Gå til innhold

Molusker

Anbefalte innlegg

Gjest sisley

Jeg har to gutter på 6 og 8 år som begge to er hardt angrepet av molusker. Regner i alle fall med at det må være det. De har mange på beina og noen få andre steder på kroppen. Moluskene har vært der i et år nå og ser ikke ut til å forsvinne. Jeg har vært hos lege og fått utstyr til å skjære dem vekk selv, men dette har vi ikke fått til. Det begynner lett å blø og vi får ikke bort alt. Noen av moluskene er blitt røde, "betente" og veldig stygge å se på (men ikke vonde). Jeg vil gjerne ha svar på hva som må til for å bli kvitt dette. Har liten tro på at de vil forsvinne av seg selv. Jeg har et barn til og er redd for at også tredjemann skal bli smittet. Må jeg oppsøke hudlege (allmennlegen har lite kunnskap om dette)? Kan hun evt klare å skjære bort alle sammen? Kan jeg bruke vanlig vortemiddel? Hva skal jeg gjøre med de moluskene som ser stygge ut? Sårsalve? Har lest et tips om å bruke krystallfiolett. Funker det? Finnes det andre midler som har effekt? Håper på noen skikkelige svar her. Nå er jeg bestemt på å bli kvitt styggedommen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274295-molusker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei! Helt enig i at et år med molluscer er nok. Det er helt ufarlig , men et virus som først og fremst rammer barn og gjerne dem med tendens til eksem og allergi og er også ganske smittsomt. Det kan ta lang tid å å danne antistoffer slik at de forsvinner av seg selv, men etter et år er det sannsynligvis såpass god immunitet at de kan holde seg borte dersom de fjernes. At de er røde og betente, øker sannsynligheten for dette. Å fjerne molluscer er imidlertid ingen jobb for amatører og bør utføres av en kyndig hudlege. For å få det til å fungere, må man som regel komme en gang først til undersøkelse, også for at barna skal bli kjent med legen og bli forklart hva som skal skje. Samtidig får man resept på EMLA krem som skal legges på hver vorte og dekkes med plast 1-2 timer før prrosedyren. Selve behandlingen utføres med "skarp skje" som legen skraper ut "mollusclegemet" med på hver enkelt lesjon. Viktig å fjerne alle dersom det lar seg gjennomføre praktisk. Med flink hudlege og trygge foreldre pleier dette å kunne gå greit. Det blør litt med en gang, men dette gir seg raskt og sårene tilheler som regel uten arr. Lykke til ! Mvh Jon L

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274295-molusker/#findComment-2218258
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Vortenappermammaen

hei. jeg har også to gutter som har hatt dette, og jeg har fjernet dem selv. de hadde bak på beina fra under rumpa og ned til bak kneet. ca tjue ca. en av dem var veldig stor, ca 1,5 cm i diameter, denne var rød og hissig. Jeg vasket meg godt på hendene og tok en isbit på en liten stund, tørket godt og rett og slett nappet dem ut med neglene. Det gjorde ikke vondt etter at den første forskrekkelsen hadde lagt seg, men blødde en del med en gang. Den store besto av mange små hvite "tråder" eller klumper ved siden av hverandre og hadde røtter langt inne! jeg tror hemmeligheten er å få ut alle "trådene", det er vanseklig å se når det blør. Tørk og kjenn med neglene, innmaten i moluskene er litt hard, det er dette som skal ut. Det ble store hull etter vortene, men dette grodde pent sammen i løpet av noen dager. I og med at den ene var veldig stor, renset jeg og satte plaster på. men de andre bare tørket ut i løpet av et døgn. Sett på en film og få dem opptatt av noe annet, ha godt lys og papir som ikke loer. Og vask hendene godt før og etter. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274295-molusker/#findComment-2274754
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...