Gå til innhold

Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest Selvsagt anonym i dag

Vi er en vanlig familie med 2 barn, 3 og 8 år. Både min mann og jeg har høy utdannelse og gode jobber med høye inntekter. Stort sett har vi det bra sammen, særlig etter at mannen min for 1 år siden begynte med antidepressiva. Før det var han i perioder svært taus og veldig oppfarende.

Men denne helgen har vært et eneste langt mareritt, og nå sitter jeg her og føler jeg har vært i en grusom berg-og-dal-bane uten å skjønne så mye.

Det begynte torsdag. Mannen min var ute med kolleger og kom ikke hjem før langt ut på fredag. Full av urin og øl og vin på klærne. Så forsvant han hjemmefra. Jeg trodde han hadde tatt inn på hotel fordi han var flau, mobilen var avslått. Men jeg fikk telefon fra ham natt til lørdag. Da ville han ta livet sitt ved å hoppe til havs. Men kom hjem etter å ha snakket med meg. Men kjørende i egen bil, i beruset tilstand. Ved et under var det godt bra. Lørdag og søndag var han helt apatisk. Umulig å nå inn til og snakke med.

Mandag fikk jeg ham til lege. Han skal nå til psykolog for videre behandling av depresjon. Men nå føler han seg helt fin igjen, og er den gode gamle mannen. Til og med på jobb igjen i dag.

Hva søren er det som skjer? Og hva gjør jeg?

Jeg fikk heldigvis skjermet barna i helgen, så de vet ingenting om alt som har skjedd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274138-hva-gj%C3%B8r-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Alkohol forsterker depresjon, jeg snakker ikke bare om når man er beruset, men særlig etterpå. Såkalt fylleangst blandet med klinisk depresjon er en miks som er veeeldig skummel. Det er derfor ingen god idé å ta den helt ut på fest når man har fått en depresjonsdiagnose.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274138-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-2217142
Del på andre sider

Gjest min erfaring

Det virker ganske klart at det her er alkoholen som skapte problemene. En del (sikkert de fleste AD) passer ikke sammen med alkohol og en skal være veldig forsiktig. Skal en drikke alkohol så må en prøve seg fram. Jeg opplevde også å bli helt kokos i hodet etter å ha drukket en del alkohol når jeg gikk på SSRI. Ble mye raskere full og jeg ble helt snål... Samtidig påvirket det effekten av medisinen slik at jeg følte i et par dager at det var verre enn før jeg begynte på medisin men dette ordnet seg igjen.

Jeg byttet av flere grunner over til mao-hemmer (aurorix) og nå kan jeg drikke alkohol uten problemer i det hele tatt. Jeg er veldig godt fornøyd med det bytte. Det hjelper veldig godt mot depresjonen.

Alle kan jo reagere forskjellig men dette er ihvertfall min erfaring.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274138-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-2217663
Del på andre sider

Dette er en veldig vanskerlig situsjon du er i. Din mann har ikke bare drukket i 3 dager men han har også kjørt i fylla. Alkohol antidepresiva går veldig dårlig i sammen. Og alkohol forsterker også depresjonen. Jeg syntes du skal tenke igjennom hvor mye din mann egentlig drikker og vurdere om dette kansje er en dobeltdiagnose. Og at han var veldig taus søndag skyldes noe en kombinasjon av dårlig samvittighet og fyllenerver. Jeg tror av erfaring at dette ikke blir siste gang du opplever dette. Og at du må finne ett rom hvor du og din mann kan snakke om dette. I det lange løp kan ikke du skjule dette for barna og det sliter veldig på deg. Barne deres trenger en mor som ikke konstant er nødt til og passe på pappa også. Om du trenger noen og snakke med kan du ringe blåkors norge. De har mye informasjon om både alkohol og depresjoner. Gå inn på blakors.no der finner du tlf nr du kan ringe. Lykketil og håper det retter seg for dere. =)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274138-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-2218407
Del på andre sider

Gjest ex tiltaksløs mamma

Jeg føler med deg ! Har i mange år levd sammen med en mann som etterhvert ble uføretrygdet pga. en personlighetsforstyrrelse/psykiske problemer. Når det står på som verst er det vanskelig å se klart.Vi har endt opp med å søke separasjon, men det er vanskelig å gå fra en som er syk.Men det er viktig å holde seg frisk og ha overskudd selv.Ikke gå på akkord med det ! Han er voksen og må ta ansvar for seg selv.Hvis han er syk, trenger han behandling. Det må legen hans ordne opp i.Hvis han selv ikke innser det, be om en pause fra forholdet og flytt ut !

1. Snakk med ham om det 2. Bestill time hos legen hans og diskuter hva som kan gjøres.Ta helst mannen din med, men vil han ikke, gå dit alene 3.Ta kontakt med familievernkontoret i nærheten av der du bor. Der får du gratis hjelp, du kan gå dit alene eller sammen med mannen din, og de er flinke. Jeg har veldig god erfaring og støtte derfra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274138-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-2219115
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...