Gå til innhold

Vondt i haleben

Anbefalte innlegg

Gjest Voyager
Skrevet

Hei ! Jeg er en mann på 40 år som har hatt vondt i halebenet i 3-4 måneder nå - uten at jeg kan huske å ha falt eller slått meg på noe vis. Det har kommet og gått litt, men de siste ukene har det blitt værre. Var på en flytur til Sør-Amerika nettopp, og det var temmelig slitsomt å måtte sitte foroverbøyd hele turen.... Kjenner ingenting bortsett fra når jeg sitter, så sånn sett greier jeg meg fint. Men, jeg lurer på hva det kan være.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Coccygogyni, smerter i halebenet, kommer oftest etter fall på baken eller langvarig/uvanlig klem på stedet. Kvinner kan få det etter fødsel; der hele halebenet bendes ut. Fra halebenet går det masse små bånd/ligamenter ut til andre deler av bekkenet; særlig sitteknokene. Disse kan bli betente. Dersom du kontakter fastlegen din, vil han finne ut om det er selve halebenet, disse båndene eller andre strukturer i området ( f.eks endetarm/prostata) som gir opphav til smertene. Dersom det er betente bånd, kan disse masseres og tøyes hos enkelte kyndige fysioterapeuter, en sjelden gang kan kortison-injeksjon bli nødvendig. Det er ikke uvanlig at smerter i halebenet er langvarige; man snakker ofte om 6 måneder. Dersom du kan avlaste det når du sitter, f.eks ved å skjære til en sittepute formet som en badering, vil plagen trolig forsvinne raskere; da unngår du stadig bend og tøyning av det ømme området.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...