Gå til innhold

endometriose?

Anbefalte innlegg

Gjest På Tide Å Bli Bekymret?

Jeg har tatt et par måneders pause med p-pillene da jeg i en lengre periode er bortreist fra min samboer. Jeg har brukt p-piller i omtrent 10 år (er nå 26 år, begynte som 16-åring). Ved flere anledninger tidligere har jeg hatt celleendringer ved prøvetakning, men siste celleprøve var ok (10 mnd siden). Innimellom har jeg hatt smerter i området hvor høyre eggstokk ligger, og jeg har flere gang sagt til andre at jeg lurer på om det er noe med blindtarmen min. Smerten har kommet innimellom over flere år (i de siste 7 åar i alle fall), og spesielt ved samleie. Også noe mindre smerter når jeg går på toalettet eller ved endring i fysisk bevegelse (f.eks. reiser meg opp fra sofaen). Smerten er stikkende og uforutsigbar (som en kniv som vris rundt), og jeg har blitt spesielt bekymret ved samleie, da smerten ikke er lokalisert til der penis "treffer". Vanligvis har smerten gått over etter en dag eller to. Nå har det gjort vondt i 6 dager i strekk, og jeg er ikke for øyeblikket seksuelt aktiv med en partner. Har den siste uka vært rimelig slapp, sovet mye og hatt lav feber innimellom. Det er en måned siden jeg sluttet med p-piller, men jeg skal begynne igjen ved neste menstruasjon. Etter å ha lest litt på nett idag, kom jeg inn på tanken om at jeg burde fått dette undersøkt. Er en person som sjelden oppsøker lege og forventer at ting skal gå over av seg selv... men etter 7 år bør man kanskje gjøre noe med det. Siden smerten kommer og går har jeg innimellom bare kimset av det, men nå som det har vart nesten ei hel uke er jeg mer skeptisk. Begynte også å tenkt på at om dette kan påvirke fruktbarhet, er det da bedre å bli gravid tidligere enn å vente lenge? Hadde egentlig tenkt å vente noen år...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275253-endometriose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte også på det.

Rett før jeg ble sammen med min samboer ble jeg smittet av chlamydia. Vi tok begge antibiotika samtidig (og hadde ikke sex på 10 dager). Testet meg igjen 2 uker etterpå for å være sikkert på at det var borte, siden jeg var redd for at vi kunne smitte hverandre igjen etterpå. Denne testen var negativ. Ingen leger eller apotektekniker (eller i pakningen) som kunne svare på hvor lenge vi skulle la være, men rådet vi fikk var 1 uke.

Siden smertene har vært der lenge, -første gang jeg med sikkerhet kan huske var i 2000, så regner jeg med at det ikke er egglederbetennelse. Smertene føles likedan og er på samme plass, -men de har bare vart i lengre tid denne gangen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275253-endometriose/#findComment-2224791
Del på andre sider

Tinkebøtta

Ved endometriose pleier det å være intense smerter i forbindelse med selve menstruasjonen/blødningen - ikke ellers. Før du nevnte det med sykdomsfølelse den siste tiden tenkte jeg på cyster på eggstokkene. Jeg har sånne (godartede) som kommer og går og gir symptomer som ligner på det du beskriver.

Hvis du fortsatt føler deg syk og slapp bør du gå til lege for du kan ha en infeksjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275253-endometriose/#findComment-2228103
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...