Gå til innhold

Når foretaes endelig skilsmissoppgjør?

Anbefalte innlegg

Gjest pårørende007

Min søster har blitt separert for få måneder siden, og såvidt jeg vet er det underskrevet noe slags skilsmissepapirer som ble undertegnet av en tredjeperson nettopp.

Saken er alvorlig, hun er nå nettopp blitt syk, har gått inn i psykose, etter et langt ekteskap med en meget dårlig mann. De har tre eiendommer, og hun sa før hun ble syk at hun skal overta et hus(et dårlig et), mens eksen overtar 2 eiendommer.

Vi er meget forundret over at hun har gått med på/skal gå med på en slik elendig avtale, da hun ellers er et meget oppegående menneske som aldri ville la seg lure.

Spørsmålet er:

Når er et skilsmisseoppgjør endelig. Er det etter at de har vært separert i ett år?

I så fall er det tid for at hun kan komme til hektene før hun lar seg overtale til en elendig avtale.

Er det en overmyndighet av noe slag jeg burde varsle om dette, som evt kan forhindre at hun taper store summer på at hun ikke er seg selv nå.

Hun ble nettopp vurdert som ikke syk nok til å kunne tvangsinnlegges, men helseapparatet er kjent med dette, hun har hatt psykose tidligere også for noen år siden.

Fortsetter under...

Prøv å finne ut om hun har brukt en advokat i forbindelse med oppgjøret eller ikke. Hvis ikke, bør dere kontakte en erfaren advokat snarest.

Dersom hun har vært psykotisk også under evt. inngåelse av avtale om skifteoppgjøret, vil denne kunne være ugyldig som følge av sykdommen. Det vil imidlertid kunne være vanskelig å påvise at hun var syk på dette tidspunktet dersom hun da ikke var under legebehandling.

Oppgjøret er endelig når partene har inngått avtale, men hvis de kun har snakket om hvordan de skal gjøre det og ikke skrevet en avtale, så vil det være lettere å oppnå en ny forhandlingsrunde.

Hvis hun ikke har råd til advokat, så kan det også være en god ide å kontakteenten jurk eller juss buss, som begge yter gratis bistand.

Gjest pårørende007

Prøv å finne ut om hun har brukt en advokat i forbindelse med oppgjøret eller ikke. Hvis ikke, bør dere kontakte en erfaren advokat snarest.

Dersom hun har vært psykotisk også under evt. inngåelse av avtale om skifteoppgjøret, vil denne kunne være ugyldig som følge av sykdommen. Det vil imidlertid kunne være vanskelig å påvise at hun var syk på dette tidspunktet dersom hun da ikke var under legebehandling.

Oppgjøret er endelig når partene har inngått avtale, men hvis de kun har snakket om hvordan de skal gjøre det og ikke skrevet en avtale, så vil det være lettere å oppnå en ny forhandlingsrunde.

Hvis hun ikke har råd til advokat, så kan det også være en god ide å kontakteenten jurk eller juss buss, som begge yter gratis bistand.

Er fordeligen av oppgjøret noe som partene skriver en privat kontrakt om, eller er det faste formularer som følger med skilsmissepapirene?

Er fordeligen av oppgjøret noe som partene skriver en privat kontrakt om, eller er det faste formularer som følger med skilsmissepapirene?

Såvidt meg bekjent, gjøres det privat avtale om skiftet. Hvorvidt man stadfester at skiftet har funnet sted ved skilsmissen, vet jeg ikke.

Annonse

Gjest pårør007

Såvidt meg bekjent, gjøres det privat avtale om skiftet. Hvorvidt man stadfester at skiftet har funnet sted ved skilsmissen, vet jeg ikke.

Hei, vet du om når denne avtalen kan/skal gjøres, er det f.eks tidligst ett år etter separasjonen er tatt ut?

Men hvem/hva er dette overformynderiet, er det ved fylkesmannens kontor eller?

Overformynderi finnes i alle kommuner, din kommune vil oppgi riktig telefonnummer. Du kan sikkert ringe dit og be om råd mht hvordan hjelpe din søster til å ivareta sine interesser.

Tror allikevel ikke at de har noe særlig å bidra med i en slik situasjon. Din søster har jo verken hjelpeverge eller verge, og jeg tror ikke overformynderiet går inn i en slik sak uten at det først evt. er søkt om hjelpeverge ol.

