Gjest MS-bekymret Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Hei. Nå begynner jeg å bli alvorlig bekymret, etter at jeg i litt over to uker har slitt med plager symptomatisk for nervesystemet. Første uke: Nummenhet og ilninger (parestesier) nedover venstre arm helt ut til fingertuppene, ned venstre fot og i fingertuppene på høyre hånd. Nå er nok en uke gått, og symptomene har forandret seg. Parestesiene er (nesten) helt borte, men erstattet av muskeltretthet. Dette har skjedd gradvis. Den dominerende følelsen nå er at musklene i begge føttene (spesielt lår) og i venstre hånd viker helt daffe. En slags merkelig melkesyrefølelse. Bena føles tunge, akkurat som om jeg har gått en 20 kilometer lang fjelltur dagen før - men jeg har jo ikke gjort annet enn å sitte på ræva. Det virker ikke som musklene har mistet kraften - jeg går normalt, har ikke svekket grep eller noe slik, men det føles som kraften er borte. De siste dagene har jeg også begynt å merke små muskelrykninger, hovedsakelig i føttene (leamus/fascilkusjoner?). I hele den to uker lange perioden hvor jeg har følt at noe er galt, har jeg hatt hodepine i varierende grad, og har følgt meg generelt ganske slapp og dårlig. Dagsformen har varriert. Jeg hadde en stund også vondt i halsen. Tross utmattelsesfølelsen har jeg i hele perioden sovet veldig dårlig. Våknet et par-tre ganger hver natt. Har vært hos min fastlege som har bestilt MR og som har tatt blodprøver. Stoffskifte og blodverdier normale, men kolesterolet er høyt (Triglyserid 4,0 - kolestrol 6,6 - kol/HDL ratio 7,0 - glukose 5,9 - HB 14,3) Jeg er 184 cm og 99 kilo. Legen sier at det er lite sannsynlig med diabetes, ettersom jeg ikke er spesielt plaget med tørste/ofte tissing. Han har heller ikke tro på B12-vitaminmangel ettersom blodverdiene mine ellers er normale, men legen har sagt at jeg kan ta ytterligere blodprøver om MR ikke gir klare resultater. Venter på blodprøvesvar om det er virus eller borelia. Ennå ikke kommet. Er alvorlig bekymret, og jo mer jeg leser om symptomene jo mer tenker jeg på kronisk polynevropati, diabetes og spesielt MS. Har begynt å tenke tilbake på perioder i løpet av det siste året hvor jeg har hatt stive ankler og melkesyrefølelse i lårene når jeg har gått i trapper, syklet etc. Da har det bare vart i få minutter - ofte ikke det en gang - før det gikk over. For mange år siden (jula 2002 eller noe slikt) gikk jeg i bakken på en fotballtrening da føttene mine mistet all kraft og ga etter. Jeg kom meg opp igjen og fungerte helt fint etter få sekunder. Har avfeid disse små problemene som dårlig kondis og for lite trening - har i samme periode spilt fotball sporadisk uten problemer. Faktisk var jeg på en halvannen time lang fotballtrening bare fire dager før jeg merket symptomene første gang - følte meg helt fin både før, under og etter treningen. Etter å ha vært en del syk i vinter har jeg generelt følt meg veldig fin (kanskje litt trøtt) i februar og mars, men inngangen på april har altså vært helt rar. Symptomene startet langfredag, med stikking og parestesier i venstre arm. Dagen før hadde jeg vært på fylla (og drakk så mye at jeg fikk black-out, har skjedd før, men ikke ofte), jeg drakk også de to foregående dagene - altså var jeg full tre kvelder på rad før det skjedde. MEN jeg har et normalt alkoholforbruk, og har ikke rørt alkohol/hatt lyst på alkohol etter at symptomene satte inn. Dette er muligens på siden: Men det siste året, kanskje lenger, har jeg vært plaget av brekninger - spesielt i forbindelse md røyking og når jeg har vært omgitt av skarpe dufter (sprøytet på meg aftershave, vært i nærheten av eksosanlegg som er i gang etc). Har dette noe med mine plager å gjøre? Jeg røyker sporadisk (festrøyk). Jeg har også ikke vært helt på topp når det gjelder sinnsstemning den siste tiden, blant annet har jeg oppdaget - til