Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei dere

er det noen som har gått på sobril i svangerskapet. Jeg plages av angst og har fått dette av legen og har gått på det i flere år. Blir fulgt opp av psykolog og lege, men vil gjerne ha noen andre som har gått på det. Trenger dessverre ingen opplysninger om hva som står på pakningsvedlegget. Det vet jeg veldig godt:-( Men noen som har erfaring med dette. Tusen takk!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274222-sobril-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Annonym i dag..

jeg har en venninne som måtte ta senabort pga. fosterskade.. De relaterte det til hennes bruk av sobril og ett annet legemiddel, som jeg ikke husker navnet på.

En meget trist sak for min venninne, men nå er hun på vei igjen, og vi håper de går bra.. Denne gangen uten legemiddel. Dette er ikke skrevet for å skremme deg, men for å få deg til å ta pakningsvedlegget på alvor. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274222-sobril-og-graviditet/#findComment-2217455
Del på andre sider

jeg har en venninne som måtte ta senabort pga. fosterskade.. De relaterte det til hennes bruk av sobril og ett annet legemiddel, som jeg ikke husker navnet på.

En meget trist sak for min venninne, men nå er hun på vei igjen, og vi håper de går bra.. Denne gangen uten legemiddel. Dette er ikke skrevet for å skremme deg, men for å få deg til å ta pakningsvedlegget på alvor. Lykke til :-)

Uff, dette var jo fælt. Vet du om hun brukte hele svangerskapet. Jeg har fått beskjed at det kan ikke skje noe annet enn kanskje hyper aktivitet og abstinenser om jeg bruker det sent i svangerskapet.

Takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274222-sobril-og-graviditet/#findComment-2217473
Del på andre sider

Hei

Kan du huske hvilke andre medisiner hun tok. Dette var jo ikke noe gøy å høre og jeg ble livredd.

Takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274222-sobril-og-graviditet/#findComment-2217565
Del på andre sider

Gjest Annonym i dag..

Hei

Kan du huske hvilke andre medisiner hun tok. Dette var jo ikke noe gøy å høre og jeg ble livredd.

Takk!

Har pratet med henne nå, og den andre medisinen var ketorax, men den kunne vist ikke være så skadelig, pga att det er morfin. Den brukte hun også bare ved smerter, og i små doser. Heller ikke ofte.

Nei, jeg synest dette er skremmende, og ønsker ingen i hennes situasjon. Men klarer du å holde deg vekk fra sobril, hadde ikke jeg tatt sjansen. Kanskje fordi jeg ser hvor vondt dette var/er for min venninne?

Tror heller ikke legen kan si att det ikke kan gi skader, for det kan det! Og jeg tror ikke min venninne er den eneste som har opplevd dette, uheldigvis.Snakk med legen din og få en klar formening om dette. Hun brukte sobril kun i anbefalt dose, og ikke store doser, bare sånn att det er sagt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274222-sobril-og-graviditet/#findComment-2217636
Del på andre sider

Har pratet med henne nå, og den andre medisinen var ketorax, men den kunne vist ikke være så skadelig, pga att det er morfin. Den brukte hun også bare ved smerter, og i små doser. Heller ikke ofte.

Nei, jeg synest dette er skremmende, og ønsker ingen i hennes situasjon. Men klarer du å holde deg vekk fra sobril, hadde ikke jeg tatt sjansen. Kanskje fordi jeg ser hvor vondt dette var/er for min venninne?

Tror heller ikke legen kan si att det ikke kan gi skader, for det kan det! Og jeg tror ikke min venninne er den eneste som har opplevd dette, uheldigvis.Snakk med legen din og få en klar formening om dette. Hun brukte sobril kun i anbefalt dose, og ikke store doser, bare sånn att det er sagt.

Hei

Takk skal du ha. Morfin er jo ikke bra for baby da. Men hun brukte sobril i små doser. Det er det jeg gjør og noen dager uten. Håper det er ok. Legen sier det er ok og psykriater sier det er ok. Så da MÅ det være det. Fikk litt hetta nå. Vi neppe gjennomgå det samme.

Hilsen Mei

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274222-sobril-og-graviditet/#findComment-2217643
Del på andre sider

Annonse

Gjest Annonym i da..

