Gå til innhold

Bjørkepollen

Anbefalte innlegg

Gjest hater pollen!

Nå går vi snart noen fæle dager i møte; bjørkepollen og varme dager. Hva er ditt beste tips? Mitt er å skylle håret før sengetid og gjerne bytte putetrekk oftere.

Mitt hovedproblem er at øynene klør noe sinnsykt! Da hjelper øyendråper og fuktig klut lite. Har du et kjerringråd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273659-bj%C3%B8rkepollen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tacomix

Jeg har ingen råd egentlig. Dårlig er jeg uansett hva jeg gjør når det er pollen. Jeg er allergisk mot alt av pollen. Så jeg starter i feb/mars og avslutter aug/sep. Bare å prøve å holde seg mest mulig inne på sol fylte dager, men det er jo vansklig når det er så varmt. Men det prøver jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273659-bj%C3%B8rkepollen/#findComment-2212994
Del på andre sider

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Hei til deg som hater pollen

Ja, april - mai kan være vanskelige måneder for dem som reagerer på trepollen (bjørk or hassel). Men pollenallergikere er like forskjellige som folk flest - noen reagerer så kraftig at de ikke kan gå ut på varme tørre dager mens andre bare klør litt i øyne og nese og klarer seg fint med litt allergimedisin. Til dere som reagerer kraftig er rådet å bruke solbriller ute, å ikke lufte sengetøy om ettermiddagen når pollenutslippene er som værst og dekke til vinduene med flere lag gas slik at pollenkornene ikke slipper igjennom. Dessuten er det lurt å skylle nese og øyne ofte med vann, eventuelt bruke saltvann nesespray og, som du selv sier, vaske hår daglig og sengetøy oftere enn vanlig. Når det gjelder medisinering pleier vi å anbefale å bruke allergitabletter (antihistaminer) som basismedisin og spe på med kortison nesespray hvis det dreier seg om tett nese og allergiøyedråper ved øyeproblemer. For noen av dem som er værst plaget er dette ikke nok, da må lege kontaktes for videre og sterkere medisinering.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273659-bj%C3%B8rkepollen/#findComment-2213386
Del på andre sider

Gjest hater pollen!

Hei til deg som hater pollen

Ja, april - mai kan være vanskelige måneder for dem som reagerer på trepollen (bjørk or hassel). Men pollenallergikere er like forskjellige som folk flest - noen reagerer så kraftig at de ikke kan gå ut på varme tørre dager mens andre bare klør litt i øyne og nese og klarer seg fint med litt allergimedisin. Til dere som reagerer kraftig er rådet å bruke solbriller ute, å ikke lufte sengetøy om ettermiddagen når pollenutslippene er som værst og dekke til vinduene med flere lag gas slik at pollenkornene ikke slipper igjennom. Dessuten er det lurt å skylle nese og øyne ofte med vann, eventuelt bruke saltvann nesespray og, som du selv sier, vaske hår daglig og sengetøy oftere enn vanlig. Når det gjelder medisinering pleier vi å anbefale å bruke allergitabletter (antihistaminer) som basismedisin og spe på med kortison nesespray hvis det dreier seg om tett nese og allergiøyedråper ved øyeproblemer. For noen av dem som er værst plaget er dette ikke nok, da må lege kontaktes for videre og sterkere medisinering.

Tusen takk for svar. Hvordan skyller jeg øynene med vann? Gjør jeg det bare med vann fra springen?

Vet du om jeg bør skru av varmepumpen noen måneder nå (om den drar inn luft og pollen)?

Det er bjørkepollen jeg reagerer på, og det er absolutt verst i øynene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273659-bj%C3%B8rkepollen/#findComment-2213697
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...