Gå til innhold

Kan P-pille brukes som angrepille?

Anbefalte innlegg

Lena11365381086

Hei!

Håper noen kan svare meg på dette spørsmålet raskt!

Jeg og min kjæreste hadde et lite uhell i går, kondomen sprakk under samleie. Hadde vi ikke befunnet oss i et muslimsk land akkurat nå hvor angrepillen er forbudt så hadde jeg tatt den. De selger vanlige p-piller som Diane 35 og Yasmine her nede. Jeg har hørt at man kan ta disse som angrepille om man tar dobbel dose innen 24 timer etter samleiet eller noe sånt? Stemmer dette? Syklusen min startet 21. april, altså for ca 2 uker siden. Jeg er litt redd for å starte på pillen ettersom jeg aldri har gjort det før....

Er svært takknemlig for svar....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275139-kan-p-pille-brukes-som-angrepille/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hfuhwef

Yuzpe-metoden

Denne metoden ble utviklet av den kanadiske professoren A. Albert Yuzpe som i 1974 publiserte den første studien som viste at det var en trygg og effektiv metode.[1] Selv om metoden har vært tilgjengelig i årevis var den ikke gjort allment kjent før mange år senere. Metoden går ut på å ta en dose av østrogen og progesteron/gestagen innen 72 timer etter samleie. Man kan bruke vanlige p-piller i spesielle doser avhengig av hvilket preparat man har. Ved å ringe legen og oppgi hvilke p-piller man har liggende kan man få vite hvor mange man skal ta. Da "angrepillen" kan kjøpes reseptfritt på apoteket er denne metoden ikke lenger like aktuell.

(Jeg har funnet en oppskrift på hvor mange piller og hvor mange dager man skal bruke dette, men finner ikke siden igjen. Lurer på om det var en side fra Ullevål eller et annet sykehus i Oslo. Mulig det også har blitt tatt opp på forumet tidligere. Har gjort dette en gang selv og det var flere enn to piller og over flere dager. Ettersom hormoninnholdet er forskjellig i hver p-pilletype så er det viktig å følge riktig oppskrift. Fins det ingen utenlandsk/vetslig lege du kan kontakte?)

Gjest female in trouble

Hverken diane eller yasmin er registrert i Norge som angrepiller, kun merket som inneholder virkestoffet levonorgestrel, i Norge i salg under navnene Norlevo og Postinor. Dosen som skal tas - helst innen 12 timer men også opp til 72 timer skal kunne virke - er 1.5 mg levonorgestrel. Kan du søke på noe nettsted der du er - for å se om dette finnes i salg under andre navn?

Hvis du er helt desperat kunne det tenkes at andre progesteroner har samme effekt - hvis du tar sjansen. Helt på eget ansvar og uten kjent effekt, mao... Og da finnes i Norge f.eks merket Cerazette 75 mikrogram - da må du ta 20 tbl. vil ikke anbefale dette selvsagt - men at du finner deg noen å spørre - en kvinnelege?

Lykke til

Lena11365381086

Hverken diane eller yasmin er registrert i Norge som angrepiller, kun merket som inneholder virkestoffet levonorgestrel, i Norge i salg under navnene Norlevo og Postinor. Dosen som skal tas - helst innen 12 timer men også opp til 72 timer skal kunne virke - er 1.5 mg levonorgestrel. Kan du søke på noe nettsted der du er - for å se om dette finnes i salg under andre navn?

Hvis du er helt desperat kunne det tenkes at andre progesteroner har samme effekt - hvis du tar sjansen. Helt på eget ansvar og uten kjent effekt, mao... Og da finnes i Norge f.eks merket Cerazette 75 mikrogram - da må du ta 20 tbl. vil ikke anbefale dette selvsagt - men at du finner deg noen å spørre - en kvinnelege?

Lykke til

Hei, ja det finnes sikkert en utelandsk lege her et eller annet sted men jeg vet ikke hvor jeg skal lete. Jeg snakket med ei jente i går, hun sa at hun en gang hadde tatt Yasmin som nødprevensjon, da hadde hun tatt 2 piller hver 12. time i 48 timer. Hun var midt i syklusen som meg, og hadde aldri tatt Yasmin før. Dette funket for henne, men og det kun var tilfeldig at hun ikke ble gravid eller det var pillene som gjorde det er jo vanskelig å si.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...