Gå til innhold

Dette syntes jeg var sært..min kjæres ex-svigers

Anbefalte innlegg

Gjest nalalaika

Jeg synes min kjære oppfører seg litt rart når det gjelder sin ex og sin ex sine foreldre. Jeg og han har vært sammen i 5 år, og har en liten datter sammen. Han var sammen med exen i 4 år 1 år før vi traff hverandre, men likevel er det som han ikke er helt over henne.

Hvis han treffer på henne, så snakker han vel og lenge med henne, men dette skal da gjøres i skjul for meg. I går traff vi på foreldrene hennes, og da stoppet han og snakket lenge med dem også, fikk til og med klem av eks svigermor. Synes dette var litt rart jeg da, han klemmer aldri min mor, dvs sin nåværende svigermor. Er det vanlig å være så nær og "intim" med svigerforeldre han hadde for 6 år siden? Og som han hevder han ikke har kontakt med ellers? Synes det var litt ufint overfor meg som stod der og følte meg dum, han sa aldri noe om hvem de var de han snakket med heller, men jeg visste det fra før da.

Pleier folk å ha så gode forhold til sine ex svigers? For meg ble det helt feil. Jeg hadde jo hilst på mine ex svigers jeg også, men ikke stoppet og klemt og snakket, hvertfall ikke med min nye stående i bakgrunnen for og føle seg dum.

Fortsetter under...

Synes ikke det er noe rart ved at han fortsatt har et positivt forhold til dem dersom relasjonen tidligere har vært god. Hvilke mennesker man klemmer og ikke, har med kjemi - og ikke "formell" relasjon - å gjøre.

Siden du reagerer som du gjør, så er det vel heller ikke så rart at han helst prater med sin eks litt "i skjul" for deg. Man trenger jo ikke ha et negativt forhold til en person man tidligere har vært glad i?

Det du forteller gir ikke etter min mening grunn til å tro at samboeren din ikke er ferdig med sin eks - men det vekker muligens litt vanskelige følelser hos deg, og dette kan du jo prate med partneren din om.

Gjest nalalaika

Synes ikke det er noe rart ved at han fortsatt har et positivt forhold til dem dersom relasjonen tidligere har vært god. Hvilke mennesker man klemmer og ikke, har med kjemi - og ikke "formell" relasjon - å gjøre.

Siden du reagerer som du gjør, så er det vel heller ikke så rart at han helst prater med sin eks litt "i skjul" for deg. Man trenger jo ikke ha et negativt forhold til en person man tidligere har vært glad i?

Det du forteller gir ikke etter min mening grunn til å tro at samboeren din ikke er ferdig med sin eks - men det vekker muligens litt vanskelige følelser hos deg, og dette kan du jo prate med partneren din om.

Vi har pratet om det, han er veldig klar over at jeg synes det er litt ubehagelig og ikke minst rart at han synes det er helt ok å fortsatt snakke med sin ex som det ble slutt med fordi hun var notorisk utro... Hadde et forhold jeg hadde sluttet slik, ville jeg vel neppe sett exen igjen..

Men nettopp fordi han vet jeg synes det er vanskelig så burde han jo være åpen om det, ellers blir det jo bare verre for meg, for alt som holdes skjult skjules jo av en grunn. Og grunnen her må da nesten være at han fortsatt ikke helt har gitt slipp på den familien der.

Vi har pratet om det, han er veldig klar over at jeg synes det er litt ubehagelig og ikke minst rart at han synes det er helt ok å fortsatt snakke med sin ex som det ble slutt med fordi hun var notorisk utro... Hadde et forhold jeg hadde sluttet slik, ville jeg vel neppe sett exen igjen..

Men nettopp fordi han vet jeg synes det er vanskelig så burde han jo være åpen om det, ellers blir det jo bare verre for meg, for alt som holdes skjult skjules jo av en grunn. Og grunnen her må da nesten være at han fortsatt ikke helt har gitt slipp på den familien der.

Jeg er enig i at han ideelt sett burde være tøff nok til å ikke forsøke å skjule for deg at han prater med eksen din. Men jeg er ikke enig med deg i hva som er årsaken til at han ikke er helt åpen om det. Slik jeg ser det, er den mest sannsynlige grunnen at du misliker at han prater med henne og at han ikke helt "orker" konflikt som følge av dette.

