Gå til innhold

Lån og dødsfall

Anbefalte innlegg

Gjest jeppjeppjepp
Skrevet

Hva skjer med ett lån om en person som ikke eier noe dør? Bare lurer...

Gjest kanrataman
Skrevet

Det blir strøket. Det hadde vært for ille om det ble overført til nærmeste familiemedlem.

Skrevet

Arvingen(e) kan selv velge å avstå fra arv, og da arver de heller ikke lånet. Men det kan i noen tilfelle være vanskelig, hvis den avdøde som har lån ikke eier noe av verdi, men har noe som kan ha effeksjonsverdi for arvingene. De må da kanskje avstå fra å arve tingene de er glade i, for å slippe å betale ned lånet.

Fler og fler har gjeldsforsikring. Da bortfaller gjelden ved død, og arvingene får allikevel resten av arven.

Studielån strykes uansett, heldigvis, siden verdien av studiene bare fantes i hjernen til avdøde..

Gjest mandolina
Skrevet

Lånet må innfris av dødsboet. Hvis det ikke er midler nok etter avdøde, så kan arvingene velge å frasi seg arven.

Hvis arvingene sier de vil ha arven, så hefter de også for lånet, selvom midlene i dødsbet ikke strekker til.

Unntaket er hvis det er tegnet en dødsrisikoforsikring i forbindelse med lånet.

Hilsen

Skrevet

Man arver ikke gjeld hvis man ikke vil. Men hvis man velger å arve småtingene avdøde etterlot seg (bil, innbo,bøker osv.), må man også overta gjelden. Man kan ikke tømme leiligheten og droppe forbrukslånet, for å si det sånn - tar du bilen, må du ta billånet også.

Gjeld til Statens Lånekasse for Utdanning strykes selv om man ikke har forsikring. Annen gjeld kan være dekket av evt. gjeldsforsikring, men det er ikke naturlig å tegne dette hvis man ikke har barn og / eller samboer og ikke eier bolig.

Skrevet

Det blir strøket. Det hadde vært for ille om det ble overført til nærmeste familiemedlem.

Hvorfor skulle det bli strøket?

I så fall skal jeg be bestemor ta opp kjempemye lån. Hun er 93 og jeg kan godt betale rentene de neste årene mot å arve gjenstandene gjeldsfritt:-)

fei1365380229
Skrevet

I så fall skal jeg be bestemor ta opp kjempemye lån. Hun er 93 og jeg kan godt betale rentene de neste årene mot å arve gjenstandene gjeldsfritt:-)

Tror du bestemor på 93 år får ett kjempelån :)

Gjest kanrataman
Skrevet

Det må bli strøket. Alt annet hadde vært et hån mot enkeltmennesket. Hadde du ikke blitt forbanna om mora di døde med et lån på 1 mill?

Skrevet

Det må bli strøket. Alt annet hadde vært et hån mot enkeltmennesket. Hadde du ikke blitt forbanna om mora di døde med et lån på 1 mill?

Lån "strykes" ikke ved dødsfall slik du sier. Men dersom det ikke finnes noen verdier i boet, eller ikke er stilt noen form for sikkerhet for lånet, så har ikke långiver noen mulighet til å få innkrevd gjelden.

Skrevet

Tror du bestemor på 93 år får ett kjempelån :)

Det kommer an på sikkerhet og tilbakebetalingsevne det.

Ellers blir nok ikke lån strøket selv om låntager dør, men du kan velge og ikke ta i mot arven. Da kan du heller ikke ta imot inventaret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...