Gå til innhold

Tidlig overgangsalder

Anbefalte innlegg

Gjest Victoria75

Hei! Jeg er 31 år og min mann og jeg har forsøkt å få barn i fire år. Vi har nå nettopp gjennomgått IVF-behandling, med lite oppløftende resultat. Den første gangen klarte de å få ut og befrukte ett egg etter langvarig hormonstimulering, mens forsøk nr to ble avbrutt på grunn av at ingen egg utviklet seg. Jeg fikk beskjed om at jeg nærmer meg tidlig overgangsalder. Vi vurderer nå eggdonasjon eller adopsjon.... Vel, jeg skriver til deg nå fordi jeg har noen spørsmål rundt dette med overgangsalder, eller fasen før menstruasjonen forsvinner helt. Jeg har i mange år forstått at "noe er galt" med meg, men håpet at det var hormonelle forstyrrelser som man kunne gjøre noe med. Siden jeg var ca 25 år har jeg hatt forandringer i min syklus og diffuse plager. Jeg har nå en sykus som varer i mellom 21 og 25 dager. Blødningene er ikke friskt blod, men koagler og brun utflod. Jeg blør lite, men menstruasjonen kan vare i inntil 1 1/2 uke. Jeg har også mye utflod stort sett hele syklusen. Jeg har blitt stadig mer plaget av pms, tungsinn og magesmerter 1-2 dager før blødning. Dessuten er jeg svært plaget med acne på ryggen, og gjentatte soppinfeksjoner. Mangell på seksuell lyst her også blitt et større problem de siste årene.... Kan alle disse plagene henge sammen? Kan det hjelpe med østrogentilskudd, og kan jeg få dette selv om jeg fremdeles har "en slags" menstruasjon? Hvis det ikke er viktig å opprettholde menstruasjonen med tanke på eventuelt eggdonasjon, skulle jeg gjerne bare slippe hele "greia"! Og er det eventuelt noen medisiner jeg kan få for å øke den sekselle lysten. Dette er et stort problem for meg, siden jeg lever sammen med en mann jeg elsker. Jeg er svært takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274017-tidlig-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes du skal bli vurdert av en spesialist med erfaring i hormoner, en kyndig gynekolog eller en endokrinolog. Tidlig overgangsalder kan være assosiert med andre hormonforstyrrelser, for eksempel stoffskifte og binyresvikt. Hormonprøve kan avsløre om du trenger hormontilskudd. Vanligvis er det bare ved hetetokter at man gir østrogen. Med hensyn til manglende seksuell lyst, så finnes dessverre ikke noe bra middel for kvinner, men et testosteronplaster for kvinner er på trappene, det kan muligens hjelpe deg. Jeg synes du først skal få en grundig utredning ved en spesialist som anført. Jeg tror helt sikkert at det skal være mulig å hjelpe deg til bedre livskvalitet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...