Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Finnes det noen måte å forberede seg under svangerskapet slik at det er større sjanse for at man får melk og kan amme barnet når det blir født? Vet at det ikke alle som kan amme, ikke fordi de ikke ønsker, men fordi de ikke har melk. Brystene skal jo vokse og forberede seg til melkproduksjon, de skal bli større , med mørke områder rundt brystvortene og alt dette. Er nå i slutten av uke 16, men har ikke merket noen forandringer i brystene. For tidlig kanskje? De var litt ømme i begynnelse, brystvortene kan være ømme fortsatt og det hender at det stikker i brystene, men de er ikke forandret seg ellers. Ikke har blitt større i hele tatt, ingen forandringer rundt brystvortene heller. Kan dette være tegn på at jeg kanskje ikke kommer til å amme babyen? Vet dere om det finnes noen måte å stimulere brystene til senere melkproduksjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273519-amming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brystvortene mine har overhodet ikke endret seg. De er like nå som da jeg var 15 år... Er gravid for andre gang og ammet førstemann i 13 mnd.

Det beste du kan gjøre er å lese om emnet. F.eks på sidene til ammehjelpen. Men UTEN å ta sorgene på forskudd. Bli trygg på at kroppen din og babyen klarer å fikse dette uten problemer. Jeg har inntrykk av at det oftest er morens stress (enten stress med ammingen eller annet stress pga livssituasjon) som fører til manglende melk. Det er sjelden noe fysisk ved morens kropp eller bryster.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273519-amming/#findComment-2212331
Del på andre sider

Gjest martinmamma

Brystvortene mine har overhodet ikke endret seg. De er like nå som da jeg var 15 år... Er gravid for andre gang og ammet førstemann i 13 mnd.

Det beste du kan gjøre er å lese om emnet. F.eks på sidene til ammehjelpen. Men UTEN å ta sorgene på forskudd. Bli trygg på at kroppen din og babyen klarer å fikse dette uten problemer. Jeg har inntrykk av at det oftest er morens stress (enten stress med ammingen eller annet stress pga livssituasjon) som fører til manglende melk. Det er sjelden noe fysisk ved morens kropp eller bryster.

Hei! Jeg er mamma til to gutter, og har slitt begge gangene. Jeg har i begge tilfeller vært veldig innstilt få å få det til, men det fungerte rett og slett ikke. Ungene ble aldri helt fornøyde, og lå til brystet jevnt og trutt. Man blir såklart noe stresset av en slik situasjon såklart, men jeg følte at jeg hadde ro og tok tiden til hjelp. Jeg begynte å spe på med erstatning, og ting forandret seg veldig. Når det går den veien, fører jo det ofte til at ammingen etterhvert blir avsluttet, da barna sover bedre gjennom natten, og man ikke får den nattammingen.

Jeg skal ha nr tre nå, og er like innstilt på å prøve denne gangen. Innbiller meg at denne gangen skal jeg være hardere og klare det lenger enn de to forrige ;o) Men tiden vil vise. Jeg har hvertfall to sunne og friske gutter som knapt har vært syke på disse sju årene, så jeg har heller ingen dårlig erfaring med flaskebarn, men kunne tenkt meg og fått ammingen til å fungere hundre prosent!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273519-amming/#findComment-2212443
Del på andre sider

Jeg forberedte meg ikke på ammingen i det hele tatt. Det fiksa kroppen helt på egen hånd og jeg amma alle tre ungene til de var 15 mnd, 16 mnd og 22 mnd gamle. Om det finnes noen gode råd for å få igang ammingen vet jeg ikke, men jeg tror kanskje det aller viktigste er å slappe av og tenke at dette fikser seg av seg selv. Oftest gjør det heldigvis det:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273519-amming/#findComment-2212897
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...