Gå til innhold

Antihormonbehandling vs aromatasehemmere v/recidiv eggstokkreft

Anbefalte innlegg

Gjest Undrende datter

Hei! Jeg har en mor på 73 år som har recidiv eggstokkreft og ikke tåler mer cellegift. Eggstokker og livmor er fjernet. Dette er andre tilbakefall på to år. Hun har fortsatt to tumorer på hhv ca 1 og 3 cm diameter i bekkenet, etter to cellegiftkurer. Hun er nå satt på Tamoxifen, antihormonbehanding, for å bremese utviklingen. Jeg lurer først og fremst på om det er naturlig at reseptorene blir sjekket før de setter i gang en slik behandling? Slik at det er ”sansynlig” at dette virker. Det er vel bare 20% som har disse reseptorene etter som jeg har skjønt. Jeg har også forstått det slik at aromatasehemmere har bedre effekt og på AstraZenekas hjemmesider står det som følger: ”- Hvis aromatasehemmer viser fordeler over tamoxifen, hvorfor settes ikke postmenopausale, østrogenreceptorpositive pasienter rett på førstnevnte fra dag én? Svar:Disse medikamentene er mer kostbare, men det er ikke den mest relevante årsaken. Studier har vist at tamoxifen får mindre effekt etter noen år og ved å sette inn et annet hormonpreparat kan den antiøstrogene effekt igjen forsterkes. Såkalt sekvensiell terapi synes derved å gi tilleggseffekter framfor å benytte tamoxifen uavbrutt i fem år”. Det står ingen ting om at det samme gjelder hvis vi starter med aromatasehemmere først. Vil effekten av disse også kunne avta, og hvis ja, hvordan vil effekten kunne bli av tamoxifen? Årsaken til mitt spørsmål er at jeg lurer på om hun kan ha mer effekt å bli satt direkte på aromatasehemmere? Takknemlig om du kan svare meg.

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...