Gå til innhold

Kløe over hele kroppen, eksem på hender

Anbefalte innlegg

Gjest Sørlandet74

Hei! Er ei jente på snart 33. Etter fire besøk hos lege, har jeg endelig blitt henvist til hudlege. Men, legen min kan visst ikke ta meg så alvorlig, da jeg har fått time i slutten av juni, og jeg gjentatte ganger har sagt til henne at kløen hemmer meg i arbeidsliv, og gjør at jeg ikke får sove om natten. Begynner med begynnelsen(dette blir et langt brev:). Begynte rundt oktober/november ifjor å klø på huden, uten utlsett. Merket det mest i i knehaser og armgropa, altså tynn hud. Antok det var litt psykisk, siden jeg på den tiden fikk beskjed om at jeg ble oppsagt fra januar. Så i januar gikk jeg en to timers tur, og etter dette ble jeg syk med hoste og visstnok elveblest, dette sa legen. Jeg fikk beskjed om å ta zyrtec, en til to om dagen. Dette hjalp på elveblesten, utslettet sluttet å bli store blemmer. Men.. jeg har nå siden januar hatt et utslett som kommer og går, jeg klør konstant over hele kroppen(hender jeg har noen deilige timer uten kløe, og av og til kan jeg få en hel natts søvn uten å våkne av kløen) Hendene mine har nå fått noe som ligner sår, det begynte med små prikker som ble vonde, og som var fylt med klar væske. Jeg klødde litt for mye på hendene om natta og når disse små klumpene sprakk, har det dannet seg noen slags sår på hendene, ikke spesielt morsomt for meg som legesekr og hvor pasienter hele tiden ser hendene mine. De er egentlig ikke vonde når de først har sprukket, men de føles betente helt i begynnelsen. Har funnet ut at å ta hendene i glooovarmt vann er helt fantastisk, og da snakker vi skikkelig varmt vann jeg ikke ville tålt før dette utslettet kom. Føles som huden mellom tommel og pekefinger på begge hender tørker ut, er der det begynner ihvertfall, og om jeg klør litt, må jeg være forsiktig for ikke ta "hull" på huden. Klør mye på låra,magen, leggene og oppå føttene og utslettet trenger ikke være der for at det klør. Føler jeg rett og slett klør konstant. Når jeg er hos legen, har hun jo sett hendene mine, men utslettet har ikke vært så ille at hun har brydd seg om det, selv om jeg sier at jeg ikke får nattesøvn. Jeg ber jo absolutt ikke om sykemelding, men en årsak til problemene! Når hun da henviste meg videre nå, følte jeg endelig jeg var kommet et steg videre, til jeg da får vite jeg ikke har time før juni. Jeg er jo absolutt ikke en som står på krava, og føler meg ganske fortvila nå. Jeg tror jeg trenger et svar på at dette faktisk ikke er noe å kimse av og at jeg absolutt bør be hudlegen ta meg inn fortere. Ingen kremer eller allergitabletter har hjulpet meg, og jeg blir snart gal..:) Vet ikke om jeg har klart å forklare ordentlig, og vet jo at en lege må se på meg, men... er det noen symptomer her som sier deg noe i det hele tatt? For tida klør jeg fælt på halsen og, har utslettperiode nå, lår og hals som plager meg mest nå. Håper på snarlig svar!! Hilsen fortvilet og sliten...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Skjønner at dette er plagsomt, høres absolutt ganske ille ut. Sånn som du beskriver det, med sterk kløe spes om natten og også på områder uten utslett, må alle muligheter vurderes. Med elveblest får man røde opphevete områder som klør og som flytter seg rundt, da er det ikke kløe der det ikke er utslett. Ved eksem er det som regel tørre , røde hudforandringer som klør. Nå har jeg jo ikke sett det, men hvis du kom på kontoret ville jeg først og fremst forsøkt å finne ut om det kunne være en form for infeksjon med skabbmidd. Dette gir sterk og tiltakende nattlig kløe som ofte forsterkes når man kommer under dynen, dessuten oppstår det ofte små vannblemmer på fingrene samt på innsiden av håndleddet. Dersom disse små blemmene studeres nøye med en god lupe og sterkt lys, kan man se en liten sort prikk som er midden.

Skabbinfeksjon er relativt vanlig og kan overføres ved direkte fysisk kontakt eller indirekte via håndklær eller sengetøy. Behandlingen er enkel med Nix som smøres fra halsen og ned spesielt grundig på hender , under armene , men ellers over hele kroppen utenom ansiktet. Man beholder kremen på i 12 timer, neste dag dusj og rene klær og sengetøy. Dersom andre i omgangskretsen klør, trenger de sannsynligvis samme behandling. Men anbefaler u s hos hudlege først. Ring og si at du ikke sover og evt må få sykemelding frem til du kan bli undersøkt. Hvis du synes beskrivelsen stemmer med en skabbinfeksjon, kan du be om resept på Nix av din egen lege eller av hudlegen, bare si at du tror det er det og at du ikke har anledning til å vente. Husk evt på at du bare skal ta èn behandling og at den kan gi forbigående forverring av kløen samt at bedringen kommer gradvis, så du må være litt tålmodig, selv om det har vart altfor lenge allerede. Lykke til! Mvh Jon L

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...