Gjest Egil_snart_far Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Hei Min samboer er gravid i 14 uke og blodprøver har påvist antistoffer i blodet. Siden jeg ikke kjenner terminologien, remser jeg bare opp følgende begreper som sto på brevet fra legen: Rhesus D+, påvist anti-C som kan gi hemolyttisk sykdom hos foster, titer: 2 Hva betyr egentlig dette? Har vi grunn til bekymring? Vi har fra før ett barn på 2 år hvor alt var normalt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/273501-gravid-og-anti-c-stoffer-i-blodet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Jeg fikk lignende beskjed når vi ventet nr. 2. Jeg hadde alltid trodd det bare var de som var rhesus minus som fikk antistoffer, men det kan altså vi som er rhesus pluss også. Jeg er Rhesus A+, din kone O+ (ikke D+) Det finnes maaaaaaange forskjellige typer antistoffer, og din kone vil antagelig måtte ta blodprøver på omtrent hver svangerskapskontroll for å se om verdiene stiger. I ytterste konsekvens må barnet å blodoverføring, men det er uhyre sjeldent. Hos oss gikk det hele helt fint. Antistoffverdiene holdt seg stabile under hele svangerskapet. Barnet ble født 5 uker før ultralydtermin og hadde gulsott (det hadde også førstemann). Hun måtte ligge i lyskasse noen dager. Bortsett fra det er hun frisk og rask - og det er jeg også. Det er økt sjanse for problemer jo flere barn man får. Men vi har fått enda ett barn. Jeg tok blodprøver 4-5 ganger under svangerskapet, og verdiene holdt seg også denne gangen stabile. Barnet ble født i uke 37 og var fin og flott. Men han utviklet alvorlig gulsott og måtte i intensiv lysbehandling omtrent 1 uke etter fødselen. Etter 4-5 dager på sykehuset var han også frisk og fin og er nå verdens skjønneste lille gutt på 1,5 år. Legene jeg har vært hos har ikke visst mye om dette med Rhesus positive kvinner og antistoffer. Men heldigvis ble jeg godt fulgt opp med blodprøver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/273501-gravid-og-anti-c-stoffer-i-blodet/#findComment-2212008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.