Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lost_Inside

hei. For 3 år siden, tok jeg noen slankepiller som jeg fikk kjøpt i sverige. Det sto at man ikke skulle ta mer enn to om dagen. Jeg tok en på morgenen, og ble veldig energisk og opplagt, merket at jeg var litt skjelven, men det var jo en del av bivikningene. Etter ca 6 timer tok jeg en til, og dro på joggetur. Da jeg kom tilbake var jeg helt skjelven i hele kroppen, spesielt i beina, og drakk heller ikke mye væske da jeg kom hjem igjen. Satte meg i badekaret, og da jeg reiste meg opp for å tørke meg, ble jeg så svimmel at jeg nesten besvimte. Jeg fikk nesten ikke puste, synet ble tåkete, jeg klarte så vidt holde meg oppe, jeg ble ør i hodet, og det føltes som det eksploderte i brystet. det var helt forferdelig..jeg klarte å krabbe bort til verandaen og fikk kjølt meg ned litt. Resten av kvelden/natta fikk jeg mange sånne "anfall", glovarm, press i hodet , svimmelhet. Jeg klarte ikke stå stille ett sekund, helt seriøst, jeg klarte ikke sitte, for da føltes det som at hodet mitt skulle eksplodere. Jeg klarte ikke spise, ikke drikke for da ble jeg glovarm og svimmel. jeg klarte tilslutt å roe meg ned, og sovnet tidlig på morgenkvisten. Jeg dro til legen, tok ekg, og masse prøver, men de var normale. Jeg slet mye med hjertebank,( harde hjerteslag, veldig høy puls) lenge etter, og ble lagt inn på sykehus. Lå der ei uke, med hjerteovervåkning. Blodtrykket mitt var da litt høyt. Jeg var svak, ble svimmel og rød i ansiktet hver gang jeg reiste meg opp, og da det skjedde mens jeg så meg i speilet etter å ha vært på toalettet, fikk jeg skikkelig hjertebankanfall. Puls i 200 hvertfall og banket som bare det, og det styrtet leger og sykepleiere inn på rommet mitt. Angst fikk jeg beskjed om. Jeg ble sendt hjem etter ei uke, men var fortsatt svak og dårlig, hjertebank, høy puls( rundt 150-200) da jeg sto oppreist bare, turte nesten ikke bevege på meg, var redd den skulle bli FOR høy. Etter et halvt år med dødsangst og konstant redsel, var det oppfølging, med hjerteovervåkning i ei uke til. Fikk beskjed om at det var noen småting, men ikke noe de ville gjøre noe med da. Det er nå 3 år siden, og jeg har hatt både høy og hard puls siden den gang. Angsten hr fulgt meg hele veien, depresjoner og det som følger med. Rett før jul fikk jeg et skikkelig hjertebankanfall igjen (som på sykehuset) Jeg var aleine da, og angsten kom selvfølgelig oppå. Jeg ble så redd at jeg ringte 113. Jeg hadde ingen pustevansker, så fikk beskjed om å ringe legen min, Jeg dro ned og kom inn med en gang, tok ekg, men fant ingenting. det hadde roet seg da, men han kjente at jeg hadde litt hjertebank fortsatt. Jeg tok masse prøver, og fikk resept på atenolol.Og det har hjulpet veldig. Har brukt 50 mg pr døgn, men en natt jeg hadde drukket litt vin/ røyket noen sigaretter ( sluttet egentlig da jeg fikk det anfallet før jul, men har tatt noen røyk ved inntak av alkohol) jeg merket at pulsen min var høy, og jeg ble veldig fokusert på den (noe jeg har vært i 3 år, sjekker pulsen nesten hele tiden) da jeg lå i senga, fikk jeg putselig hjertebankanfall da jeg satte meg opp for å drikke litt vann, da jeg la meg ned igjen roet et seg litt, men ble verre igjen da jeg satte meg opp igjen. Ca en mnd før begynte jeg å få mye ekstraslag, og jeg var veldig sliten i hele kroppen og hodet, stresset og sov dårlig. Men jeg har aldri fått hjertebank før når jeg har drukket, hvorfor fikk jeg det da denne gangen? pga stess, alkohol og nikotin?

Jeg dro tilbake til legen, og han sa at det helt sikkert var pga stress og diverse. Jeg fikk også bivirkninger av 50mg atenolol, bl.a forverring av astma, ekstrem tretthet, depresjoner og forvirring. Har nå gått ned til 25 mg pr døgn. Merket forskjell, mindre bivirkninger,men pulsen har økt litt, samt styrken på pulsslagene,. Men dette er vel normalt regner jeg med. Pulsen min øker noen ganger veldig bare ved mindre anstrengelser.

I tillegg sliter jeg veldig med hovne bein og fingre. har veldig mye vann i kroppen, smerter i leggen. Jeg er også veldig trett hele tiden, blir fort sliten og anpusten, er kald på føtter og hender. Legen sa jeg hadde dårlig vener, men problemet er at jeg er redd at det er hjertesvikt jeg har. kan legen være sikker på at jeg ikke har det ved hjelp av noen blodprøver og ekg? eller trengs det ultralyd og videre undersøkelser for å finne ut av det? føler at hjertet mitt har blitt så mye dårligere og mer urolig etter den hendelsen med de pillene.At det skjedde noe da. Min bestemor har hatt hjerteinfarkt, mamma bruker også betablokkere, begynte med dette i ung alder.

Jeg prøver å spise sunt, trener ikke så mye da jeg er redd for at det skal skje noe med hjertet mitt, slutta å røyke, og har nå holdt meg unna alkohol etter siste hjertebankanfall. Jeg merket ofte pulsen slå i hodet, dette er veldig ubehagelig. Skjer spesielt når jeg blir varm, det er harde slag.

jeg er livredd for å få hjertestans. og at jeg er hjertesyk

hva kan det være? kan jeg utelukke hjertesvikt bare fordi legen har tatt noen prøver og ekg?

det ble kanskje litt mye, men håper på svar, på forhånd takk:)

Hilsen Lost_Inside

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275324-hjertesyk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...