Gå til innhold

Underliv, hud & Muskelplager..

Anbefalte innlegg

Gjest LittleMeg

Hei! Jeg har nå slitt med en del plager over tid og er bekymret. Har time hos lege, men det er en stund til enda.. Jeg har en del småplager som jeg ikke har ansett som viktige og relevante tidligere. Men når jeg tenker meg om så kan det jo hende at alt henger i hop på et vis. Plagene jeg sliter med går utover hele min livskvalitet, og jeg er så lei nå. Her følger hele mitt ”livsverk”.. Symptomer Det som plager meg mest er uthevet med boldet skrift • Hetetokter og fryseanfall. Hetetokter på morgenen, fryseanfall om kvelden. Ikke feber • Sår i ansiktet Har en del sår med infeksjoner som ikke ligner kviser i ansiktet. Har hatt et eller flere sår/infeksjoner siden november 06. Men det har aldri vært så hissig og vondt som nå. Hele haken er angrepet og jeg har hovnet opp og har smerter i hele ansiktet. • Tørr hud på hele kroppen. • Utflod (ofte missfarget grønnlig, lukter normalt) • Tørr skjede, smerter ved samleie. Pga tørrhet gjør det vondt å ha samleie, vondt å tørke seg etter toalettbesøk og det er til og med smertefullt og skifte tampong i forbindelse med mens. (Kan kun bruke tampax da jeg er allergisk mot bind og OB, har prøvd tena ledy også. Men får utslett og sopp av de bindene også) • Kløe og svie i underlivet, spesielt under og etter samleie, samt rundt menstruasjon. Irritasjonen ligger inni, i åpningen og på klitoris. Har tatt fagyl kur samt tatt canesten jevnlig • Har fått hvite flekker i skrittet. Disse flekkene er på det røde området på de ytre kjønnsleppene. • Blodblemme eller et slags sår/infeksjon på klitoris. Har hatt dette et par ganger og dette er meget smertefullt. Denne har blitt borte nå, men hadde en i forrige uke. • Har slitt med hemoroider og væsking fra endetarm. (Har brukt alcos anal gjentatte ganger) Hemoroidene kommer og går. • Dårlig fordøyelse Går sjeldent på do, og er mye hard i magen. • PMS (humørsvingninger, menssmerter som går ut i bekken, bein og mage/rygg, ømme bryster) • Sover dårlig på tross av at jeg hele tiden er trett. • Kvalm etter måltider. Dårlig matlyst. • Tørre og såre øyne. Tidligere slitt med allergi mot burot, timotei og pelsdyr. Dette har bedret seg etter at jeg fikk barn. Men øynene sliter jeg med hele året. Det som hjelper best er vanlig saltvann. Brukte før clarityn, livostin og nasonex (Kronisk bihulebetennelse) Nå har jeg smerter i øyne ofte. Hovner opp i øyekroken innerst, og får smerter bak og over øynene som blir verre ved trykk eller bevegelse av blikket. • Generelt mye muskelsmerter. Har hatt dette i flere år, men problemene forsvant under mitt siste svangerskap, men har nå kommet tilbake igjen. Har tidligere vært til utredning for isijas og fibromyalgi. For 3 år siden fikk jeg påvist 15 av 18 ømme punkter eller tenderpoints som det kalles. Fikk voltaren pga dette og gikk også på ekstra stor dose med omega 3. Går fortsatt på omega 3 (fri flyt) og følger trening som vist ved fysioterapi. Medikamenter: Omega 3, multivitaminer, tran, NuvaRing Sykdomshistorie (Om mønsteret har betydning) 1. Muskelsmerter Jeg har slitt med rygg, mage og nakkesmerter siden ungdomsskolen. Og fikk etter mitt første svangerskap diagnosen isijas. (1999) Noen år senere fikk jeg en del andre muskelsmerter, og diagnosen isjas var derfor ikke reel lenger. Jeg fikk diagnosen fibromyalgi i 2004. Jeg har vært til behandling hos fysioterapeut og brukt Voltaren. Da jeg igjen ble gravid forsvant smerter og plager mot slutten av svangerskapet og har ikke kommet tilbake nå før 2 år senere. 2. Hypraventikulær takykardi. Jeg har slitt med høy puls og har vært innlagt på hjerteavdelingen for overvåking som følge av dette. Etter at jeg hadde 140 i hvilepuls hos et besøk hos fastlege i 2003. Jeg sliter fortsatt med høy og ujevn puls, men har blitt mye bedre etter vektreduksjon og muligheter for en mer aktiv livsstil som følge av mindre muskelsmerter og en lettere kropp. 3. Soppinfeksjoner & Allergi Har slitt med hyppige soppinfeksjoner siden jeg var 9 til 10 år gammel. Bruker Canesten & Lactal. Har fått flere kurer på resept. Men problemet kommer tilbake etter en tid. Uff, nå føler jeg meg som den hypokonderen. Men jeg syntes det er viktig å få frem alt, slik at jeg kanskje kan få hjelp. Dette går utover min livskvalitet, og jeg vil gjerne vite hva jeg kan gjøre for å få det bedre. En diagnose kan ofte gjøre ”mer” syk og være en ”unnskyldning” .. Men jeg vet fra tidligere erfaringer at jeg blir fit for fight og vil kjempe i stedet for å syntes synd på meg selv. Men nå har jeg liksom så mye på en gang, og smertene og plagene har dessverre gjort det umulig for meg å late som ingenting og leve normalt. Håper jeg kan få noen tips og råd. På forhånd Tusen takk for hjelpen. Mvh Lille meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275008-underliv-hud-muskelplager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest novum

