat gratis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/273346-vondt-i-en-jeksel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillee_my88 Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 hvor gammel er du? siden du tror det er 6 el 12 års jekselen så har du ikke fått visdomstennene først? Første du merker er at de presser på de tennene som er ute, for å dytte dem ut, og det trenger ikke bare å være den innerste tanna som merker det. Har f eks fått ei skjeiv tann i midten nede, etter at ei visdomstann brutalt tvang seg vei, og dyttet på resten. Den var garantert ikke slik før den visdomstanna kom, og ble trukket fortest mulig. Så om du ikke har fått visdomtenner ennå (tell etter du skal ha 14 tenner oppe og 14 nede, har du flere er det visdomstenna) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/273346-vondt-i-en-jeksel/#findComment-2211048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cinthia Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 hvor gammel er du? siden du tror det er 6 el 12 års jekselen så har du ikke fått visdomstennene først? Første du merker er at de presser på de tennene som er ute, for å dytte dem ut, og det trenger ikke bare å være den innerste tanna som merker det. Har f eks fått ei skjeiv tann i midten nede, etter at ei visdomstann brutalt tvang seg vei, og dyttet på resten. Den var garantert ikke slik før den visdomstanna kom, og ble trukket fortest mulig. Så om du ikke har fått visdomtenner ennå (tell etter du skal ha 14 tenner oppe og 14 nede, har du flere er det visdomstenna) Takk for svar! Jeg har ikke fått visdomstennene nei, det er jeg 100 % sikker på. Jeg har sett dem på røntgenbilder, på de forrige bildene var de et stykke unna å komme fram. En teori er jo at den ene visdomstanna har skutt fart og begynt å presse på, som du sier. Men det -kan- jo også være et hull, selv om jeg aldri har hatt det før, og har veldig god tannhygiene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/273346-vondt-i-en-jeksel/#findComment-2211059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillee_my88 Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Takk for svar! Jeg har ikke fått visdomstennene nei, det er jeg 100 % sikker på. Jeg har sett dem på røntgenbilder, på de forrige bildene var de et stykke unna å komme fram. En teori er jo at den ene visdomstanna har skutt fart og begynt å presse på, som du sier. Men det -kan- jo også være et hull, selv om jeg aldri har hatt det før, og har veldig god tannhygiene. mest sansynlig er det en visdomstann, dessverre bør du til tannlegen fortest mulig, og skulle det "bare" være hull så slipper du smerter ihvertfall.. jeg merka lite til ene visdomstanna mi, plutselig gjorde det bare vondere og vondere, og den stakk etterhvert litt ut, og den måtte jeg trekke før den var komme helt ut av tannkjøttet.. var overhode ikke plass og det kjente jeg jo.. så det kan gå veldig fort! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/273346-vondt-i-en-jeksel/#findComment-2211061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cinthia Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 mest sansynlig er det en visdomstann, dessverre bør du til tannlegen fortest mulig, og skulle det "bare" være hull så slipper du smerter ihvertfall.. jeg merka lite til ene visdomstanna mi, plutselig gjorde det bare vondere og vondere, og den stakk etterhvert litt ut, og den måtte jeg trekke før den var komme helt ut av tannkjøttet.. var overhode ikke plass og det kjente jeg jo.. så det kan gå veldig fort! Men det virker jo så rart at den skal ha skutt fart og vokst flere milimeter på to måneder, når den har stått bom fast i flere år? Eller er det vanlig, kanskje? Tror nok jeg venter litt med å ringe tannlegen. Foreløpig er det jo ikke veldig vondt, så det kan jo være at det ikke er noe galt, men at smertene går over. Jeg er evig optimist 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/273346-vondt-i-en-jeksel/#findComment-2211066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Men det virker jo så rart at den skal ha skutt fart og vokst flere milimeter på to måneder, når den har stått bom fast i flere år? Eller er det vanlig, kanskje? Tror nok jeg venter litt med å ringe tannlegen. Foreløpig er det jo ikke veldig vondt, så det kan jo være at det ikke er noe galt, men at smertene går over. Jeg er evig optimist Min kjære hadde heller ikke så veldig vondt, og med tannlegeskrekk og full pakke utsatte han det - "det går sikkert over!" Noe som endte med at han gikk i mange dager med skikkelig tannpine før han fikk time hos tannlegen... Du bør ta en tur vet du. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/273346-vondt-i-en-jeksel/#findComment-2211083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cinthia Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Min kjære hadde heller ikke så veldig vondt, og med tannlegeskrekk og full pakke utsatte han det - "det går sikkert over!" Noe som endte med at han gikk i mange dager med skikkelig tannpine før han fikk time hos tannlegen... Du bør ta en tur vet du. Ja, du sier noe Men det er ikke ordentlig vondt, det er bare det at det er litegrann vondt, og jeg har aldri hatt tannpine på noen måte før, og blir derfor bekymret med en gang tennene ikke synger glade sanger som de pleier Om det begynner å faktisk gjøre VONDT, sånn at jeg må vurdere å ta noe smertestillende, da skal jeg nok oppsøke tannlege, ja 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/273346-vondt-i-en-jeksel/#findComment-2211246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.