Gå til innhold

Pigmentflekker

Anbefalte innlegg

Gjest 64-årgang

Hei, Jeg har noen pigmentflekker i ansiktet som jeg ønsker å få fjernet. Har hørt at laser er det som må til og at jeg beskytter meg med høy solfaktor når jeg er ute. Kan jeg kontakte fastlegen å få henvisning til en hudspesialist eller må dette gjøres "privat" på en skjønnhetssalong? Vennlig hilsen 1964 årgang

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273614-pigmentflekker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det finnes jo forskjellige typer pigmentflekker, men slik det høres ut hos deg, dreier det seg sannsynligvis om pigmentopphopninger som er lokalisert hyppigst i tinninger og kinn, på folkemunne kalt "leverflekker2, men som altså er forårsaket av soling. Slike kan behandles med fryseteknikk hos hudlege , men viktig at det da gjøres veldig forsiktig slik at man bare får vekk det overflødige pigmentet uten å lage et arr eller en lokal pigmentmangel(hvit flekk). Kan også behandles med laser for å oppnå det samme. Det forekommer også pigmentflekker som er hormon-og solbetingete i ansiktet, men dette er gjerne mer utbredte områder symmetrisk i panne, øvre kinn og på overleppe og de kommer ifm p-pillebruk og soling eller ved svangerskap, hyppigst i aldersgruppen 20-40. Tror det er best at du går til hudlege, enten med henvisning til en med driftavtale eller direkte til hudlege uten kommunal avtale, da trenger du ikke henvisning, men det koster litt mer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273614-pigmentflekker/#findComment-2215036
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...