Gjest Feil Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Hvordan går jeg frem for å kreve retting(fjerning av kommentarer) i min journal fra sykehuset jeg har vært innlagt på? Hvordan kan jeg legge frem at jeg krever evt andre referanser til samme feil blir slettet fra andre steder i min journal fra sykehuset? Hva med fastlegens journal? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274643-kreve-retting-av-journal/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sosionomen Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Du kan skirve et brev til sykehuset/legen og si hva du ønsker skal rettes eller slettes. Du kan kreve retting av uriktige eller feilaktige opplysninger i følge pasientrettighetsloven. Opplysningene vil bli rettet/slettet dersom de ikke er avgjørende for å kunne gi deg nødvendig helsehjelp. Du kan jo ev. henvise til lovene i brevet ditt Dette er det som står i lovverket: § 5-2. Retting og sletting av journal Pasienten eller den som opplysningene gjelder, kan kreve at opplysningene i journalen rettes eller slettes etter reglene i helsepersonelloven § 42 til § 44. § 42. Retting av journal Helsepersonell som nevnt i § 39 skal etter krav fra den opplysningen gjelder, eller av eget tiltak, rette feilaktige, mangelfulle eller utilbørlige opplysninger eller utsagn i en journal. Retting skal skje ved at journalen føres på nytt, eller ved at en datert rettelse tilføyes i journalen. Retting skal ikke skje ved at opplysninger eller utsagn slettes. Dersom krav om retting avslås, skal kravet om retting og begrunnelse for avslaget nedtegnes i journalen. Avslag på krav om retting kan påklages til Helsetilsynet i fylket, som etter å ha innhentet uttalelse fra Datatilsynet, avgjør om retting kan foretas. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om retting etter denne bestemmelse. Endret ved lov 29 aug 2003 nr. 87 (i kraft 1 sep 2003 iflg. res. 29 aug 2003 nr. 1092). § 43. Sletting av journalopplysninger Etter krav fra den journalopplysningene gjelder, eller av eget tiltak, skal helsepersonell som nevnt i § 39 slette opplysninger eller utsagn i journalen, dersom dette er ubetenkelig ut fra allmenne hensyn, ikke strider mot bestemmelsene i eller i medhold av arkivloven §§ 9 eller 18 og: 1. opplysningene er feilaktige eller misvisende og føles belastende for den de gjelder eller 2. opplysningene åpenbart ikke er nødvendige for å gi pasienten helsehjelp. Dersom krav om sletting avslås, skal kravet om sletting og begrunnelse for avslaget nedtegnes i journalen. Avslag på krav om sletting kan påklages til Helsetilsynet i fylket. Det skal innhentes uttalelse fra Datatilsynet. Dersom Helsetilsynet i fylket mener at sletting kan være i strid med arkivloven §§ 9 eller 18, skal det også innhentes uttalelse fra Riksarkivaren. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om sletting etter denne bestemmelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274643-kreve-retting-av-journal/#findComment-2223031 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dell95 Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Du kan skirve et brev til sykehuset/legen og si hva du ønsker skal rettes eller slettes. Du kan kreve retting av uriktige eller feilaktige opplysninger i følge pasientrettighetsloven. Opplysningene vil bli rettet/slettet dersom de ikke er avgjørende for å kunne gi deg nødvendig helsehjelp. Du kan jo ev. henvise til lovene i brevet ditt Dette er det som står i lovverket: § 5-2. Retting og sletting av journal Pasienten eller den som opplysningene gjelder, kan kreve at opplysningene i journalen rettes eller slettes etter reglene i helsepersonelloven § 42 til § 44. § 42. Retting av journal Helsepersonell som nevnt i § 39 skal etter krav fra den opplysningen gjelder, eller av eget tiltak, rette feilaktige, mangelfulle eller utilbørlige opplysninger eller utsagn i en journal. Retting skal skje ved at journalen føres på nytt, eller ved at en datert rettelse tilføyes i journalen. Retting skal ikke skje ved at opplysninger eller utsagn slettes. Dersom krav om retting avslås, skal kravet om retting og begrunnelse for avslaget nedtegnes i journalen. Avslag på krav om retting kan påklages til Helsetilsynet i fylket, som etter å ha innhentet uttalelse fra Datatilsynet, avgjør om retting kan foretas. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om retting etter denne bestemmelse. Endret ved lov 29 aug 2003 nr. 87 (i kraft 1 sep 2003 iflg. res. 29 aug 2003 nr. 1092). § 43. Sletting av journalopplysninger Etter krav fra den journalopplysningene gjelder, eller av eget tiltak, skal helsepersonell som nevnt i § 39 slette opplysninger eller utsagn i journalen, dersom dette er ubetenkelig ut fra allmenne hensyn, ikke strider mot bestemmelsene i eller i medhold av arkivloven §§ 9 eller 18 og: 1. opplysningene er feilaktige eller misvisende og føles belastende for den de gjelder eller 2. opplysningene åpenbart ikke er nødvendige for å gi pasienten helsehjelp. Dersom krav om sletting avslås, skal kravet om sletting og begrunnelse for avslaget nedtegnes i journalen. Avslag på krav om sletting kan påklages til Helsetilsynet i fylket. Det skal innhentes uttalelse fra Datatilsynet. Dersom Helsetilsynet i fylket mener at sletting kan være i strid med arkivloven §§ 9 eller 18, skal det også innhentes uttalelse fra Riksarkivaren. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om sletting etter denne bestemmelse. Hei, takk for svar! Er det noen måte og få rettet samme type feil/utsagn når den går igjen flere ganger uten at jeg må gå gjennom hele journalen selv; altså kan/skal sykehuset/lege på min oppfordring gå gjennom journalen og rette feilen når den går igjen flere ganger, eller må jeg selv vise til de steder i journalen der den forekommer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/274643-kreve-retting-av-journal/#findComment-2223448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.