Gå til innhold

Antihormonbehandling vs aromatasehemmere v/recidiv eggstokkreft

Anbefalte innlegg

Gjest Undrende datter

Hei! Jeg har en mor på 73 år som har recidiv eggstokkreft og ikke tåler mer cellegift på grunn av voldsom kvalme/oppkast og generelt nedsatt almentilstand. Eggstokker og livmor er fjernet for 4-5 år siden da kreften ble oppdaget første gang. Dette er andre tilbakefall på to år. Hun har fortsatt to tumorer på hhv ca 1 og 3 cm diameter i bekkenet, etter to cellegiftkurer. Den siste kuren fikk hun bare en type, og den var mer skånsom for leukocyttene, men ble veldig syk. Hun er nå satt på Tamoxifen, antihormonbehanding, for å bremese utviklingen. Jeg lurer først og fremst på om det er naturlig at reseptorene blir sjekket før de setter i gang en slik behandling? Slik at det er ”sansynlig” at dette virker. Det er vel bare 20% som har disse reseptorene etter som jeg har skjønt. Jeg har også forstått det slik at aromatasehemmere har bedre effekt og på AstraZenekas hjemmesider står det som følger: ”- Hvis aromatasehemmer viser fordeler over tamoxifen, hvorfor settes ikke postmenopausale, østrogenreceptorpositive pasienter rett på førstnevnte fra dag én? Svar:Disse medikamentene er mer kostbare, men det er ikke den mest relevante årsaken. Studier har vist at tamoxifen får mindre effekt etter noen år og ved å sette inn et annet hormonpreparat kan den antiøstrogene effekt igjen forsterkes. Såkalt sekvensiell terapi synes derved å gi tilleggseffekter framfor å benytte tamoxifen uavbrutt i fem år”. Det står ingen ting om at det samme gjelder hvis vi starter med aromatasehemmere først. Vil effekten av disse også kunne avta, og hvis ja, hvordan vil effekten kunne bli av tamoxifen? Årsaken til mitt spørsmål er at jeg lurer på om hun kan ha mer effekt å bli satt direkte på aromatasehemmere? Takknemlig om du kan svare meg.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved eggstokkkreft er effekt av behandling med antiøstrogener ikke så godt dokumentert som det er ved brystkreft eller livmorkreft, men kan forsøker når det ikke er andre muligheter. Man undersøker ikke for reseptorer ved eggstokkreft, har jeg fått forklart av våre eksperter. Det finnes ikke studier som har sammenlignet tamoxifen med aromatasehemmere. Det er betydelig flere studier med tamoxifen enn med aromataseinhibitorer. Jeg fant dette utdrag fra en artikkel i 2006, om du kan forstå det engelske.

Some data suggest that hormonal therapies may have an effect on ovarian cancer in palliative settings. The most well studied anticancer drugs are tamoxifen, megestrol acetate, medroxyprogesterone acetate, leuprolide acetate, anastrozole and letrozole. Presently, no hormonal therapy is approved by the US FDA for the treatment of any type of ovarian malignancy or is listed as an active agent by any of the authoritative compendia. Owing to the endocrine associations with ovarian cancer, the minimal side effects of hormonal therapy and the demonstrated activity of hormonal therapies in other endocrine organ-associated malignancies, further study of hormonal therapies for ovarian cancer is warranted.

Jeg kan altså ikke gi deg noe konkret svar fordi det tilsynelatende ikke finnes. Jeg synes du skal stole på behandlende leger som sannsynligvis er godt informert.

Jeg håper behandlingen kan dempe veksten av kreften hos din mor.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS det du leste fra Zeneca’s hjemmeside, var det om bryst eller eggstokk-kreft?

Gjest Undrende datter

Ved eggstokkkreft er effekt av behandling med antiøstrogener ikke så godt dokumentert som det er ved brystkreft eller livmorkreft, men kan forsøker når det ikke er andre muligheter. Man undersøker ikke for reseptorer ved eggstokkreft, har jeg fått forklart av våre eksperter. Det finnes ikke studier som har sammenlignet tamoxifen med aromatasehemmere. Det er betydelig flere studier med tamoxifen enn med aromataseinhibitorer. Jeg fant dette utdrag fra en artikkel i 2006, om du kan forstå det engelske.

