Gå til innhold

Reumatisk ?

Anbefalte innlegg

Jeg er nå 46 år. Jeg har alltid satt det høyt å holde meg i god form, har et yrke som fordrer det. For 6 - 7 år siden fikk jeg senebetennelse som ble kronisk, det satt fra fingre til albue, med plager opp til skuldre i verste perioder. Jeg skiftet arbeid og ble helt kvitt det,men trente det på meg igjen etter et par år (trodde jo det var helt borte, men det lå nok der) For litt over ett år siden begynte diffuse smerter å melde seg rundt omkring i kroppen; bryst og ben. Jeg fikk etterhvert bukt med senebetennelsen, men de diffuse smertene har utviklet seg og er nå stadig tilbakevendene og spesielt i armer og ben. Det fremtrer som en mellomting av muskulatur som sover og fryser. Det er spesielt ille i begynnelsen av uken og det blir nok verre ved stress. Trening har jeg vært nødt til å tone ned, for fysisk aktivitet forverrer symptomene slik at jeg kan få stivhet og nummenhet, spesielt i knehasene. Jeg får videre vondt under bena og jeg synes jeg er altfor mye trøtt og sliten. I tilleg sover jeg dårlig, våkner ofte en times tid om natten. Det virker i det hele tatt som at kroppen er svært skjør til tross for sunn livsstil både ved trening og kost (stresser nok for mye, men..) Jeg får liten feedback hos fastlegen, men har blitt undersøkt hos både nevrolog og raumatolog. Jeg tenkte at det kunne være psykisk, så jeg forsøkte også psykolog en periode, men dette fikk jeg ingenting ut av, kanskje bortsett fra å anta at det ikke har noe psykisk bakgrunn. Selv heller jeg mot at dette kan være en reumatisk lidelse etter at jeg har satt meg litt inn i det, men prøver viser intet. Leste at kosten kunne trigge reumatiske lidelser og det kan jo forklare forverring i ukens begynnelse da jeg ofte spiser sterk mat og det blir noe alkohol til dette i helgene. Jeg synes forverringen bare dette siste året har vært såpass ille, at jeg frykter uføretrygding ikke langt frem i tid om ikke medisin, trening eller diett kan hjelpe. Men først må jeg jo finne ut hva dette er?? Kan du hjelpe, evt. sende min forespørsel til noen som er spesialister på området. Jeg får altså ikke så mye ut av svar som: oppsøk lege, som du skjønner, for den veien har jeg tråklet uten å bli klokere. Takknemlig for svar. mvh. onkel blå

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273424-reumatisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Du betaler ikke for dette svaret; siden jeg er litt sen. jeg synes du skal be om henvisning til et tverrfaglig senter der de har både fysikalsk medisiner og reumetolog. Friskvernklinikken i Asker er et slikt sted. Du kan også oppsøke steder som driver mer alternativt, som f.eks balderklinikken i Oslo. Der kan du få grundig kostholdsveiledning, og prøve ut om ulike dietter kan endre smertebildet. Noen ganger kan medisin mot reumatiske sykdommer forsøkes. Man kan godt ha reumatisme selvom det ikke slår ut på blodprøver.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273424-reumatisk/#findComment-2215124
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...