Jeg kan ikke se at det er noe galt i at han prater med en eks når han treffer vedkommende.

Gjest nalalaika

Slik har jeg også hatt det med hensyn til hans ex.svigerforeldre.

Han reiste også til dem og gav en av dem en stor blomst på en "rund" bursdag. Synes det er helt OK.

Joda, men ville det ikke være naturlig at du i det minste blir fortalt hvem han snakket med i en slik setting? For meg så ville en presentasjon også hørt med. Men jeg skal tydeligvis holdes utenom... Der og da var det akkurat som han hørte mer til dem enn meg, siden han ikke overhodet tok hensyn til meg, men bare gikk fra meg bort til dem, stod og snakket en stund, for så å vende tilbake til meg uten et ord...

Annonse

Gjest utløser

Joda, men ville det ikke være naturlig at du i det minste blir fortalt hvem han snakket med i en slik setting? For meg så ville en presentasjon også hørt med. Men jeg skal tydeligvis holdes utenom... Der og da var det akkurat som han hørte mer til dem enn meg, siden han ikke overhodet tok hensyn til meg, men bare gikk fra meg bort til dem, stod og snakket en stund, for så å vende tilbake til meg uten et ord...

Det kan høres ut som om dette med svigerforeldrene dine og eksen hans bare er den utløsende årsaken til problemet ditt. Hvis du hadde vært trygg helt ut i forholdet, hadde ikke dette med ekser vært et problem.Prøv å få en skikkelig samtale med din mann uten å fokusere for mye på selve eksen og svigerforeldrene.Det ville jeg gjort.

Gjest nalalaika

Jeg er enig i at han ideelt sett burde være tøff nok til å ikke forsøke å skjule for deg at han prater med eksen din. Men jeg er ikke enig med deg i hva som er årsaken til at han ikke er helt åpen om det. Slik jeg ser det, er den mest sannsynlige grunnen at du misliker at han prater med henne og at han ikke helt "orker" konflikt som følge av dette.

Jeg kan ikke se at det er noe galt i at han prater med en eks når han treffer vedkommende.

Som jeg også har prøvd å forklare ham, så er det jo ikke kontakten i seg som er det jeg misliker, det er uærligheten rundt kontakten. At det gjøres i skjul, at jeg ikke involveres, ikke presenteres. Virker jo som han beskytter dem, det naturlige er jo nå at det er han og jeg, ikke han og dem.

Han vet veldig godt at jeg reagerer, men det jeg reagerer på er jo det at han utelater meg. Og da burde han ikke skjule det. Ingenting skal jo skjules i et forhold, da er det alltid ugler i mosen.

Gjest nalalaika

Det kan høres ut som om dette med svigerforeldrene dine og eksen hans bare er den utløsende årsaken til problemet ditt. Hvis du hadde vært trygg helt ut i forholdet, hadde ikke dette med ekser vært et problem.Prøv å få en skikkelig samtale med din mann uten å fokusere for mye på selve eksen og svigerforeldrene.Det ville jeg gjort.

Som du kanskje greier å forstå er det jo nettopp DETTE som gjør meg usikker da. Ellers i forholdet er alt ok. Men det at han stadig har kontakt, bak min rygg, og som her snakker med dem uten å engang fortelle til meg hvem han snakket med, er for meg ganske uakseptabelt. Det blir jo bare snålt, og suspekt når han holder på slik, hva skjuler han liksom? Hvorfor kunne han ikke bare tatt meg med bort, sagt at dette er x min samboer og min datter, og dette er foreldrene til x? Det måtte jo være for å spare dem for å hilse på meg, for han vet at for meg er sånn den verste måten å håndtere slikt på. Eller han håpet vel jeg ikke visste hvem de var...

Gjest utløser

Som du kanskje greier å forstå er det jo nettopp DETTE som gjør meg usikker da. Ellers i forholdet er alt ok. Men det at han stadig har kontakt, bak min rygg, og som her snakker med dem uten å engang fortelle til meg hvem han snakket med, er for meg ganske uakseptabelt. Det blir jo bare snålt, og suspekt når han holder på slik, hva skjuler han liksom? Hvorfor kunne han ikke bare tatt meg med bort, sagt at dette er x min samboer og min datter, og dette er foreldrene til x? Det måtte jo være for å spare dem for å hilse på meg, for han vet at for meg er sånn den verste måten å håndtere slikt på. Eller han håpet vel jeg ikke visste hvem de var...

