Gjest Memory Skrevet 20. mai 2001 Del Skrevet 20. mai 2001 Jeg leste et innlegg om livmoratoni lenger nede, og begynte å fundere på noe..... Jeg var svært stor (over magen) i mitt svangerskap, barn nr.1. SF-målet var høyt hele veien (over høyeste norm.verdi) og på slutten forsvant det opp på over skjemaet!! Jeg fikk komme til UL, for å ta en sjekk, noe de sa var rutine ved høyt SF-mål. UL viste en litt stor baby, og rikelig med fostervann. Men ikke noe unormalt. Jeg kan legge til, at jeg hadde liksom hele magen på forsiden, det viste ikke noe når en så meg bakfra. Men jeg var altså gedigen!! Fra jeg begynte å merke noe til riene (da ca 5 min mellom riene) til jeg fødte, gikk det 4 timer og 50 min, hvorav 4 timer åpning, og 50 min utdrivning. Åpningsfasen var "a piece of cake", mens utdrivningen var ille. Jeg fikk beskjed om at babyen sto litt høyt (de var ikke sikker på om han var festet før fødselen) og jeg hadde altså gode rier innledningsvis. Men, jeg kjente ikke noe til denne "trykketrangen" som omtales, og etterhvert fikk jeg tilsammen 3 ristimulerende sprøyter. Jeg fikk liksom ikke til å trykke, og jordmoren måtte fortelle meg når. Måtte trykke på vilje. Etter hjelp (funduspress-som var en lettelse!) kom babyen så langt ned, at jeg klarte å presse ham ut selv. Han var ca 4.4 kg, og 38 rundt hodet. Jeg hadde ganske mye fostervann. Nå lurer jeg på, om årsaken til min risvekkelse, var at livmoren var så utspilt, at den hadde problemer med kontaksjonene/ikke maktet å jobbe effektivt (om du skjønner hva jeg mener)? Utdrivningsfasen var traumatisk for meg, da fosterlyden sank en periode, og jeg følte meg hjelpesløs og ikke "dugde" som fødende. Nå er jeg redd for å bli gravid og føde påny. Takker for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27628-til-moen-om-stort-barn-og-risvekkelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. mai 2001 Del Skrevet 20. mai 2001 Det er først når barnet er født at det blir problemer med at livmoren ikke trekker seg sammen. Det lyder nesten som du begynte å trykke litt for tidlig, hodet stod høyt! Jeg tror ikke du behøver å bekymre deg for neste fødsel, det pleier å gå så mye bedre når livmoren 'har lært' hvordan den skal oppføre seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27628-til-moen-om-stort-barn-og-risvekkelse/#findComment-112594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.