Gå til innhold

Skrives det Helium, eller helium - stor eller li

Anbefalte innlegg

Gjest kanrataman

Viss i stedet for hvis er lov, tror jeg. Det er så mye rart som er lov. Sørvis er skrekkelig.

Ellers er jeg enig i det du sier, og det er veldig vanlig å dele i to ord der de skal henge sammen. Det morsomste eksempelet i så måte er sløyd lærer.

Mange skiller heller ikke mellom et og ett, dette ser man daglig. De skriver ett uansett.

Ja, ett/et-feil irriterer meg grenseløst. Litt stygt, men jeg tenker umiddelbart at folk som skriver det er dumme.

Mine favorittfeil når det kommer til orddeling er:

"Rådyr filét"" (en klassiker som likevel

"Vann suger" (klistrelapp på bøttekottet til vaskedama på jobben)

For øvrig kryr det av ord delings feil på industriprodukter. I går kjøpte jeg "brekk bønner" pluss "fett og flekk fjerner" på Prix, For ikke å snakke om "tunfisk biter i olje" fra Eldorado. På Essoen her hadde de nylig "ny smurte baguetter" (Når gjorde du det, ny?) mens den lokale sportssjappa hadde "trim sykler" (trodde det var omvendt, at syklene skulle trimme deg. Utrolig at de ikke sjekker dette før de sender varene til butikkene. Enda mer utrolig hvis ikke folk ringer dem og sier ifra.

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

14

• Babette

7

• Bookworm

4

• Lotte :o)

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest kanrataman

Viss i stedet for hvis er lov, tror jeg. Det er så mye rart som er lov. Sørvis er skrekkelig.

Ellers er jeg enig i det du sier, og det er veldig vanlig å dele i to ord der de skal henge sammen. Det morsomste eksempelet i så måte er sløyd lærer.

Mange skiller heller ikke mellom et og ett, dette ser man daglig. De skriver ett uansett.

Glemte den aller beste orddelingsfeilen. Fra By the Way (kafeteria):

RØYK FRITT!

fei1365380229

Norsk er et meget inkonsekvent språk. Må være fryktelig vanskelig å lære.

Er du sikker på at det skriver pennal? Pennalhus?

Jeg ville nok ha skrevet penal.

Ser også mange her på DOL som har trøbbel med de/di. Og for/får, vært/hvert osv.

Komplisert ja. Det er jo ikke regler som kan følges jo. Ja, det skrives pennal. Fant det akkurat ut, men jeg har alltid skrevet penal og har egentlig lyst til å fortsette med det. Det skrives da ikke bannan heller og ikke er jeg fra Trøgstad heller :).

Har også alltid skrevet giraff, men det skrives visst sjiraff det. Og sørvis kommer jeg aldri til å skrive, trur eg! Har faktisk begynt å skrive sjampanje og sjampinjonger :).

Hverandre har jeg alltid skrevet også, men det skal man jo heller ikke lenger. Men det er kanskje en tilnærming til at språket skal bli mere logisk.

Mange skriver også "Vidar's pølser" i stedet for Vidars pølser. Norsk med stor N er jo også teit. Mandag, April...Orddelingsfeil. Viss i stedet for hvis. Skinnskjegg. Nyskjerrig. Listen kan gjøres uendelig.

Selv er jeg god i språk og har få problemer her. Men jeg trodde ikke jeg var bedre enn amerikanere i engelsk! Har vært på en del amerikanske fora i det siste. De har naturligvis større ordforråd og erfaring med å ordlegge seg presist, men likevel florerer det av feil som for eksempel "you're" i stedet for "your".

Det er flott at du er så perfekt da, og kan rette på hele verden!!

fei1365380229

Ja, ett/et-feil irriterer meg grenseløst. Litt stygt, men jeg tenker umiddelbart at folk som skriver det er dumme.

Mine favorittfeil når det kommer til orddeling er:

"Rådyr filét"" (en klassiker som likevel

"Vann suger" (klistrelapp på bøttekottet til vaskedama på jobben)

For øvrig kryr det av ord delings feil på industriprodukter. I går kjøpte jeg "brekk bønner" pluss "fett og flekk fjerner" på Prix, For ikke å snakke om "tunfisk biter i olje" fra Eldorado. På Essoen her hadde de nylig "ny smurte baguetter" (Når gjorde du det, ny?) mens den lokale sportssjappa hadde "trim sykler" (trodde det var omvendt, at syklene skulle trimme deg. Utrolig at de ikke sjekker dette før de sender varene til butikkene. Enda mer utrolig hvis ikke folk ringer dem og sier ifra.