Beklager hvis jeg kanskje tar feil. Men du spør, og jeg sier hva jeg tenker kan være tilfelle. Det er DETTE du reagerer på, men hvorfor reagerer du på akkurat DETTE? I seg selv er det ikke unormalt å ha et nært forhold til svigerforeldre, og ekser også i noen tilfeller. Ellers er alt ok sier du. Men det er en grunn til at vi reagerer på ting. Jeg sier ikke at du overreagerer. Bare påpeker at fokus kan flyttes eller peke på en utløsende ting slik at en snakker forbi hverandre når en prøver å kommunisere.

Du trenger å føle at du er nummer en, og at det som har skjedd før i hans liv tilhører et annet liv. Alt i det andre livet trenger imidlertid ikke å være vondt for ham å forholde seg til. Det kan

være en utfordring for de i det nye livet. Han bør presentere deg for dine ekssvigerforeldre hvis dere begge treffer på dem, spør du meg. Du må gå foran dem. Det er vel det du ønsker bekreftelse på kanskje?

Gjest nakalaia

Beklager hvis jeg kanskje tar feil. Men du spør, og jeg sier hva jeg tenker kan være tilfelle. Det er DETTE du reagerer på, men hvorfor reagerer du på akkurat DETTE? I seg selv er det ikke unormalt å ha et nært forhold til svigerforeldre, og ekser også i noen tilfeller. Ellers er alt ok sier du. Men det er en grunn til at vi reagerer på ting. Jeg sier ikke at du overreagerer. Bare påpeker at fokus kan flyttes eller peke på en utløsende ting slik at en snakker forbi hverandre når en prøver å kommunisere.

Du trenger å føle at du er nummer en, og at det som har skjedd før i hans liv tilhører et annet liv. Alt i det andre livet trenger imidlertid ikke å være vondt for ham å forholde seg til. Det kan

være en utfordring for de i det nye livet. Han bør presentere deg for dine ekssvigerforeldre hvis dere begge treffer på dem, spør du meg. Du må gå foran dem. Det er vel det du ønsker bekreftelse på kanskje?

Ikke egentlig bekreftelse jeg trenger. Jeg trenger ærlighet. At han er åpen og ærlig, og ikke går bak ryggen min med ting. Som han jo gjør når det gjelder hans ex og ex svigers. Ingen kan vel påstå det er bra uansett forhold å gå bak partners rygg? Trenger faktisk ikke være unormal eller usikker for ikke å like det. Og siden han gjør det må han jo han en grunn, og hva kan en grunn til å holde på slik være? Jo, at han ikke er helt ferdig med ex...

Hadde vi truffet på noen han jobbet med, hadde han presentert meg, det gjør han alltid, men ex svigers, nei da skal jeg holdes utenfor... Må jeg virkelig være usikker for å reagere på det? At han oppfører seg annerledes så for det er x personer i bildet?

Gjest gomle

Dette synes jeg høres helt ok ut. Dette er sikkert mennesker han hadde et nært forhold til den gang, og det er ikke unaturlig at de har litt å snakke om når de treffes nå også. At han ikke klemmer din mor kan ha noe med type å gjøre, noen er litt mer fysiske, og dermed mer naturlig å klemme.

Uff, stakkars deg, det der må ha vært utrolig ubehagelig for deg. Jeg hadde blitt skikkelig forbanna på han, det er ganske naturlig å presentere sin kone for de man treffer... Jeg holder med deg i at du reagerer, han burde skjerpe seg...

Annonse

Jeg ville vel reagert mer på kontakten med eksen enn med eks-svigers. Og jeg ville definitivt reagert på å ikke bli presantert når han går bort å snakker med noen.

Det er noen i et forhold med å være tydelige overfor hverandre. Er man tydelige, blir det som regel liten grunn til sjalusi og misstenksomhet. Er man uttydelige gir det grobunn for mye negativt. Iblant betyr det å være tydelig å begrense kontakten med enkelte utgaver av det annet kjønn, ikke minst en eks.

Din beskrivelse av dette gir meg inntrykk av at han er både uttydelig og uryddig og dermed gir deg grunn til å tvile på at du er nummer en, uten at man dermed har ropt uttroskap. Fortid er noe av det mest umulige som finns å konkurrere mot.

Håper dere finner en god løsning.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...