Gjest Lei gutt Skrevet 20. mai 2001 Del Skrevet 20. mai 2001 Jeg er en gutt på 20 år som er utrolig lei og deppa over noen ting jeg har gjort. Nesten et halvt år før jeg traff jenta jeg elsker, hadde jeg samleie med en gift kvinne, 10 år eldre enn meg og med 3 barn. Dette har jeg omsider tilstått for kjæresten min, og hun ble naturligvis lei seg, skuffet, såret og sint osv. Jeg synes synd på henne, men jeg har så lite overskudd til å trøste henne slik som jeg skulle ønske. Jeg har nemlig, jeg vil si utviklet, en form for selvplaging. Jeg er deppa og sliter med å se lyst på ting. Jeg har ikke matlyst og jeg er stort sett lei meg. Jeg trodde at sannheten skulle "sette meg fri", men sånn føles det ikke. Jeg tenker hele tiden at jeg har gjort det riktige nå og fortjener å få ro inni meg, men jeg klarer ikke å overbevise meg om det samme inni meg. Følelsen sitter der samme hva jeg tenker. Det er akkurat som om jeg er innstilt til å plage meg sjøl og ikke gi meg fred, samme hvor mye jeg kunne ønske det. Det føles som "tvangspining" av meg selv. Hvis noen forstår litt hvordan jeg har det, så vær så snill å gi meg noen ord, for det hjelper. Alle har vi vel gjort ting vi angrer på, men det må jo være en grense for hvor mye en skal plages. På forhånd tusen takk til dere som skriver noen ord til meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27611-g%C3%A5r-det-over/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest punkyB Skrevet 20. mai 2001 Del Skrevet 20. mai 2001 Skjønner ikke helt problemet jeg !!?? Du hadde sex med en gift dame FØR du ble sammen med hun du er sammen med nå - so what? Hvis du har dårlig samvittighet for at hun var gift så var det jo hun som var utro - ikke du. Hvis du har dårlig samvittighet ovenfor jenta du har nå så skjønner jeg hvertfall ingenting - det var jo før dere ble sammen. Man gjør ting man kanskje angrer på og har dårlig samvittighet for - men de e rgjort og man kan ikke få det ugjort . Hvis det er nødvendig kan man be om unnskyldning for det - uansett må livet GÅ VIDERE !!! Hvis du ikke klarer å glemme det der bør du kanskje søke profesjonell hjelp . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27611-g%C3%A5r-det-over/#findComment-112344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bård Skrevet 20. mai 2001 Del Skrevet 20. mai 2001 Hei, Har svart deg et annet sted også, men vil gjerne legge til litt mer. Jeg synes som sagt dette minner en del om det voldtektsofre gjør: De klarer å legge skylda for det som skjedde på dem sel, når det åpenbare er at det er overgriperen som har skylda. Egentlig håper jeg at det skal være nok at vi her på Dr. Online får fortalt deg (og jenta di) at det ikke er du som har gjort noe feil her. Hvis ikke det hjelper, så kanskje du og jenta di kunne fått en avtale med en familieterapeut e.l. som kunne hjulpet dere med å innse dette. At dama var gift, er antakelig noe som plager deg (jeg la ikke merke til dette i det andre svaret jeg skrev til deg). Du føler deg antakelig som "den stygge ulven" som har hatt sex med mor i en familie, og som kanskje blir den som får skylda (av faren og barna) for at ekteskapet evt. sprekker. DETTE ER FEIL!!! Når noen er utro med en elsker er det ALLTID den som velger å være utro som har ALL skyld. Alltid! I det typiske tilfellet alle tenker på, der en mann/gutt er utro med en annen jente, så er en del av reaksjonen at den forsmådde jenta vil "hevne seg på" den andre jenta (elskerinna). Elskerinnen blir kalt "hore" osv. Dette er totalt skivebom (men kanskje forståelig fordi det er lettere å bli sint på en utenforstående person). Uansett hvor mye den utenforstående har "lagt seg etter" en gift person, så er det alltid den gifte (den som er i et forhold) som har ansvaret for å si "Nei!". Det er alltid