Some data suggest that hormonal therapies may have an effect on ovarian cancer in palliative settings. The most well studied anticancer drugs are tamoxifen, megestrol acetate, medroxyprogesterone acetate, leuprolide acetate, anastrozole and letrozole. Presently, no hormonal therapy is approved by the US FDA for the treatment of any type of ovarian malignancy or is listed as an active agent by any of the authoritative compendia. Owing to the endocrine associations with ovarian cancer, the minimal side effects of hormonal therapy and the demonstrated activity of hormonal therapies in other endocrine organ-associated malignancies, further study of hormonal therapies for ovarian cancer is warranted.

Jeg kan altså ikke gi deg noe konkret svar fordi det tilsynelatende ikke finnes. Jeg synes du skal stole på behandlende leger som sannsynligvis er godt informert.

Jeg håper behandlingen kan dempe veksten av kreften hos din mor.

PS det du leste fra Zeneca’s hjemmeside, var det om bryst eller eggstokk-kreft?

Hei og takk for ditt svar. Utdraget fra AstraZeneca's hjemmeside er "Forebygging og behandling av brystkreft". Mener imidlertid jeg har lest flere steder at det er en viss sammenheng mellom enkelte typer eggstokkreft og brystkreft. Har vel også gått ut fra at det er en rimelig sjanse for at det kan fungere også på eggstokkreft siden de gir henne denne behandlingen.

Mette Moen, Gynekolog

Hei og takk for ditt svar. Utdraget fra AstraZeneca's hjemmeside er "Forebygging og behandling av brystkreft". Mener imidlertid jeg har lest flere steder at det er en viss sammenheng mellom enkelte typer eggstokkreft og brystkreft. Har vel også gått ut fra at det er en rimelig sjanse for at det kan fungere også på eggstokkreft siden de gir henne denne behandlingen.

PS denne informasjon har jeg fått fra en av Norges største eksperter på eggstokk-kreft:

Bruken av Tamoxifen ved eggstokkreft er basert på klinisk observasjon av

at behandlingen synes å ha en bremsende effekt på sykdomsutviklingen,

dessuten er behandlingen nesten uten bivirkninger sammenlignet med alle

former for cellegiftbehandling. Virkningsmekanismen ved eggstokkreft er

ikke som ved brystkreft og livmorkreft sikkert knyttet til blokkering av

østrogenreseptorer og det er derfor ikke vanlig å å måle

hormonreseptorer for å sannsynliggjøre effekt ved eggstokkreft.

Aromatasehemmer som alternativ til Tamoxifen er ikke særlig aktuelt ved

eggstokkreft.

Gjest Undrende datter

PS denne informasjon har jeg fått fra en av Norges største eksperter på eggstokk-kreft:

Bruken av Tamoxifen ved eggstokkreft er basert på klinisk observasjon av

at behandlingen synes å ha en bremsende effekt på sykdomsutviklingen,

dessuten er behandlingen nesten uten bivirkninger sammenlignet med alle

former for cellegiftbehandling. Virkningsmekanismen ved eggstokkreft er

ikke som ved brystkreft og livmorkreft sikkert knyttet til blokkering av

østrogenreseptorer og det er derfor ikke vanlig å å måle

hormonreseptorer for å sannsynliggjøre effekt ved eggstokkreft.

Aromatasehemmer som alternativ til Tamoxifen er ikke særlig aktuelt ved

eggstokkreft.

Tusen takk for hjelpen, har fått kjempegodt svar på mine spørsmål. Hadde ikke så lyst å ringe sykehuset fordi det lett kunne misforstås og virke som at jeg ikke stoler på dem, noe som jeg imidlertid gjør. I tillegg til at jeg selvfølgelig vil det beste for min mor går jeg på sykepleien og er nok spesielt interessert og nysgjerrig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...