Gå til innhold

B12 - injeksjoner

Anbefalte innlegg

Gjest Mangelvare

Hei,

Jeg har i en stund fått injeksjoner med vitamin B12 hver tredje måned. Jeg har allikevel ikke fått noen annen diagnose på hvorfor jeg må gjøre dette enn at de bare har konstatert at jeg har så stor mangel på B12 at jeg må ha injeksjoner.

Jeg har gjennomgått mange prøver hos legen, men de kunne ikke finne ut noe. Jeg fikk tilbud om gastroskopi, for å se om årsaken kunne ligge i noen feil i mage eller spiserør. Men jeg takket nei, for jeg syns det er høres jævlig ekkelt ut.

Jeg begynner faktisk å tvile på om jeg virkelig trenger å ta disse sprøytene. Først var det mangel, slik at jeg måtte ha sprøyte. Dette var bare en som virket kort. I lang tid etter dette var det helt bra. Men så ble det for lite igjen, og da sa de at jeg måtte ha langtidssprøyter, og at jeg måtte bruke det resten av livet!

Syns det høres ut som kvakksalveri jeg. Jeg merker jo faktisk ingenting til denne mangelen, dette var bare noe de oppdaget i forbindelse med noe helt annet.

Det er kanskje ikke det lureste å bare avskrive legene, dessuten så er det ikke noe problem for meg å ta disse sprøytene. Men jeg lurer på hva jeg skal gjøre fremover.

Skal jeg bare gå å ta disse sprøytene resten av livet, uten at det er funnet noen forklaring på hvorfor jeg har denne feilen i kroppen, som gjør at jeg ikke klarer å ta opp B12?

For det er det de sier må være tilfelle, da jeg spiser rikelig med skikkelig, normal mat. Jeg vet dette kan skje med vegetarianere, for den viktigste kilden til B12 er rødt kjøtt. Men det er jeg faktisk veldig glad i og jeg spiser nok ikke mindre enn hva som er normalt å spise av dette...

Gastroskopi høres som sagt ekkelt ut. Det er også sjanser for at det oppstår skader i halsen ved å gjennomføre en slik undersøkelse også, og da er det faktisk mulig man må operere!

Jeg vet det er små sjanser, men jeg har på ingen måte lyst til å operere - når det ikke er nødvendig, mener jeg.

For hva er det egentlig som kan komme ut av en slik undersøkelse? Sannsynligvis finner de ingenting, og vi er like langt. Kanskje de finner årsaken, men den medisinske behandlingen blir vel ikke noe anderledes av den grunn?

Har ikke så greie på dette, jeg...

Har desutten hørt at det er ganske vanlig for unge å ha denne mangelen, og at det normalt går over med tiden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275571-b12-injeksjoner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Timiti

Du bør SELVSAGT høre på legen og fortsette å ta sprøytene med B12. Det koster deg vel ikke mange kaloriene å ta en sprøyte hver 3. mnd.?

Jeg gikk altfor lenge med B12-mangel. Jeg hadde ingen tegn på mangel. Ikke før det til slutt utviklet seg til alvorlige nevrologiske skader som det da var for sent å gjøre noe med.

Når man har mangel på B12 (med eller uten symptomer), er det som regel en grunn til dette, og det er vel denne grunnen de håper å finne ved gastroskopi.

Jeg har vært gjennom gastroskopi. Det er ubehagelig, men på ingen måte farlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275571-b12-injeksjoner/#findComment-2226651
Del på andre sider

fei1365380229

B12 er helt ufarlig så fortsett med sprøytene dine du når legen din sier at du trenger det.

Jeg ville tro at legen din mistenker at du har mangel på noe som heter intrinsic factor, det er noe man trenger for å nyttiggjøre seg B12 vitaminene du får i deg gjennom maten. Mangler du dette hjelper det ikke om du spiser aldri så mange B12 vitaminer, de MÅ ha sprøyter.

Jeg vet ikke hvordan man finner ut at det er dette du har. Trodde ikke de kunne se dette på gastroskopi. Men de kan se om du har andre ting som Cøliaki, betennelser, begynnende magesår e.l.

Har selv hatt stor mangel på B12 og kunne omtrent ikke gå, men hadde en annen alvorlig sykdom, så jeg og legene trodde det kom av dette. Men når jeg fikk B12 sprøyter gikk disse problemene gradvis over så jeg tror det var B12 mangel. Fikk tilbake håret jeg hadde mistet også :).

Vær glad legen har funnet det ut så tidlig slik at du ikke har merket noen symptomer enda. Når symptomene kommer er B12 lageret ditt helt på bånn og har vært det lenge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275571-b12-injeksjoner/#findComment-2226660
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Man ser jo på prøver om man har for lite B12. Så legen ber deg jo ikke om å ta injeksjoner sånn ut av det blå.

Jeg ligger såvidt over grensa til og ha mangel, legen min sier at jeg vil få problem om jeg går lenge uten, da først kommer symptomene, så det bør passes på.

Du sier du vil vite årsaken? Da bør du jo abselutt ta de nødvendige undersøkelser. Og om det ikke skulle gi svar, så har det utelukket en del ting. Det er også ett ledd i og finne svar og rett diagnose.

Skummelt og ekkelt kan det være, men jeg ville ikke tenkt så mye på dette med operasjon. Tenk hvor mange som tar denne undersøkelsen? Legen som utfører gastroscopi har gjort det før, og jeg er ganske sikker på han ikke hadde gjort det sånn uten videre om en stor andel havner på operasjonsbordet.

Du kan på forhånd ta kontakt og si at du gruer deg, bli forklart hva som skal skje, kanskje få beroligendes på forhånd.

Jeg har tatt mange mange undersøkelser som ikke har gitt resultat, men det var veien til og finne ut hva som var galt, så undersøkelsene har ikke vært uten nytte, selv om det har vært slitsomt.

Om du tviler på legen din, så bytt. Få en second opinion av en annen lege.

Jeg spiser også mye rødt kjøtt, allikvel så blir jeg testet jevnlig for B12. Det er ikke alltid nok med bare kosthold. Gutten min har ofte lavt jerninnhold, selv om jeg er utrolig nøye med og gi han jernrik mat. Så det kan være flere faktorer som spiller inn.

Uansett, lykke til :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275571-b12-injeksjoner/#findComment-2226680
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...