Gå til innhold

Er løgn og bedrag normalt?

Anbefalte innlegg

Gjest frustrine

Nå lurer jeg på om du kan hjelpe meg å forstå dette: Min mann har vært utro gjennom 8-9 måneder, men det har han vært tidligere også. Vi har gått i familieterapi gjennom vinteren, og han har hele tiden forsikret meg, og familierådgiver om at det er meg og familien han vil satse på. Og jeg har trodd på ham, og ønsket å fortsette i ekteskapet. Vi har hatt et bra ekteskap, til tross for at det har vært dårlig på det seksuelle de siste årene. Med mangel på ansvarsfølelse for arbeid i hus og hjem,og en sønn som har et enormt trygghetsbehov, og kommer opp i sengen vår stort sett hver natt, så forsvant bare det seksuelle. Nå, når vår eldste datters konfirmasjon var vel overstått, så sier han bare kaldt og rolig, at han har løyet til meg hele tiden, han hadde ikke til hensikt å bli hos meg, og at den han har vært utro med hele tiden har vært innforstått om at har løyet. Jeg bestemte meg i går kveld for å ringe til henne, for å spørre henne om dette stemmer. Og, jo hun bekrefter at hun vet at han har løyet. I tillegg sier hun at hun forstår at jeg har det vondt, for hun ble bedratt på samme måte av sin eksmann, og hadde et dårlig ekteskap. Hun har tre barn. Det som er uforståelig for meg, er hvordan hun da, med åpne øyne kan gå inn i et forhold med en gift familiemann, og i tillegg vite at han lyver for meg? Jeg fikk en følelse av at hun og min mann hadde diskutert barna og meg mye. Det var en kulde og kyninsme i måten hun snakket til meg på, som gjorde meg veldig betenkt. Er det meg som har gammeldagse og utdaterte moralske verdier? Hvordan skal jeg klare å se at han viser barna moralske verdier, som jeg mener er forkastelige? Er ikke vi foreldre er de viktigste rollemodellene for barna våre? Dette kompliserer selvfølgelig mine ønsker om at barna skal ha et godt forhold til sin far.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/275912-er-l%C3%B8gn-og-bedrag-normalt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Du skriver om to forskjellige forhold, parforholdet og foreldreskapet.

Når det gjelder farsrollen som din mann har, skjønner jeg godt at du er frustrert over hans utroskap, løgn og dobbeltkjøring med to kvinner. Dette er selvsagt negativt for barn å oppdage og måtte leve med.

Det er ikke det vi forbinder med gode rollemodeller for barn.

Jeg vet ikke om din mann mener at han svikter sine barn. Det er nok først og fremst deg han svikter, antar jeg at han tenker, siden det er deg han har gått bak ryggen på og vært utro med den andre.

Forsøk å ikke blande parforholdet ditt med foreldreskapet dere har til barna deres. Jeg skjønner at du synes det går i hverandre, men fra barnas ståsted virker det annerledes enn for deg som voksen.

BArna bør skånes for de voksnes atferd som samlivspartnere.

Jeg håper barna fortsatt kan ha et godt forhold til sin far. At de nå antakelig vil oppleve at dere foreldre kanskje går fra hverandre, er vanskelig og tungt også for barn.

Men barn takler at foreldre skiller lag. Det de imidlertid ikke takler det er når foreldrene krangler om barna.

Jeg håper du og mannen din vil klare å snakke sammen om denne alvorlige situasjonen du har kommet i. Hvis ikke, oppfordrer jeg deg til å søke hjelp hos nærmeste familierådigver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...