denne som i utgangspunktet faktisk skal være totalt uinteressert i ethvert tilbud. Og det er i hvert fall den som ER i et forhold (her: den 10 år eldre kvinnen) som har ansvar for å ikke gå på byen på jakt etter "lammekjøtt" (som du var for henne i dette tilfellet). Om noe, så LURTE hun deg. Da skal du i hvert fall ikke legge skylda for dette på deg selv. Du kan godt si til deg selv at "Neste gang lar jeg meg ikke lure!", men det er også det eneste. Og dessuten: Hvis du er alene om noen år (hvis forholdet til den jenta du er sammen med nå skulle ta slutt (av helt andre grunner)), hvorfor skal du evt si nei, hvis ei dame er bra og hun byr seg frem? Jeg synes det eneste DU skal være tydelig på, er at du i så fall bare gjør det for den uforpliktende lekens skyld. Ikke seil under falsk flagg og lat som om du er interessert i mer enn du kan stå inne for. Og: Se opp for sjalu ektemenn (som i sin desperasjon velger å rette frustrasjonen sin mot DEG i steden for å finne ut hva det er som ikke fungerer mellom dama og dem selv)... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27611-g%C3%A5r-det-over/#findComment-112425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 20. mai 2001 Del Skrevet 20. mai 2001 Hei! Ja, ting går som regel over, men kanskje saktere enn du forventer. Jeg kan ikke svare deg tydelig på hvorfor du ikke får lagt denne historien bak deg. Nå har du til og med fortalt den til din kjæreste. Faren her er at du mikser denne fortids-historien inn i kjæreste-forholdet ditt nå. Det kan bli vanskelig. Forsøk å si til deg selv at du har lidd nok over denne episoden i fortiden. Du må tilgi deg selv for det du var med på. Hvis du fortsetter å plage deg selv med fortiden, råder jeg deg til å kontakte en terapeut for samtale. Det kan hjelpe deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27611-g%C3%A5r-det-over/#findComment-112506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest OliviaDepasse Skrevet 20. mai 2001 Del Skrevet 20. mai 2001 Hei, Har svart deg et annet sted også, men vil gjerne legge til litt mer. Jeg synes som sagt dette minner en del om det voldtektsofre gjør: De klarer å legge skylda for det som skjedde på dem sel, når det åpenbare er at det er overgriperen som har skylda. Egentlig håper jeg at det skal være nok at vi her på Dr. Online får fortalt deg (og jenta di) at det ikke er du som har gjort noe feil her. Hvis ikke det hjelper, så kanskje du og jenta di kunne fått en avtale med en familieterapeut e.l. som kunne hjulpet dere med å innse dette. At dama var gift, er antakelig noe som plager deg (jeg la ikke merke til dette i det andre svaret jeg skrev til deg). Du føler deg antakelig som "den stygge ulven" som har hatt sex med mor i en familie, og som kanskje blir den som får skylda (av faren og barna) for at ekteskapet evt. sprekker. DETTE ER FEIL!!! Når noen er utro med en elsker er det ALLTID den som velger å være utro som har ALL skyld. Alltid! I det typiske tilfellet alle tenker på, der en mann/gutt er utro med en annen jente, så er en del av reaksjonen at den forsmådde jenta vil "hevne seg på" den andre jenta (elskerinna). Elskerinnen blir kalt "hore" osv. Dette er totalt skivebom (men kanskje forståelig fordi det er lettere å bli sint på en utenforstående person). Uansett hvor mye den utenforstående har "lagt seg etter" en gift person, så er det alltid den gifte (den som er i et forhold) som har ansvaret for å si "Nei!". Det er alltid denne som i utgangspunktet faktisk skal være totalt uinteressert i ethvert tilbud. Og det er i hvert fall den som ER i et forhold (her: den 10 år eldre kvinnen) som har ansvar for å ikke gå på byen på jakt etter "lammekjøtt" (som du var for henne i dette tilfellet). Om noe, så LURTE hun deg. Da skal du i hvert fall ikke legge