min irritasjon - at jeg har blitt lettrørt, kommer nesten på gråten når jeg ser dramatiske ting på TV/film etc. Slikt skjedde ikke før. Beklager lang utredning; så til det jeg lurer på: Hvor normalt er det at MS-symptomer kommer så brått på? Var som å skru på en knapp. Hvilke ting kan gi den kombinasjonen av plager som jeg har? Virus? Hvor lenge er det vanlig at slike plager sitter i? Er det grunn til bekymring om det ikke slipper taket i løpet av de nærmeste ukene? Med så stor spredning i områder som er plaget og antall symptomer som har meldt seg så er de vel ikke snakk om nerve® i klem? Er både parestesier OG muskelsmerter nevrologiske plager? Er det ting som tyder på nevrologisk sykdom? Myalgi? Diabetes? Guilleme-Barré? Bettenelse i hjerne/sns? Har også hørt om at hyperventilering og søvnapne kan gi slike plager. Hvordan utredes disse sykdommene,? Kan mine symptomer sammenfalle med stress/utbrenthet/tretthetssyndrom? PS! Jeg er ikke vant til å være syk, og har aldri vært noe hypokonder, men de siste fjorten dagene har jeg ikke gjort annet enn å gå rundt å kjenne på symptomer og være bekymret. Hilsen MS-bekymret mann (28) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274045-nervo-problemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Har du pusteproblemer. Puster med munnen isteden for med nesen? Jeg har B12 mangel og en annen grunnsykdom som ikke syntes på de vanlige blodprøvene. Ikke gi deg hvis det ikke komme noe svar på MR. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274045-nervo-problemer/#findComment-2215962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MS-bekymret1979 Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Har du pusteproblemer. Puster med munnen isteden for med nesen? Jeg har B12 mangel og en annen grunnsykdom som ikke syntes på de vanlige blodprøvene. Ikke gi deg hvis det ikke komme noe svar på MR. hei, samme mann som ovenfor her, bare med et annet nick (passord kan være vanskelig!) Puster tungt rett før jeg legger meg. Gjennom munnen. Og det hender jeg på dagtid ofte tar meg selv i å holde pusten ubevist - puster så tungt ut. Men ellers puster jeg normalt i dagssituasjoner. Hadde du tilsvarende problemer? er det solik at hvis du har vanlige blodverdier (HB) så er det definitivt ikke B12 vitaminmangel? Hadde du problemer i lang tid i forkant? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274045-nervo-problemer/#findComment-2216025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Vitamin B12-mangel kan gi noe av disse plagene; be fastlegen din ta en sjekk av dette. Depresjon/angst kan også gi liknende plager, men så kan du også ha kommet i en "ond sirkel" der bekymringer for hva det kan være, OG faktiske symptomer påvirker deg. Det er et kjent problem at depresjon/angst gir økt følelse av smerter eller andre symptomer, og omvendt. MR vil med stor sannsynlighet utelukke MS. MS er "den store imitator", og alle varienter av sykdomsdebuter kan sees; fra mange ulike deler av nervesystemet. Kortvarige syns-utfall; er vanligste debut-symptom, deretter kommer parestesier i ekstremiteter. Sistnevnte er vanligere forårsaket av enten bukende skiver i korsrygg eller nakke. Mange ligger skjevt med nakken etter noen dager med mye alkohol-inntak; sistnevnte gir også økt angst og depresjon. Kanskje du har mye å hente på riktigere kosthold og mer lett mosjon. Finn ut om det er andre faktorer i livet som har vært stressende siste tiden. Vær åpen med legen din om dette; samtidigsom du sørger for skikkelig utredning. En henvisning til nevrolog kan være hensiktsmessig dersom man ikke finner forklaring i allmennpraksis; alle de andre nevrologiske sykdommer du nevner kan utredes av nevrolog. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274045-nervo-problemer/#findComment-2219731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.