Gjest Annelinn, sykepleier Skrevet 19. mai 2001 Del Skrevet 19. mai 2001 Hei Jeg utredes for uregelmessig menstruasjon, og det viste seg at prolaktinverdien er dobbelt så høy som normalt. Jeg har nå vært på CT pga mistanke om prolaktinom. I tillegg til sjeldne menstruasjoner er jeg ganske mye større på høyre side av kroppen, enn på venstre. Likevel er venstre pupill tydelig større enn høyre. Av og til kjennes det også som jeg har sammentrekninger i høyre side av hodet, og jeg føler meg svimmel. Jeg vet at jeg ikke har eggløsning, ettersom jeg har tatt tester. Jeg skal til legen om en uke, og får vel CT-svaret da. Men generelt gir legen veldig lite informasjon, og utredningen har trukket veldig ut i tid. Jeg begynner å bli utålmodig, og vil kjenne det som en lettelse å få en diagnose uansett hva det er. Det jeg lurer på er om dere synes dette høres ut som et prolaktinom, hva slags behandling jeg evt får, og hva annet kan det være? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27565-prolaktinom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. mai 2001 Del Skrevet 20. mai 2001 Vanligvis skal man ha mye høyere prolaktinverdi hvis det foreligger en tumor. Prolaktin Prolaktin er et hormon som produseres i hypofysen hos alle. Under graviditet og amming stiger produksjonen og stimulerer melkeproduksjonen i brystet. Det fører også til at hormonproduksjonen i eggstokken hemmes, og det medfører at menstruasjonen kan utebli ved at eggløsningen hemmes. Det er forklaringen på at mensen stopper opp hos ammende kvinner og at de derfor ikke kan bli gravide. Noen produserer for mye prolaktin utenom graviditet, og de kan få melkesekresjon (man kan presse litt melk ut fra brystet) og menstruasjonen stopper. Prolaktin kan øke ved stoffskifteforstyrrelser eller ved bruke av spesielle nervemedisiner. Stress kan også øke prolaktin. I meget sjeldne tilfeller et det en godartet svulst på hypofysen som er årsak til den økte produksjon av hormonet, men da er nivået meget høyt. En slik svulst behandles med tabletter og går da tilbake, så det er sjelden at man behøver å operere. En blodprøve vil avsløre mengden av prolaktin, CT eller MR (en slags røntgen-undersøkelse) av hypofysen vil avsløre om det foreligger en svulst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27565-prolaktinom/#findComment-112578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.