Gå til innhold

gravid selv ved bruk av p-piller?

Anbefalte innlegg

Gjest Karisoi

Hei. Jeg er 23 år og går for tiden på p-pillen trionetta, som jeg er veldig fornøyd med. Ettersom denne ikke lenger er i salg lurer jeg på hvilken p-pille jeg bør skifte til? Jeg lurer også på om jeg kan være gravid selv om jeg går på p-piller. Jeg har hatt menstruasjon hver måned når jeg går på sukkerpillene, men magen føles unormalt hard og rund midt på og jeg er mye slapp. Hva tror du dette kommer av?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275044-gravid-selv-ved-bruk-av-p-piller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pærebrus875

for det første: hvor lenge har du gått på trionetta? Bivirkninger kan komme etter noen måneder også, men sjeldent etter 5-6 måneder tror jeg..

Selv skrev helsesøster ut microgynon til meg pga det skulle være mest likt når det gjaldt hormoninnhold, jeg ble ikke dårlig av trionetta, bare dårlig i starten med magevondt/hodepine osv, men det var første 2 ukene, og da hadde jeg tross alt mensen første uka. Merket ikke noe da jeg begynte på microgynon

Det er også en mye enklere pille, samme type hver dag, men det er kun 21 så du må huske 7 dagers pause selv. Selv går jeg uten pause, og det fungerer fint for meg.

Ekspertene mener 1-2 av 100 hvert år blir gravide selv om de går på p-piller, jeg tror det helst går på feil bruk, at de har fått diarè eller kastet opp før det er gått 4 timer (noen sier etter 2 timer er man trygg, noen 4.. greit å bruke 4 timer syns jeg) og lar vær å ta ny, og mange glemmer en pille og tar 2 neste dag tror det skal fungere...

man skal ikke la det gå 36 t mellom 2 piller pga da KAN man få eggløsning, og da sier det seg selv hva som kan skje.

Glemmer man en pille så må man vente 8 dager med å ha samleie, og ta alle de neste 8 pillene slik man skal, ellers må man begynne "på ny". 8 sikre piller etterhverandre gjør at man er sikker igjen. Tror mange driter seg ut der jeg, at de har samleie under disse 8 dagene og enten "tror det går bra", eller så hopper de av i svingen (det kommer sæd ut før han kommer så dette er risikosport) uten at de vet at det er dumt å gjøre.

Mette Moen, Gynekolog

Den som er nærmeste i sammensetting er Microgynon (samme lave pris) med samme type av hormoner, men med samme innhold i alle pillene. Det gjør det lettere å endre på syklus; utsette menstruasjon i uker eller måneder. Man kan bli gravid på p-pille, men risikoen er mindre enn 1 %. Det vil da sjelden være månedlige blødninger, enten ingen blødninger (vanligst) eller småblødning uten mønster som alle gravide kan oppleve. En forstørret livmor kan i sjeldne tilfeller skyldes godartede muskelknuter, men det er meget sjeldent i din alder. Det vil ofte gi kraftigere menstruasjonsblødninger. Få legen til å sjekke det. Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...