Ser ut som om du har vært noen runder hos legen, men vet du om det noen gang er undersøkt om du har antistoffer i blodet som tyder på at du har Lupus, Sjøgrens el. lign?

Er selv under utredning med tanke på lupus, så ser ikke bort ifra at jeg leser lupus hos alle ;)

Les mer her:

http://www.fou.uib.no/fd/1998/f/126002/index.htm

Lykke til, og la meg gjerne høre fra deg dersom du finner ut noe mer?

Gjest LitteMeg

Det er mange trekk som går igjennom både på Sjøgren og Lupus... men det er liksom ikke helt det føler jeg.. Men.. nå er jo ikke jeg lege heller da..

Usj, Lupus skremte meg... når linjer som overlever i 5 år og 20 år og sånn svirrer på skjermen bestemmer jeg meg liksom for at den sykdommen er det i alle fall ikke. Om jeg kunne velge selv ville jeg liksom valgt en snill plage som lot seg fikse med en enkel mirakeltablett og VIPS! så var plagene borte..

Men...

Så langt har vel ikke helsevesenet kommet i sin utvikling enda.. hihi...

Nei, det er forbaska irriterende og slite med ett eller annet hele tiden.. Håper virkelig at legen min finner ut av hva det er, slik at jeg kan få rett behandling. Det ville gledet meg stort. Hadde vært deilig og fått en litt bedre hverdag igjen :)

Gjest novum

Det er mange trekk som går igjennom både på Sjøgren og Lupus... men det er liksom ikke helt det føler jeg.. Men.. nå er jo ikke jeg lege heller da..

Usj, Lupus skremte meg... når linjer som overlever i 5 år og 20 år og sånn svirrer på skjermen bestemmer jeg meg liksom for at den sykdommen er det i alle fall ikke. Om jeg kunne velge selv ville jeg liksom valgt en snill plage som lot seg fikse med en enkel mirakeltablett og VIPS! så var plagene borte..

Men...

Så langt har vel ikke helsevesenet kommet i sin utvikling enda.. hihi...

Nei, det er forbaska irriterende og slite med ett eller annet hele tiden.. Håper virkelig at legen min finner ut av hva det er, slik at jeg kan få rett behandling. Det ville gledet meg stort. Hadde vært deilig og fått en litt bedre hverdag igjen :)

Jeg ble også vettskremt av det jeg leste om lupus. Nå har jeg foreløpig et mer avslappet forhold til det - har forstått det slik at det finnes mange grader av det. Og årsaken til at så mange døde innen 5 år på 50-tallet sannsynligvis var fordi det bare var de som var aller sykest som fikk diagnosen. Uansett er det viktig å få diagnosen så snart som mulig for å sette igang behandling og å bremse utviklingen.

Og så forskes det mye på denne sykdommen, og hvem vet; innen 10 år har de kanskje funnet en kur?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...