Gjest Voyager Skrevet 19. april 2007 Skrevet 19. april 2007 Hei ! Jeg er en mann på 40 år som har hatt vondt i halebenet i 3-4 måneder nå - uten at jeg kan huske å ha falt eller slått meg på noe vis. Det har kommet og gått litt, men de siste ukene har det blitt værre. Var på en flytur til Sør-Amerika nettopp, og det var temmelig slitsomt å måtte sitte foroverbøyd hele turen.... Kjenner ingenting bortsett fra når jeg sitter, så sånn sett greier jeg meg fint. Men, jeg lurer på hva det kan være. 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 25. april 2007 Skrevet 25. april 2007 Coccygogyni, smerter i halebenet, kommer oftest etter fall på baken eller langvarig/uvanlig klem på stedet. Kvinner kan få det etter fødsel; der hele halebenet bendes ut. Fra halebenet går det masse små bånd/ligamenter ut til andre deler av bekkenet; særlig sitteknokene. Disse kan bli betente. Dersom du kontakter fastlegen din, vil han finne ut om det er selve halebenet, disse båndene eller andre strukturer i området ( f.eks endetarm/prostata) som gir opphav til smertene. Dersom det er betente bånd, kan disse masseres og tøyes hos enkelte kyndige fysioterapeuter, en sjelden gang kan kortison-injeksjon bli nødvendig. Det er ikke uvanlig at smerter i halebenet er langvarige; man snakker ofte om 6 måneder. Dersom du kan avlaste det når du sitter, f.eks ved å skjære til en sittepute formet som en badering, vil plagen trolig forsvinne raskere; da unngår du stadig bend og tøyning av det ømme området. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.