Hei

Takk skal du ha. Morfin er jo ikke bra for baby da. Men hun brukte sobril i små doser. Det er det jeg gjør og noen dager uten. Håper det er ok. Legen sier det er ok og psykriater sier det er ok. Så da MÅ det være det. Fikk litt hetta nå. Vi neppe gjennomgå det samme.

Hilsen Mei

Faktisk er morfin bedre en mye annet pga. att det er ett "rent" stoff. Har selv brukt det i krise under begge mine svanskerskap, pga kronisk sykdom med mye smerter.

Men så lenge du har fått bekreftet fra lege osv. att det er greit, må man stole på det. Hun brukte fra en halv til en tablett på kvelden, og noen ganger uten. Abort på grunn av skade i uke 19.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274222-sobril-og-graviditet/#findComment-2217653
Del på andre sider

Faktisk er morfin bedre en mye annet pga. att det er ett "rent" stoff. Har selv brukt det i krise under begge mine svanskerskap, pga kronisk sykdom med mye smerter.

Men så lenge du har fått bekreftet fra lege osv. att det er greit, må man stole på det. Hun brukte fra en halv til en tablett på kvelden, og noen ganger uten. Abort på grunn av skade i uke 19.

brukte hun da ikke noe i neste svangerskap?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274222-sobril-og-graviditet/#findComment-2217655
Del på andre sider

Gjest Annonym i dag..

brukte hun da ikke noe i neste svangerskap?

Hun er gravid nå, og bruker ingenting. ( ja, jeg er veldig stolt av henne, for hun har sliti masse med angst, og angsten blusset opp etter aborten.)

Hun er nå 16 uker på vei, og skal på sin andre ultralyd imorgen :-) Hun går til samtale en gang i uken, og vi er mange som hjelper henne med angsten, når den kommer snikende. Hun sluttet med alt av tabletter FØR hun ble gravid igjen, og ble gravid på første forsøk, så det har nok hjulpet mye på motivasjonen med å slutte på medisiner. Selvfølgelig frarådet også både lege og psykriater sobril i dette svangerskapet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274222-sobril-og-graviditet/#findComment-2217661
Del på andre sider

Gjest Anne-Marie.J

Uff, dette var jo fælt. Vet du om hun brukte hele svangerskapet. Jeg har fått beskjed at det kan ikke skje noe annet enn kanskje hyper aktivitet og abstinenser om jeg bruker det sent i svangerskapet.

Takk!

Det er i begynnelsen av svangerskapet det vil oppstå fosterskader.

Etter å ha lest innelggene dine før her virker det som om du desperat leter etter en unnskyldning til å kunne fortsette trygt med sobril. En sånn trygghet kan ingen gi deg.

Barnet kan ta skade. Så enkelt er det. Ikke sikkert det vil bli skader som er lett synlige, men som først viser seg når barnet er rundt ett år og man ser feil i motorisk eller mental utvikling.

Jeg tror ikke du skjønner rekkevidden av at du tar disse tablettene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274222-sobril-og-graviditet/#findComment-2217689
Del på andre sider

Det er i begynnelsen av svangerskapet det vil oppstå fosterskader.

Etter å ha lest innelggene dine før her virker det som om du desperat leter etter en unnskyldning til å kunne fortsette trygt med sobril. En sånn trygghet kan ingen gi deg.

Barnet kan ta skade. Så enkelt er det. Ikke sikkert det vil bli skader som er lett synlige, men som først viser seg når barnet er rundt ett år og man ser feil i motorisk eller mental utvikling.

Jeg tror ikke du skjønner rekkevidden av at du tar disse tablettene.

Hei Anne Marie

Takk for opplysningen, men etter legen og psykriaterens uttalelser flere så har ingenting av dette vært nevnt. Jeg fikk beskjed om hyperaktivitet kan forkomme og absinenser om Sobril vil bli tatt sent i svangerskapet. Leser tidligere at det er ei som har tatt Vival gjennom begge sine to svangerskap og har 2 sunne friske barn.

Jeg vet du mener vel, men tror ikke du skjønner rekkevidden av det å slite med angst. Det er en grusom sykdom så derfor vil jeg finne en løsning. Dette er også målt mot hvor farlig angsten min kan være for barnet i forhold til å ta sobril.

Takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274222-sobril-og-graviditet/#findComment-2217706
Del på andre sider

Gjest Anne-Marie.J

Hei Anne Marie

Takk for opplysningen, men etter legen og psykriaterens uttalelser flere så har ingenting av dette vært nevnt. Jeg fikk beskjed om hyperaktivitet kan forkomme og absinenser om Sobril vil bli tatt sent i svangerskapet. Leser tidligere at det er ei som har tatt Vival gjennom begge sine to svangerskap og har 2 sunne friske barn.

Jeg vet du mener vel, men tror ikke du skjønner rekkevidden av det å slite med angst. Det er en grusom sykdom så derfor vil jeg finne en løsning. Dette er også målt mot hvor farlig angsten min kan være for barnet i forhold til å ta sobril.

Takk

Jeg har gått i terapi for angst selv. Vet hvordan det er. Men angst gir ingen senskader for noen. Sobril kan gi ditt ufødte barn skader for livet. Men dette er ditt valg. Å ta sjansen på et velskapt barn, eller å ta tabletter som sannsynligvis bare har en placebo-effekt da sobril er vanedannende og antagelig ikke gir deg noen medisinsk effekt i dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274222-sobril-og-graviditet/#findComment-2217776
Del på andre sider

Hei

Hilsen Mei

Hei,

Det er faktisk slik at INGEN , absolutt ingen kan gi deg garanti at du kan fortsatte å ta noen medisiner under svangerskapet og det blir ingen skade på barnet . Hvis noen gjør det så er det ingen vitsi å stole på dette menneske. Med medisiner og graviditeten er det slik at man må vurdere alle fordeler og ulemper med å fortsette/ slutte med medisinering. Om du klarer å fungere uten Sobril, burde du slutte å ta den inntil du er ferdig med ammingen. Man må nesten vurdere hva er verre, å slutte med medisinen , ofre seg litt og være på den sikre siden for barnets skyld, eller fortsette med det i samme evt litt lavere dose , men med risiko ( ikke liten , dessverre) for babyen. Den mest kritiske perioden er de første 12 ukene i svangerskapet når organer blir dannet, for da kan det oppstå misdannelser. Det kan hende at når du er kommet lengre i svangerskapet kan du begynne å ta medisinen din igjen, men da er det fare for babyen kommer til verden med abstinense symptomer, slik du fikk beskjed om.

Du må nesten vurdere selv, og ta det avgjørelse selv, for alle er forkjellige, selv om det gikk ikke bra med veninne til "annonym..", trenger det ikke være slim med deg. Og omvent. Og husk , at ingen , den flinkeste, mest erfaren lege kan gi deg garanti at du føder et friskt barn selv hvis du fortsetter med Sobril. Hadde jeg vært i dine sko, ville jeg slutte, i hvert fall inntil den andre trimester. Uansett hva du bestemmer , må du ha lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274222-sobril-og-graviditet/#findComment-2217850
Del på andre sider

Annonse

Hei Anne Marie

Takk

Jeg skal ikke kritisere noen her, har også for lite kunnskap for å utale meg ift hvorvidt Sobril har noen terapeutisk eller placebo virkning. Er sykepleier med nokså lang erfaring og på jobben bruker mange pasienter Sobril, både som premedikasjon før operasjon og over lang tid. Aldri i arbeidserfaring har jeg opplevd at noen gravide fikk Sobril , selv om det skulle være engangsdose . Ville tro at legene må ha noen god grunn til å bestemme slikt. Med andre medisiner er det sånn at noen mennesker er friske, og noen ikke, i noen tilfeller seponering av alle potensiell farlige medisiner ville ha katastrofale konsekvenser både for mor og barn ( f. eks . epilepsi-pasienter). Men det er som sagt sak som må vurderes med alle pluss og minus med hvert enkelte. Om en har brukt Vival eller Ketorax eller noe annet, og barnet ikke fikk skade av det, trenger ikke bety alle andre opplever det samme. Det hender jo også at barnet for alvorlige misdannelser selv om den gravide ikke tatt noen medisiner i hele tatt. Det finnes som sagt ingen garanti.

Dette å leve med angsten er sikkert ikke lett, men det er heller ikke livstruende sykdom. Her er det helse til barnet ditt som står på spill, og det er du som moren somk må bestemme hva er viktigst for deg. Jeg ville ikke tatt sjanse på at det går bra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274222-sobril-og-graviditet/#findComment-2217862
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...