Gå til innhold

Sopp? under magen og rundt utsiden av kjønnsorganet...

Anbefalte innlegg

Gjest Flau ung dame

Jeg er veldig overvektig og har en mage som henger litt og gjør at huden ligger over/inntil annen hud hele tiden. Dette gjelder liksom rundt utsiden av kjønnsorganet (kvinne), både på sidene (mellom lår og kjønn) og på oversiden av kjønnsorganet. Det blir veldig varmt og klamt i de "foldene", og som regel er det rødt - eller rødprikkete der, og det danner seg av og til en slags usynlig "væske" som lukter stygt. Jeg pleier å vaske meg med saltvann, og smører gjerne etterpå med enten psoriasissalve (daibovet) eller hydrokortison 1% krem. Det hjelper som regel på kløe/svie, og de røde hissige prikkene/områdene forsvinner. Problemet er bare at det ikke tar mer enn maks 2-3 dager før dem kommer tilbake igjen, og da må jeg gjenta det samme på nytt og på nytt. Fins det noen måte å få bukt med dette som varer iallfall litt lenger enn som så? Jeg er veldig flau over dette, og skjemmes over kroppen min. Tør derfor ikke å oppsøke lege/hudlege og "vise meg fram". Fins det noen hjelp på andre måter? Har du anelese om hva dette kan være?

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei unge dame som ikke trenger å være flau! Jeg skjønner at du sjeneres av de problemene du beskriver og at du gjerne vil bli kvitt dem. Du sier at du er overvektig og at du mener det er den egentlige årsaken til problemene. Det fører oss inn i en tankegang for dels å løse det mest aktuelle med huden, men bør også motivere deg ekstra for å arbeide med vektproblemet med hjelp fra din fastlege, annen støtteperson eller i en gruppesammenheng.

Når hud ligger mot hud og man blir varm, svetter osv blir det øverste hornlaget i huden mer vannholdig, noe som gjør det til et vekstmedium istedet for beskyttelse mot angrepp fra sopp og bakterier. Ofte er en hyppig forekommende sopp som heter candida albicans en aktiv deltaker i denne formen for utslett. Den oppbløtte huden i hudfolden m lite tilgang på luft er ofte utsatt også for bakterieangrep.

For å få det til å normalisere seg, anbefaler jeg at du benytter Hydrocortisom-Fucidin om morgenen og Dactacort om kvelden, dessuten en fuktighetskrem som Locoabase "fet" eller "repair" , som kan brukes alene når du har fått det bra. De 2 førstnevnte må du få på resept fra Fastlegen. Ifm dusjing foreslår jeg bruk av Lactacyd eller Neutrogena i hudfolder og nedentil. Dersom foreskrevne behandling ikke er tilstrekkelig, må du få legen til å skrive ut Alsols løsning 1% (fra bl a Jernbaneapoteket i Oslo), som du kan tynne med 50% vann og legge i foldene med oppbløtte linkluter 30 min daglig til hudforandringene tørker opp og du kan fortsette med kremene. Hvis du ikke får det til med dette, er det best at du søker hjelp hos hudlege.

Vi er vant til å se mange slags sykdommer og forandringer på huden hos mennesker i alle størrelser og fasonger uten at vi tenker nedsettende eller fordømmende om dem som kommer med plagene. Vår oppgave er først og fremst fokusert på hvordan vi med kunnskaper og erfaring kan være til hjelp og støtte for dem som trenger det. Så ikke vær redd for å søke råd når du har behov for det. At du spør på nettet er en veldig god start og det viser seg å gi en ekstra mulighet for mange som ellers bare ville blitt gående med et problem. Din presise og utførlige beskrivelse både av hudproblemet og hele din situasjon viser at du har stor innsikt og forståelse som du kan bruke til dels å akseptere kroppen din som den er, dels til å arbeide for at den skal bli mer slik som du selv ønsker. Nå har du tatt det første steget. Lykke til videre ! Mvh Jon L

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...