Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da jeg var hos legen sist, målte han at blodtrykket mitt var 150/75. Han ville derfor at jeg tok en 24 timer måling hjemme, for å se om overtrykket da var mer normalt. Jeg grudde meg veldig for dette, fordi jeg var så spent på resultatet. Da jeg gikk med måleren på var jeg derfor veldig stresset av dette, og merket at pulsen begynte å stige umiddelbart hver gang mansjettet begynte å stramme. Hadde en følelse av å ha eksamen hele dagen, og ble ganske satt ut av dette. Resultatet av målingen var at jeg hadde 144/90 i snitt på dagtid, mens blodtrykket om natta var helt normalt. Legen sier nå at jeg ligger på grenseverdi mot høyt blodtrykk, og vil følge dette opp med nye målinger senere (men avvente medisinering). Jeg er 30 år gammel. Er det andre som har hatt prøvd slik måling, og hvordan klarte dere å slappe av? Hvor høyt må trykket være før det behandles, må det da være høyt på natta også? Jeg røyker ikke, drikker svært sjelden alkohol, er ikke overvektig, spiser normalt og trener 2 ganger i uka. Hva kan jeg gjøre for å få blodtrykket ned?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273980-h%C3%B8yt-blodtrykk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Slapp av.

Legen følger med deg. At han ba deg følge blodtrykk et døgn er bare positivt. :-)

At du ble stresset, forstår jeg. Klart det er stressende. Men ta det med ro. Høyt blodtrykk kan behandles. .-)

Jeg hviler, puster rolig, og tenker på noe hyggelig før jeg måler. Det går fint. Og så tenker jeg at uansett utfall- så er det egentlig ikke så farlig- fordi er det for høyt- så kan det behandles etc. Alt bare for å ikke bli så stresset. Det funker greit. (jeg kjøpte blodtrykksapparatur på apoteket. Trodde jeg hadde for høyt blodtrykk- men utfra apparatet- nå når det ikke er "skummelt" lengre- så har jeg helt normalt blodtrykk)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/273980-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-2215561
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...