Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, er 4+ 6 i dag, og gravid for første gang. Så lurer jeg litt,da, på hordan jeg vet at alt er ok så tidlig? Kjenner jo ikke noe liv og ingen mage, så jeg må vel bare stole på at alt er fint eller? Har ei venninne som fortalte at hun tok jevnlige gravitester den første tiden for å sikre seg...men er dette nødvendig? Jeg har første kontroll 16 mai, så det er jo litt lenge til, men da er jeg altså 8 uker på vei...

Er det ikke sånn at så lenge man ikke begynner blø, så er alt som regel i orden? For ma og sa, da blør man vel?

beklager, er helt fersk..håper noen kan roe meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273709-hvordan-vite-at-alt-er-som-det-skal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overhodet ikke noe poeng i å ta flere graviditetstester.

Så lenge du ikke har sterke magesmerter og/eller blødning så må du nesten gå ut fra at alt er i orden. Fosteret KAN dø uten at du merker noe som helst, men det er svært svært sjelden, og unødvendig å bekymre seg for.

Det vil kanskje roe deg litt etter hvert hvis du begynner å kjenne stikninger og strekkinger i livmor-området, eller er kvalm eller har andre symptomer som liksom gjør det med håndfast at du er gravid og at det skjer noe i kroppen din.

Lykke til videre... ;) Jeg syns de første månedene av svangerskapene mine har vært noe herk. Det blir mye mer fantastisk etter hvert!

Overhodet ikke noe poeng i å ta flere graviditetstester.

Så lenge du ikke har sterke magesmerter og/eller blødning så må du nesten gå ut fra at alt er i orden. Fosteret KAN dø uten at du merker noe som helst, men det er svært svært sjelden, og unødvendig å bekymre seg for.

Det vil kanskje roe deg litt etter hvert hvis du begynner å kjenne stikninger og strekkinger i livmor-området, eller er kvalm eller har andre symptomer som liksom gjør det med håndfast at du er gravid og at det skjer noe i kroppen din.

Lykke til videre... ;) Jeg syns de første månedene av svangerskapene mine har vært noe herk. Det blir mye mer fantastisk etter hvert!

Takk for svar! :) Ja, har hørt de første mnd'ene er nokså herk ;) Selv er jeg både litt kvalm, har mye hodepine, vonde pupper og ikke minst - jeg fryser og har vonde ledd! Så joda, symptomer har jeg - og det river litt der nedi med jevne mellomrom, så jeg får vel roe ned ;)

Er likevel redd for sa og ma, da, men tenker igrunn lite på det heldigvis! :)

Takk for svar! :) Ja, har hørt de første mnd'ene er nokså herk ;) Selv er jeg både litt kvalm, har mye hodepine, vonde pupper og ikke minst - jeg fryser og har vonde ledd! Så joda, symptomer har jeg - og det river litt der nedi med jevne mellomrom, så jeg får vel roe ned ;)

Er likevel redd for sa og ma, da, men tenker igrunn lite på det heldigvis! :)

Høres ut som du har akkurat de samme symptomene som meg - litt kvalm, hodepine, vondt i leddene og fryser! (er i uke 11)

Enig med deg at det er litt rart de første månedene, når man ikke merker noe til barnet og egentlig ikke vet noe, men etter å ha hatt to normale svangerskap tenker jeg denne gangen at alt er OK til det skjer noe som tyder på det motsatte (blødning, smerter o.l.).

Men det er fantastisk deilig første gangen man får høre hjertelyden med doppler eller se barnet på UL - det gleder jeg meg til (jeg hadde en UL i uke 7 da jeg var inne på sykehuset i forbindelse med noe annet, så jeg har sett et bittelite hjerte slå - herlig!)

Ikke bekymre deg for mye - kos deg og gled deg :o)

Lykke til med svangerskapet - det er fantastisk å bære fram et barn :o)

Hilsen

Det er ingen vits i å ta flere graviditetstester. Hvis du ikke merker noe annet, vil de antakelig være positive uansett hvordan fosteret har det.

Du kan ikke forebygge verken SA eller MA, så det blir mye bekymring til liten nytte hvis du skal være engstelig for det hele tiden. Men jeg vet godt hvordan det er, selv om det er lenge siden jeg var gravid.

Du kan ikke vite at alt er som det skal. Det er det like greit å venne seg til - du kommer til å måtte gi fra deg "full kontroll"-følelsen i løpet av de nærmeste årene :-)

Det er helt unødvendig å fortsette å ta gravi-tester. Du har helt rett. Så lenge du ikke blør er alt sannsynligvis helt greit :)

En ma, eller en missed abortion, vil du ikke merke med en gang. Men etter en stund vil du begynne å blø. Ved en sa så begynner du å blø med en gang.

Trøst deg med at når du har fått en positiv gravi-test, så er sjansene for at det går bra meget store :)

Gratulerer så mye, forresten :)

Annonse

Gjest blaastrek

Hei!

Tenkte akkurat som deg og jeg har endelig vært hos legen nå og fått bekreftet at JA jeg er gravid. :-) Har vært litt nervøs for at det har "gått over" ettersom jeg de siste ukene ikke har hatt noen symptomer. Første jeg merket var ømme brystvorter, så ble det litt kvalme, treg mage, oppblåsthet og tretthet. Nå er jeg mellom uke 12 - 14 og kjenner så og så ingenting. Blitt i bedre form igjen og ble nesten litt nervøs av det. Men tok en test hos legen og han kjente på livmor og alt virket til å være slik det skulle. Gleder meg til ultralyden! :-) Det er litt uvirkelig å bli gravid og en får mange tanker, jeg tror det er vanlig når det er første gangen, jeg. Men ikke bli redd om du syns du får mindre symptomer etter hvert.. legen sa til meg at det var vanlig for en del.

Gjest Vekten87

husk at når du er 4 uker på vei er forsteret eller embryoet bare 2 uker ca.. men ikke beskymre deg.. går nok helt fint.. men kjenner meg igjen:) se litt innpå www.barnimagen.no og babyverden.no... se under linken fra uke til uke.. der er det masse info:) lykke til videre!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...