Lese- og skrivefeil har ingenting med dumhet å gjøre. Man kan ha lese- og skrivefeil og være lynende intelligent.

Komplisert ja. Det er jo ikke regler som kan følges jo. Ja, det skrives pennal. Fant det akkurat ut, men jeg har alltid skrevet penal og har egentlig lyst til å fortsette med det. Det skrives da ikke bannan heller og ikke er jeg fra Trøgstad heller :).

Har også alltid skrevet giraff, men det skrives visst sjiraff det. Og sørvis kommer jeg aldri til å skrive, trur eg! Har faktisk begynt å skrive sjampanje og sjampinjonger :).

Hverandre har jeg alltid skrevet også, men det skal man jo heller ikke lenger. Men det er kanskje en tilnærming til at språket skal bli mere logisk.

Skal man ikke skrive "hverandre"?? Hvorfor ikke? Skal man skrive verandre da, eller?

Annonse

fei1365380229

Skal man ikke skrive "hverandre"?? Hvorfor ikke? Skal man skrive verandre da, eller?

Vet du, nå dreit jeg meg ut. Det var verken jeg tenkte på. Men hva er det logiske egentlig i å skrive hverandre med H, det er jo ikke ett spørreord.

Gjest kanrataman

Det er antakelig derfor folk gjør så mange feil på norsk, de er så påvirket av engelsk. Mange skriver også Norsk. Grøss.

"Bruk og kast kulturen", "ekte hånd lagde lefser, "leie priser", "insekt dreper", "smådyr klinikk"...

*leg meg skakk*

Gjest is biter ikke

Fakriske er det lettere å skrive is biter enn isbiter. for når vi deler orda er det lettere å skrive de rett. å ikkje glømme bokstaver. å eg hate alle som tror at is biter er is som biter når det faktisk står i en setning som det bare er en mulighet for. da er det du som er teit som tror at det er isen som biter oppi brusen..

fei1365380229

Fakriske er det lettere å skrive is biter enn isbiter. for når vi deler orda er det lettere å skrive de rett. å ikkje glømme bokstaver. å eg hate alle som tror at is biter er is som biter når det faktisk står i en setning som det bare er en mulighet for. da er det du som er teit som tror at det er isen som biter oppi brusen..

Dritt i alle morsomheter på dyslektikernes bekostning. Bare fortsett og skriv du, det lærer man mer av enn å ikke tørre fordi man har noen skrivefeil hist og pist, evt. veldig mange :).

Gjest kanrataman

Dritt i alle morsomheter på dyslektikernes bekostning. Bare fortsett og skriv du, det lærer man mer av enn å ikke tørre fordi man har noen skrivefeil hist og pist, evt. veldig mange :).

Helt enig i at de må fortsette å skrive, det lærer de av. Men vi kan heller ikke sitte og se på at språket forfaller og går til helvete. Feil som "Dyre bein" og "is biter" er faktisk ikke trivielle.

Annonse

Vet du, nå dreit jeg meg ut. Det var verken jeg tenkte på. Men hva er det logiske egentlig i å skrive hverandre med H, det er jo ikke ett spørreord.

Jaa, da er jeg med. Verken ser jeg skrives uten H nå, men jeg lurte på hverandre:-) Men logikken, nei den klarer ikke jeg å forklare:-)

fei1365380229

Helt enig i at de må fortsette å skrive, det lærer de av. Men vi kan heller ikke sitte og se på at språket forfaller og går til helvete. Feil som "Dyre bein" og "is biter" er faktisk ikke trivielle.

Nei, der er jeg enig. Spesielt orddelingsfeil skjærer i mine øyne.

Gjest kanrataman

Liten bokstav så sant det ikke er første ord i en setning. Gull er et grunnstoff, men du skriver jo "jeg fant gull", kalsium er et grunnstoff, man skriver: "du må ta mer kalsium" osv.

Det er når det er formeler du skriver første bokstaven med stor bokstav. Eks. Ca (kalsium), Na (natrium).

Hva er ditt favorittgrunnstoff?

Jeg har sansen for Einsteinium, selv om det vel er 100% syntetisk.

Men favoritten er kanskje nettopp Helium.

Gjest kanrataman

Om folk skriver hvis eller viss, eller hva eller va - så skjønner du hva de mener, ikke sant?

Selvsagt. Viss er visstnok lov nå, har språkrådet funnet ut. Det er sikkert mye annet rart som er blitt lovlig innen språkverdenen. Sørvis og pøbb vet vi jo alle om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...