Gå til innhold

Nesesprayavhengighet

Anbefalte innlegg

Gjest Snufsmumrikken

Hei! Jeg er ei jente i begynnelsen av 30-årene som er meget plaget av avhengighet til nesespray. Jeg har misbrukt nesespray i over 15 år, daglig!!! Ikke en dag uten. Otrivinflaska er alltid med meg, uansett hvor jeg skal. Det er svært plagsomt og jeg har oppsøkt lege og spesialister mange ganger uten å fått mye hjelp. Jeg har prøvd mange kurer, mye allergivarianter og kortisonholdige sprayer. Jeg har klart å redusere bruken noe i perioder, men faller tilbake til gammel vane etter en stund. Jeg har tatt Ct.røngten og fått påvist kronisk bihulebetennelse, samt fått vite at bihulene mine ikke er utviklet helt som normalt dvs. mangler noen hulrom. Men fikk høre at d kanskje ikke var noe å gjøre med. Finnes det fortsatt noe håp om hjelp til å kunne klare å slutte med nesespray? Har på en måte gitt opp da jeg føler at det ikke er mye help å få.... Hilsen en fortvilet misbruker av Otrivin (som veldig gjerne vil bli kvitt plagene).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274697-nesesprayavhengighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tinkebøtta

Når du har gått med dette så lenge har du sikkert prøvd det meste, men her er noen forslag fra meg:

Trappe ned gradvis. Først senke antall doser, så gå over til barnedose, så babydose. Etterhvert bare babydose om kvelden for å få sove. Tilslutt kutte helt ut.

Parallelt bruke kortisonspray. Må brukes kontinuerlig i lang tid sannsynligvis. Du kan få den på blå resept om du har påvist allergi.

Saltvannsskyllinger: Med nesehorn som du får kjøpt på apoteket. Brukes daglig, gjerne både morgen og kveld.

Fenumax. Urtepreparat som fås kjøpt på apoteket og skal ha en slimhinne-avsvellende effekt.

Viktig å fortsette forebyggende behandling med skyllinger, kortison og evnt urter i gode perioder for å hindre tilbakefall. Du må være standhaftig og tåle en del ubehag i starten selv om du trapper ned gradvis

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/274697-nesesprayavhengighet/#findComment-2222521
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...