Gjest Marianne31 Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Hei! fikk påvist endometriose ved lap i mai 2006 på høyre eggstokk og i buken. Jeg har også to små myomer i livmora. Endometriosen ble påvist ved conisering og brent bort. Jeg hadde to spontanaborter med tidligere partner og vi ble også kalt inn til IVF. Dette ble avbrutt pga brudd mellom oss. Jeg har ny partner nå, 1 år, og vi har bodd sammen i 6 måneder. Vi sluttet å bruke prevensjon pga min situasjon da vi flyttet sammen. Vi er begge voksne, 31 og 34 år, og ønsker oss barn. Fant derfor ut at vi heller ville begynne for tidlig enn for sent. Fikk signaler fra lege på Ullevål at jeg heller burde gå på p-piller 1 år, for så å prøve 1 år. Han syntes det var alt for tidlig å prøve og få barn. Vi har da alikevel prøvd å få barn i 6 måneder, og jeg lurer nå på muligheten for IVF. Jeg er 31 år og føler meg på ingen måte desperat, men jeg kjenner at dette er noe som tynger meg, og at jeg ønsker å få svar på om vi kan få barn. Har også mye smerter. Hva er reglene for IVF, og hva er mulighetene for et vellykket svangerskap med mine problemer? Er det regler for at en må være gift, bo sammen i 2 år? Hvor lenge bør vi prøve før vi får hjelp? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274296-endometriose-og-barne%C3%B8nske/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Det var vel ved laparoskopi man brente endometriosen? Det er ’bare’ ca en tredel av de med endometriose som har problemer med å oppnå graviditet, men noen bruker lengre tid enn ’normale’. Du får ikke utredning (med ny partner) før det er gått ca ett år uten resultat. Din partners sæd må sjekkes. Hvis det ligger an for IVF har dere gode muligheter, ca 30% sjanse per forsøk og ca 50% etter 3 forsøk. Det er ikke fast regler for krav til paret, man behøver ikke å være gift. Hvis dere har bodd sammen 6 måneder nå og venter 6 måneder før utredning, så går tiden fort og dere klarer krav til stabilt samboerforhold. Størst sjanse jo yngre man er, så forsøk før 35 år er å anbefale. Lykke til på den ene eller den andre måten. Vennlig hilsen Mette H Moen PS ikke bruk medikamenter av typen NSAID omkring eggløsningen og husk å spise folat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274296-endometriose-og-barne%C3%B8nske/#findComment-2218228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marianne31 Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Det var vel ved laparoskopi man brente endometriosen? Det er ’bare’ ca en tredel av de med endometriose som har problemer med å oppnå graviditet, men noen bruker lengre tid enn ’normale’. Du får ikke utredning (med ny partner) før det er gått ca ett år uten resultat. Din partners sæd må sjekkes. Hvis det ligger an for IVF har dere gode muligheter, ca 30% sjanse per forsøk og ca 50% etter 3 forsøk. Det er ikke fast regler for krav til paret, man behøver ikke å være gift. Hvis dere har bodd sammen 6 måneder nå og venter 6 måneder før utredning, så går tiden fort og dere klarer krav til stabilt samboerforhold. Størst sjanse jo yngre man er, så forsøk før 35 år er å anbefale. Lykke til på den ene eller den andre måten. Vennlig hilsen Mette H Moen PS ikke bruk medikamenter av typen NSAID omkring eggløsningen og husk å spise folat. Ja,endometriosen ble brent bort i forbindelse med lap, men smertene kom tilbake etter ca 3 måneder. Kan endometriose eller muskelknuter være årsak til spontanabort, eller kan det være større sjanse for meg å bli gravid siden jeg har blitt det før? Jobber også tredelt-skift. Kan det være lurt å få en jobb som kun er dagtid for å øke sjansene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274296-endometriose-og-barne%C3%B8nske/#findComment-2218684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Ja,endometriosen ble brent bort i forbindelse med lap, men smertene kom tilbake etter ca 3 måneder. Kan endometriose eller muskelknuter være årsak til spontanabort, eller kan det være større sjanse for meg å bli gravid siden jeg har blitt det før? Jobber også tredelt-skift. Kan det være lurt å få en jobb som kun er dagtid for å øke sjansene? Muskelknuter kan være årsak til abort. Med 'bare' en abort kan du regne med det som en tilfeldighet. Minst 15% av alle graviditeter ender med abort. Endometriose øker ikke risiko for abort. Det er ikke grunn til å endre arbeidsrutiner for å bedre mulighet for graviditet. Samleie 2-3 ganger per uke er optimalt. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274296-endometriose-og-barne%C3%B8nske/#findComment-2218798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kors1365380656 Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Muskelknuter kan være årsak til abort. Med 'bare' en abort kan du regne med det som en tilfeldighet. Minst 15% av alle graviditeter ender med abort. Endometriose øker ikke risiko for abort. Det er ikke grunn til å endre arbeidsrutiner for å bedre mulighet for graviditet. Samleie 2-3 ganger per uke er optimalt. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen Takk for svar. Det var to spontanaborter, desember 04 og april 05, men dette er vel slik som kan skje. Hadde "prøvd" i 8 måneder første gangen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274296-endometriose-og-barne%C3%B8nske/#findComment-2219280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Takk for svar. Det var to spontanaborter, desember 04 og april 05, men dette er vel slik som kan skje. Hadde "prøvd" i 8 måneder første gangen Beklager, jeg overså at det var to aborter, men det endrer ikke vurderingen. Det er først etter tre aborter etter hverandre at man setter i gang med utredning. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274296-endometriose-og-barne%C3%B8nske/#findComment-2219634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.