skylda for dette på deg selv. Du kan godt si til deg selv at "Neste gang lar jeg meg ikke lure!", men det er også det eneste. Og dessuten: Hvis du er alene om noen år (hvis forholdet til den jenta du er sammen med nå skulle ta slutt (av helt andre grunner)), hvorfor skal du evt si nei, hvis ei dame er bra og hun byr seg frem? Jeg synes det eneste DU skal være tydelig på, er at du i så fall bare gjør det for den uforpliktende lekens skyld. Ikke seil under falsk flagg og lat som om du er interessert i mer enn du kan stå inne for. Og: Se opp for sjalu ektemenn (som i sin desperasjon velger å rette frustrasjonen sin mot DEG i steden for å finne ut hva det er som ikke fungerer mellom dama og dem selv)... Lei gutt er lei seg for ingenting. Dette er jo bare tull og innerst inne vet han det. Hvorfor skulle jenta di ha noen innvendinger eller plage deg med dette? Små puslete ting å henge seg opp i selv om tanken kan være vond. Glem din dumhet og lev videre uten å plage vettet av deg selv med dette tullet. Hva vet forresten Bård om et hetrofilt forhold? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27611-g%C3%A5r-det-over/#findComment-112512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bård Skrevet 21. mai 2001 Del Skrevet 21. mai 2001 Lei gutt er lei seg for ingenting. Dette er jo bare tull og innerst inne vet han det. Hvorfor skulle jenta di ha noen innvendinger eller plage deg med dette? Små puslete ting å henge seg opp i selv om tanken kan være vond. Glem din dumhet og lev videre uten å plage vettet av deg selv med dette tullet. Hva vet forresten Bård om et hetrofilt forhold? Jeg vet ikke mer om heterofile forhold enn det som er generelt for alle forhold (både hetero- og homofile). I dette tilfellet kan jeg ikke se noe som skulle tilsi at det er annerledes å ha vært "heterofilt utro" enn å ha vært utro med en homofil person, eller som homofil. Jeg er imidlertid "lutter øre", som det heter. Hvis det er noe du mener jeg overser, så er det bare fint om du sier i fra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27611-g%C3%A5r-det-over/#findComment-112806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åjasså Skrevet 21. mai 2001 Del Skrevet 21. mai 2001 Skjønner ikke helt problemet jeg !!?? Du hadde sex med en gift dame FØR du ble sammen med hun du er sammen med nå - so what? Hvis du har dårlig samvittighet for at hun var gift så var det jo hun som var utro - ikke du. Hvis du har dårlig samvittighet ovenfor jenta du har nå så skjønner jeg hvertfall ingenting - det var jo før dere ble sammen. Man gjør ting man kanskje angrer på og har dårlig samvittighet for - men de e rgjort og man kan ikke få det ugjort . Hvis det er nødvendig kan man be om unnskyldning for det - uansett må livet GÅ VIDERE !!! Hvis du ikke klarer å glemme det der bør du kanskje søke profesjonell hjelp . Ikke ha dårlig samvittighet for at hun gifte dama valgte å være utro! Det var jo ikke du som gjorde noe galt. Jeg har faktisk vært "sammen" med en gutt som hadde dame, men da som nå tenkte jeg at det var HAN som faktisk VALGTE å være utro. Det var han som hadde en forpliktelse, ikke jeg. Og sånn synes jeg DU burde tenke også. (Selv om jeg har litt dårlig samvittighet ovenfor den nåværende eks-dama hans ) Men det er ikke mer å gjøre med den saken. Gjort er gjort, du må nok bare leve med det. Tto meg, jeg har også gjort en hel del dumme ting! Ting som jeg gjerne skulle ha forandret på. (Klarte å miste/såre bestevenninnen min en JÆVLIG måte..) Men vi alle vet at vi ikke kan skru tiden tilbake, eller hva? Du burde heller bare prøve å komme deg videre, lære av dine "feil".. Klem, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27611-g%C3%A5r-det-over/#findComment-112903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.