Gå til innhold

Samboeren får ikke jobb, hvordan kan jeg hjelpe?

Anbefalte innlegg

Har vært samboer i flere år med ei helt fantastisk jente. Vi studerte sammen, og etter studietiden gikk jeg rett ut i jobb, mens hun endte opp i ledighetskøen. Hun har fått avslag på avslag, og naturligvis tar hun dette kjempetungt. Hun begynner å nærme seg depresjon...

Det har i tillegg vært flere positive responser som *nesten* endte i jobb, men akkurat ikke.

Jeg begynner å bli desperat - jeg vil så gjerne gjøre noe for henne, men jeg skjønner ikke hva jeg kan få til. Jeg trøster henne så godt jeg kan, og gjør det klart for henne at jeg ikke føler det er vanskelig å bære den økonomiske byrden. Jeg prøver å hjelpe henne med jobbsøkingen, og generelt prøver jeg å være der for henne når jeg kan.

Men det må da være noe mer jeg kan gjøre?

Har dere noen gode råd til en gutt som ønsker å hjelpe samboeren sin med å få en lettere, og mer lykkelig hverdag? Alle tips mottas med en stor takk!

Hilsen en fortvilet gutt

Fortsetter under...

Jeg synes du gjør rikelig allerede. Du støtter henne, klager ikke over hennes manglende inntekt og så videre. Fortsett sånn!

Grunnen til at hun kan være på vei ut i en depresjon er antakelig fordi hun ikke har noe å gjøre. Er det noe hun kan engasjere seg i mens hun leter etter jobb? En hobby hun kan gjøre noe mer med, frivillig arbeid (her må hun passe på å ikke falle innenfor den kategorien som man normalt får lønn for -da kan hun nemlig miste dagpengene).... Kan hun ta noen etterutdanningskurser? Alt er bedre enn å bare se husets fire vegger hele tiden, og det ser også bedre ut på jobbintervju.

Svar til begge:

Hun har en deltidsjobb, men det betyr at hun er hjemme 3 dager i uka. Så hun tjener litt (men får ikke dagpenger), er i aktivtet (hjelper i jobbsøk), men dette hjelper ingenting for hennes selvfølelse.

Jeg skulle bare ønske det var noe mer jeg kunne gjøre?

Dere har sikkert allerede tenkt og gjort dette men; Lag en ny og forbedret cv, be henne kontakte nav, der kan de gi en oversikt over hvilke nettsteder man kan finne jobber, det er utrolig mange steder! Øv på intervju hjemme, er det noe hun gjør feil? Bare få luket bort alle slike tanker. Kle henne opp å få ho til frisøren, det gjør sitt med selvtilliten før et intervju. Evt et kveldskurs som styrker faget er jo fint. Eller hun kan finne en hobby som hun kan tjene på? Noen lager fine smykker som de selger har jeg sett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...