Gå til innhold

Vannavgang på ugunstig sted, til ugunstig tid?

Anbefalte innlegg

Gjest snart termin

Jeg har skikkelig fått skrekken for å gå ut - i tilfelle vannet går.

Hva om jeg står i kø i butikken?

Hva om jeg sitter på t-banen?

Er det noen som har historier om hva de gjorde da vannet gikk - på et ugunstig sted til et ugunstig tidspunkt??

Jeg vil gjerne høre, for å bli beroliget ved at folk har taklet det før meg...

Hva sier man til folk rundt?

Hva gjør man?

Fortsetter under...

Gjest togli

Jeg tror aldri jeg har hørt slike historier, så det skjer neppe ofte.... Hos både meg og søster'n gikk vannet når vi stod opp av senga på natta/morgenen. Om vannet skulle gå ute blant folk, så er jeg sikker på at folk rundt deg bare vil synes det er kjempekoselig :-)

Tinkebøtta

Jeg hadde vannavgang med bare forsiktig pipling. Trodde først jeg tisset litt på meg. Det trenger altså ikke være slik at vannet fosser. Det er vel også mest vanlig at du får rier først, og at vannet går mot slutten av fødselen. Skulle du oppleve spontan, fossende vannavgang vil nok de fleste rundt deg forstå hva som er på gang så du trenger vel ikke forklare noe tenker jeg....

jubalong70

Nå er det veldig sjelden at vannet går slik som på film, da.

Som regel kommer det bare litte granne. Du vil kjenne det og bare raskt sørge for å komme deg på et toalett og få lagt inn noe papir eller et bind. (Ha alltid med deg nattbind i veska.)

Skulle du få skikkelig vannavgang, så er det ingen som vil synes det er teit. Da får du noen til å ringe ambulansen med en gang, legger deg ned der du kan - du får helt sikkert masse hjelp - og venter.

Da vi fikk vår første så startet det med skikkelig fossefall :) Men det var på natta, og jeg lå i senga. Hadde det skjedd på butikken så hadde det nok ikke vært noen tvil om hva som hadde skjedd...

Jeg har siden født to barn til, og da har vannet blitt tatt underveis i fødselen.

*S* Jeg husker en da barnløs venninne spurte høygravide meg om det var slik at fødsler alltid started med vannavgang. Jeg smilte og sa at hun nok hadde sett for mye på film, der vannet går på restaurant! ;-)

Men komisk nok så startet min fødsel med vannavgang - ikke på restaurant riktignok - men i et middagsselskap! ;-)

Så det _kan_ da skje.

Men for meg var det ikke slik at alt kom på en gang. Det kom "en del" med en gang, og deretter bare piplet det fostervann ut jevnt og trutt. Trolig var den "dæsjen" som kom først det som var nedenfor hodet (som var festet).

Det ble ikke noe stress i det hele tatt - vi kunne ta det i ro og mak, men jeg ble litt "satt ut" tankemessig. Naturlig nok var alle mine tanker da rundt den forestående fødselen; man er liksom ikke klar for å høre på gjestenes "småprating" idet de så småningom pakker sammen og drar! ;-)

Uansett synes jeg ikke du skal engste deg for tanken på vannavgang. For det første er det sjelden, og for det andre så kan du ikke gjøre noe fra eller til med det.

Og dersom du skal holde deg hjemme to uker før og to uker etter termin for å være "sikker", så blir det jo rene "føde-fengselet"!

Annonse

Hvis vannet mitt går f.eks på butikken kan du banne på at jeg kommer til å lage en skikkelig scene ut av det, hyle som et hysterisk kvinnfolk og la alle vite hva som skjer. "VANNET GÅR VANNET GÅR!!! JEG MÅ PÅ SYKEHUUUUUUUUUUUUS" *ler*

Å la det forbigå i stillhet med vann mellom beina så det ser ut som jeg har tissa på meg er uaktuelt iallfall. ;)

Regner med at fødselen starter med rier da...

sommerkreps

Det er vel de færreste som fødselen begynner med at vannet går, er det ikke? Bortsett fra i amerikanske filmer da;) På meg måtte jordmora ta vannet fordi det ikke gikk av seg selv..og det etter 24 timer med rier..så har ingen erfaring med vannavgeng..Men ikke bekymre deg for det, du tenker nok ikke så mye på hvor flaut det er hvis det skulle skje..og mest sannsynlig skjer det ikke..og hvertfall ikke på et slikt sted! Lykke til:)

Første gangen gikk vannet midt på natta hos meg. Hadde da hatt vondt i ryggen i et par dager, dette var antagelig lette åpningsrier tenker jeg. Husker jeg våknet og måtte på do, løs mage er et typisk tegn på at noe er i gang, livmoras sammentrekninger virker nemlig inn på tarmen. :o) Og da randt det litt fostervann samtidig. Husker jeg lå en liten time og nøt den siste stunden som gravid og bare var for meg selv før jeg vekket barnefaren og han ringte sykehuset som sendte sykebil ettersom poden ikke hadde festet seg. :o)

Andre gangen kom riene først og vannet ble tatt etter noen timer med rier og noen cm åpning.

Jeg var heldigvis akkurat kommet hjem fra kaffetur i byen. Vannet gikk sånn som på film; det bare *plopp* og så et skikkelig splæsh sånn at det så ut som jeg hadde tissa ut hele buksa av typen "det kjennes ut som flere liter".

Skjer det i full offentlighet så hadde jeg fått hetta og bedt om assistanse. Det går nok helt fint skal du se; ingen grunn til å mure seg inne de siste ukene av den grunn.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...