Gå til innhold

Spise for mye grønnsaker??

Anbefalte innlegg

Gjest Dr Grey:o)

Går det an? Å spise for MYE grønnsaker? Tror jeg kunne spist en pose gulerøtter om dagen jeg... Er det dumt? Hva inneholder gulerøtter da? Er det KUN sunt?

Jeg er veldig glad i godis og, og syns jeg spiser altfor mye av dette, nå tenkte jeg kanskje vi kunne sette frem en skål med gulerøtter, blomkål ol hver dag, slik at alle kan forsyne seg (store og små).

Men kan man spise ubegrenset av dette? Og er det annet enn gulerøtter og blomkål som er godt ukokt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275810-spise-for-mye-gr%C3%B8nnsaker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser du for mye gulrøtter hver dag, så vil det til slutt se ut som du har gulsott :-) så kanskje ikke spise riktig så mye?

Men ellers...hmm, nei tror ikke man kan spise for mye grønnsaker, forutsett at du får i deg alt det andre du trenger i løpet av dagen

Som andre har nevnt: agurk (som forøvrig er et bær, men veldig godt). Ellers er det godt med f.eks. selleri, brokkoli, reddik og kålrot ukokt. Tror ikke du kan spise for mye grønnsaker, iallefall ikke om du varierer litt, og ikke glemmer å spise andre ting også. Hva med å sette litt frukt og bær også på bordet?

Annonse

Gulrøtter er sunt!!! Det inneholder bl.a. betakarotener som er en flott antioksydant når det kommer i naturlig form. (Som fra gulrota)

Det du kan risikere ved å spise store mengder gulrot over litt lengre tid er at huden din får et oransje skjær. Dette går bort når du slutter.

Det er kjempelurt å dele opp grønnsaker og sette frem. Gulrot, blomkål, sukkererter, reddiker, babymais, cherrytomater, gulrøtter, kålrot, nykål i biter - nam, nam, nam

Gulrøtter inneholder mye A-vitamin og det bør man være forsiktig med i store mengder... men det er vel i syntetisk form ( i form av piller) som er mest farlig.

Det er betakaroten i gulrøttene. Betakaroten er et forstadium til A-vitamin.

Når kroppen får betakaroten i naturlig form er det bare sunt. Kroppen omdanner betakaroten til A-vitamin akkurat så mye som kroppen trenger. Resten tisses ut, for betakaroten er vannløselig (noe A-vitamin ikke er).

Gjest megadeath

Det er betakaroten i gulrøttene. Betakaroten er et forstadium til A-vitamin.

Når kroppen får betakaroten i naturlig form er det bare sunt. Kroppen omdanner betakaroten til A-vitamin akkurat så mye som kroppen trenger. Resten tisses ut, for betakaroten er vannløselig (noe A-vitamin ikke er).

Har hørt at for mye betakaroten kan være kreftfremkallende for røykere!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...