Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å søke etter informasjon om fostervannlekkasje på DOL, men finner ingenting som beskriver det jeg opplevde i dag.

Jeg er i uke 22 og merket plutselig at jeg ble våt nedentil da jeg skulle sette meg på sykkelen, nesten som en urinlekkasje. Det var nok til at det gikk gjennom buksa også, men det luktet ingenting av det. Nå er jeg naturlig nok svært bekymret for at det var fostervann, og jeg lurer på hva jeg bør gjøre nå? Jordmor er ikke tilstede i dag, bør jeg ta kontakt med lege? Må legge til at babyen sparker som normalt.

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27486-fostervannlekkasje/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nikkaba

Jeg kan bare svare deg basert på egne erfaringer, jeg lekket fostervann i ca. 1 mnd. første gang, og i 3 dager neste gang.

Hvis det virkelig er fostervannslekkasje, vil du oppdage at det lekker hver eneste gang du bøyer deg eller rører på deg, feks. skifter stilling i stolen.

Hvis det ikke gjør det, er det sannsynligvis utflod, noe jeg har i dette svangerskapet. Jeg kan våkne om natten og ha det klissvått i sengen, og det er hverken vann eller urin...

Hvis du er usikker, skal du be om en ekstra ultralydkontroll, da evt. rifter i hinnene vil kunne sees her.

Ta gjerne på deg et bind, og la en jordmor se på det etter noen timer. Er det fostervann, klarer hun å se og lukte dette. Fostervann lukter svakt og mildt svovel-aktig, og er hverken gult eller blankt, men litt "blakk" i farven. (dvs. noe mørkere enn blankt)

Fostervann produseres hele tiden, så du skal ikke bekymre deg om du "går tom", men det som kan være litt skummelt, er at hodet eller setet ikke har sunket ned i bekkenet ennå, og hvis navlestrengen legger seg imellom, kan næring og surstoff til barnet kuttes av.

Jeg tror ikke du lekker fostervann, men søk lege allikevel, det er alltid bedre med en gang for mye enn en for lite...

Heldigvis gikk det bra til slutt med min førstefødte, selv om det ved fødselen kunvar 2dl. mørkegrønt fostervann igjen, og hjertelyden dårlig. Jeg ble satt igang på 2 ukers overtid etter å ha mast om at noe var galt i nesten fire uker... Vi kunne strøket med begge to, fostervannet hadde lekket så lenge at det var blitt "forgiftet".

Kom deg til lege og bli beroliget, dette er ikke tiden for å gå der og bekymre seg.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27486-fostervannlekkasje/#findComment-112034
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Beklager at jeg ikke fikk svart deg i går. Det var noe feil med serveren. Jeg håper du ikke opplever at det renner noe mer væske fra underlivet. Det kan tenkes at det du opplevde var en voldsom utflod. Det kan skje. Dessverre er det også en mulighet for at det var fostervann som lekket. Det vil i så fall være noe du sikkert merker igjen, f.eks. ved at du reiser deg opp, bøyer deg e.l. Det kan være noe vi kaller en høy vannavgang, og absolutt noe som bør avklares, men ikke nødvendigvis være kritisk. Jeg synes du skal ta kontakt med lege/jordmor/sykehuset for å få en ekstra sjekk. At det er helg gjør ingen ting. Det er bedre å få det sjekket en gang for mye enn en gang for lite.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27486-fostervannlekkasje/#findComment-112157
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...