Gå til innhold

KREFT?

Gjest til tider svært bekymret

Anbefalte innlegg

Gjest til tider svært bekymret
Skrevet

Jeg(mann40) er redd for å få alvorlig sjukdom som eks. kreft. spiser nok ikke nok grønt og mye kjøtt, chips, ferdigmat og godterier/cola. får stadig høre fra en person hvor alvorlig dette kan være, og er redd, men har problemer med å endre livvstilen. trener mye og er ikke overvektig. har også hørt at om man er "dårlig" i magen så kan dette være tegn på noe alvorlig. jeg har aldri vondt i magen, men har jo avføring 2-3 ganger om dagen, gjerne etter et måltid som nok ofte blir litt for stort. er det naturlig at man må det etter et større måltid og det kanskje er litt for lenge siden siste måltid? avføringen varierer vel litt mellom normal og litt løsere, men ser normal brun ut. kjenner at jeg blir urolig i magen bare jeg tenker på det. er det slik at det er farlig å spise oksekjøtt, grillmat og cola/godterier? bør jeg være bekymret? er i god form og hverken røyker eller drikker alkohol! hilsen "til tider svært bekymret" håper på et opplysende svar :)

Gjest ville ikke vært bekymret
Skrevet

Er det mage-tarm kreft du er mest redd for? Ut fra det du skriver ville ikke jeg bekymret meg. Du skriver at du er i god form, ikke røyker eller drikker, men det virker som om det er selve kostholdet som bekymrer deg. Eller kanskje mest bekymrer den personen som stadig kommenterer det. Det er alltid noen personer som må kommentere hva andre gjør/ikke gjør, og selv om de gjerne mener det godt kan de uten å vite det skremme andre. Om du stadig får høre slikt er det ikke rart man blir nervøs, og det virker jo inn på magen, f.eks, urolig/løs mage. Prøv å ikke tenke så mye på det den personen sier. Men hvis du stadig er engstelig ville jeg tatt en tur til fastlegen og hørt litt med ham/henne.

Hvis du ønsker å endre kostholdet men synes det er vanskelig, så begynn i det små. Kjøp litt frukt og grønt som du setter fram i en skål på bordet og ta deg et eple eller en gulrot, eller et glass juice nå og da. Du trenger ikke legge om hele kostholdet på en gang.

Skrevet

Er det mage-tarm kreft du er mest redd for? Ut fra det du skriver ville ikke jeg bekymret meg. Du skriver at du er i god form, ikke røyker eller drikker, men det virker som om det er selve kostholdet som bekymrer deg. Eller kanskje mest bekymrer den personen som stadig kommenterer det. Det er alltid noen personer som må kommentere hva andre gjør/ikke gjør, og selv om de gjerne mener det godt kan de uten å vite det skremme andre. Om du stadig får høre slikt er det ikke rart man blir nervøs, og det virker jo inn på magen, f.eks, urolig/løs mage. Prøv å ikke tenke så mye på det den personen sier. Men hvis du stadig er engstelig ville jeg tatt en tur til fastlegen og hørt litt med ham/henne.

Hvis du ønsker å endre kostholdet men synes det er vanskelig, så begynn i det små. Kjøp litt frukt og grønt som du setter fram i en skål på bordet og ta deg et eple eller en gulrot, eller et glass juice nå og da. Du trenger ikke legge om hele kostholdet på en gang.

Gjest 112207
Skrevet

hei og takk for ditt svar/kommentar. :) har du noe videre greie på dette? nei, jeg er forsåvidt av samme oppfatning som deg når jeg "tenker klart" :)

Skrevet

hei og takk for ditt svar/kommentar. :) har du noe videre greie på dette? nei, jeg er forsåvidt av samme oppfatning som deg når jeg "tenker klart" :)

Har litt greie på slikt, men ut fra det du skrev synes ikke jeg det var noe urovekkende. Jeg er ikke den sunneste i matveien jeg heller, men tror heller ikke på at jeg kan få kreft av den grunn. :-)

Gjest thanx:)
Skrevet

Har litt greie på slikt, men ut fra det du skrev synes ikke jeg det var noe urovekkende. Jeg er ikke den sunneste i matveien jeg heller, men tror heller ikke på at jeg kan få kreft av den grunn. :-)

Hei igjen, og tusen takk for dine meninger. jeg vet jo ikke hva du kan, men jeg er relativt interessert selv, og som du kan se, bekymret.. Men det er veldig oppmuntrende å høre fra deg! jeg er jo ikke flink til legebesøk og slikt.

lurer jo også på om andre har samme erfaring..at magen blir slik kostholdet er. altså om man spiser mye - så må det ut igjen. og om man går for lenge uten mat, så blir magen urolig/luft, og påfølgende "småsjokk" når måtidet først kommer.. er dette normalt de dagene kosten blir slik eller ikke..??

hyggelig at du svarte uansett :)

Skrevet

Hei igjen, og tusen takk for dine meninger. jeg vet jo ikke hva du kan, men jeg er relativt interessert selv, og som du kan se, bekymret.. Men det er veldig oppmuntrende å høre fra deg! jeg er jo ikke flink til legebesøk og slikt.

lurer jo også på om andre har samme erfaring..at magen blir slik kostholdet er. altså om man spiser mye - så må det ut igjen. og om man går for lenge uten mat, så blir magen urolig/luft, og påfølgende "småsjokk" når måtidet først kommer.. er dette normalt de dagene kosten blir slik eller ikke..??

hyggelig at du svarte uansett :)

Jeg vil tro at når man spiser store måltider så må det også komme en del ut igjen. Hvis man i perioder spiser lite og sjelden så kan det gjerne gå flere dager uten avføring. Det er mange som går rundt med diverse "vanskelige" mager og det kan være mange årsaker til det utenom kreft. Det kan være mange symptomer på kreft i tarmer, f.eks. smerter/ubehag, diarè, forstoppelse, blødninger (avføringen blir svart og lukter vondt), slim. Men de fleste av oss har vel fra tid til annen luftsmerter, forstoppelse el uten at det er noe farlig for det. Og det skyldes blant annet hva vi spiser, hvor ofte etc. Men plager dette deg mye så ville jeg spurt en lege her på dol om hva de tror.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...