mauren Skrevet 18. mai 2001 Del Skrevet 18. mai 2001 Hei. Jeg er 22 år. De siste 8-9 årene har jeg slitt med kjeveplager. Jeg har hatt tannregulering før disse plagene begynte. Min mor har leddgikt (hvis det er relevant). Det hele begynte med at jeg plutselig ikke klarte å åpne munnen skikkelig. Den hang igjen på ene kjeveleddet. Jeg måtte "knekke" den opp. Dette var smertefullt. Men, jeg vente meg til det. Etter kort tid fikk jeg også problemer på andre siden /det andre leddet. Smerter, "oppknekking", S-formet åpning og lukking av munnen, ømme muskler, ømme ledd ble en del av hverdagen min. Jeg kom på odontologen. Der fikk jeg beskjed om at menisken i kjeveleddet ble hengende igjen bak når jeg skulle lukke munnen, det var problemet. Så fikk jeg bittskinne. Den hjalp ganske bra, en stund, men aldri helt bra. Så begynte det igjen for 1-2 år siden. De fant ut på odontologen at visdomstennene skulle trekkes, opereres ut. Alle fire. To på ene siden er trukket. Jeg har ikke manet meg opp til å bestille time til trekking av de to neste ennå. Kjeven har kommet seg litt, men fortsatt lengter jeg etter å kunne spise gulrøtter, kålrabi, ja i det hele tatt hard mat. De sier jeg skal få en ny bittskinne. Men, hvis ikke den hjelper. Hva da? Hvilke andre alternativer finnes der? Må jeg bruke bittskinne resten av livet? Nå er jeg rett og slett bare kjempefortvilet og oppgitt. Husker ikke lenger hvordan det var å åpne og lukke munnen normalt, hvordan det var å slippe å tenke over hardheten av maten og vurdere om jeg klarer å tygge det. Hele bittet mitt er helt skeivt. Nå vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre, bortsett fra å få trekt de to siste visdomstennene. Men, hva så? Hva kan gjøres for meg? Etterhvert føler jeg meg mer og mer som bare "et interessant case" for studentene på odontologen. Vær så snill å svar meg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27467-kjeveplager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 19. mai 2001 Del Skrevet 19. mai 2001 Jeg har desverre ikke noe godt og utfyllende svar på spørsmålet ditt og hva som feiler deg. Kjeveleddsproblemer er kompliserte og årsaken er ofte sammensatt av flere faktorer. Ved det odontologiske fakultet i Oslo (?) finnes nok de beste fagfolkene og den beste ekspertisen på området, men selv ikke eksperter kan løse alle problemer. Likevel synes jeg du skal la dem følge deg opp. For det finnes jo ikke noe annet alternativ enn å prøve. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27467-kjeveplager/#findComment-112278 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.