Hvor dårlig er søsteren din? Er hun i stand til å diskutere disse temaene med dere ? Tror du sykdommen påvirker hvilke avgjørelser hun tar nå?

Gjest pårør007

Overformynderi finnes i alle kommuner, din kommune vil oppgi riktig telefonnummer. Du kan sikkert ringe dit og be om råd mht hvordan hjelpe din søster til å ivareta sine interesser.

Tror allikevel ikke at de har noe særlig å bidra med i en slik situasjon. Din søster har jo verken hjelpeverge eller verge, og jeg tror ikke overformynderiet går inn i en slik sak uten at det først evt. er søkt om hjelpeverge ol.

Hvor dårlig er søsteren din? Er hun i stand til å diskutere disse temaene med dere ? Tror du sykdommen påvirker hvilke avgjørelser hun tar nå?

Hun er sykemeldt, hun har behandler og er kjent. Hun ble vurdert til ikke å kunne legges inn under tvang, men r mer eller mindre psykotisk , jeg er usikker hvor lenge dette har vart men har grunn til å tro at det har vart minst en måned, men at hun ikke har vært stabil i de siste to årene.

Hun er ikke interessert i hjelp, benekter at hun er syk, og har tidligere sagt at hun ikke bryr seg om oppgjøret bare hun blir kvitt denne mannen.

dette er meget påfallende, hun er en veldig ressurssterk dame som vanligvis ordner ting så det står etter...Jeg er veldig bekymret, hun tar ikke imot hjelp og lar økonomiske konsekvenser for fremtiden ligge.

Takknemlig for tips...

Hun er sykemeldt, hun har behandler og er kjent. Hun ble vurdert til ikke å kunne legges inn under tvang, men r mer eller mindre psykotisk , jeg er usikker hvor lenge dette har vart men har grunn til å tro at det har vart minst en måned, men at hun ikke har vært stabil i de siste to årene.

Hun er ikke interessert i hjelp, benekter at hun er syk, og har tidligere sagt at hun ikke bryr seg om oppgjøret bare hun blir kvitt denne mannen.

dette er meget påfallende, hun er en veldig ressurssterk dame som vanligvis ordner ting så det står etter...Jeg er veldig bekymret, hun tar ikke imot hjelp og lar økonomiske konsekvenser for fremtiden ligge.

Takknemlig for tips...

Prøv å spør NHD på psykiatriforumet om hva man evt. gjør i psykiatrien for å hjelpe folk til å ivareta seg selv.

Hvis søsteren din hadde vært klart psykotisk over tid, så ville det vært naturlig med en eller annen vergeordning slik at vergen sørget for at hennes interesser ble ivaretatt. Hjelpeverge forutsetter imidlertid samtykke og dermed ville umyndiggjøring vært eneste alternativ når hun ikke selv er interessert. Umyndiggjøring høres feil ut siden hun ikke er dårligere.

Hva med å ta en samtale med eksen hennes? Si at du reagerer på det som foregår og vurderer hvordan ta tak i situasjonen rettslig. Kanskje er han ryddig nok til å gi deg korrekte opplysninger om hva som har foregått?

Annonse

Takknemlig for tips...

Hvis du bor i nærheten av Oslo, så vet jeg om en advokat som både er svært dyktig - og i tillegg klok nok - til å kunne veiledet i forhold til en slik situasjon. Tror det koster ca kr 1000,- pr time.

Gjest pårør007

Hvis du bor i nærheten av Oslo, så vet jeg om en advokat som både er svært dyktig - og i tillegg klok nok - til å kunne veiledet i forhold til en slik situasjon. Tror det koster ca kr 1000,- pr time.

Jeg bor langt unna, men hun det gjelder bor i nærheten. Kan du linke meg til denne advokaten? Blir det meg som må betale advokaten?

Jeg bor langt unna, men hun det gjelder bor i nærheten. Kan du linke meg til denne advokaten? Blir det meg som må betale advokaten?

Hvis det er du som tar kontakt med advokaten, vil du også måtte betale - såfremt da ikke din søster skulle innse behovet for juridisk bistand og påta seg å betale.

Her er advokaten jeg kan anbefale : http://www.juridicom.net/9.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...