Gå til innhold

Allergi - en sykdom?

Anbefalte innlegg

Gjest Terrierosa

Hei! Jeg har også skrevet et åpent spørsmål om dette, men er aller mest interessert i en fagpersons synspuknter. Jeg er allergisk, og mai er den verste måneden. Nå tar jeg så og si alt jeg kan av medisiner; sprøyte, tabletter, øyedråper, nesespray og innhalator. Og er allikevel syk. Nå er jeg slapp og utmattet i tilegg til de vanlige utslagene, og har mest lyst til bare å sove. Jeg er i full jobb og synes det er ganske tungt for tiden. Her på jobben er det i tillegg dårlig luft og veldig varmt. Jeg er ufokusert, men jobben består i å ekspedere kunder. Da er det ikke moro med allergireaksjoner i alle varianter. Hjemme er jeg like slapp og mister fort energi. Orker bare det jeg må. Bør jeg slutte og syte og bite det i meg som de fleste andre, eller er det mange som rett og slett sykmelder seg? Hva vil en fagperson anbefale, eller vurdere? Er jeg "syk nok" eller bare sutrer jeg nå? Jeg vil ikke oppfattes som unnasluntrer, og har tidligere aldri vært borte selv om jeg har vært slik i årevis.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275212-allergi-en-sykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Ca. 30% av Norges befolkning har pollen-allergi. Hvor mye man er plaget, varierer utrolig mye. Det varierer fra noe nysing noen dager i mai til å være nærmest invalidisert med tett nese, kløende øyne, tungpust med hoste og kraftestløshet.

Vanligvis greier de aller fleste seg brukbart på antihistamintabletter sammen med kortison nesespray og de mest effektive øyedråpene (Opatanol). Noen må spe på med annen antiinflamatorisk (betennelsesdempende) også. Når dette heller ikke fungerer prøve vi gjerne 1 uke med kortisontabletter eller 1 kortisonsprøyte. Selv om det har vært vanskelig å dokumentere effekten av akupunktur ved slike svære reaksjoner, så kan enkelte meddele at det har vært til stor hjelp.

Den største pollenspredningen (bjørka) pleier å være ca. 14 dager. På østlandet startet det tidlig iår og med regn noen dager nå, så kan vi se fremtiden lysere i møte.

De som er dårligst er syke og fungerer man ikke i arbeidet, så er det ikke urimelig at legen vil sykemelde i den værste perioden.

Håper det går bedre etter hvert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275212-allergi-en-sykdom/#findComment-2224592
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...