Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest scratch

Hei. Jeg har fått skabb. Og har i natt tatt en full kur med kremen nix. Skiftet sengetøy,vasket leil og dusjet meg selv etter behandling. Men siden jeg bor i 1-roms leil må jeg oppbevare sengetøyet mitt i skapet om dagene. I samme hylle har jeg joggedrakten min liggende. Den er ren men har ligget i sammme hylle (ved siden av) dynen med det brukte sengetøyet på (før behandling). Kan det være jeg nå må ta ny kur om en uke pga at jeg brukte den joggedrakten i dag nå etter behandling? Smitter det fra brukt sengetøy til rene klær?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276317-skabb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei! Midden lever først og fremst på og i huden og liker seg best der det er godt og varmt, er under ca 0,3 mm i diam og har ikke så veldig stor aksjonsradius. Lite trolig at midden ville begynne å vandre fra dynen og bort til joggedressen og sette seg klar til å grave seg ned i huden din neste gang du skulle ta den på. Midden overlever heller ikke lenge i værelsetemperatur på åpne flater. Smitte / overføring skjer først og fremst ved direkte kroppskontakt fra hud til hud, og ikke så lett da heller. Som konklusjon vil jeg si at risikoen for å få midden tilbake via sengetøyet og joggedressen er så liten at jeg ikke vil anbefale en ekstra behandling for sikkerhets skyld. For mye behandling kan også føre til betydelig hudirritasjon og kløe. For øvrig er det viktig å være klar over at kløen ikke gir seg med en gang etter vellykket behandling. da kan gå 2-4 uker med avtakende kløe og da anbefaler vi bare fuktighetskrem evt litt Hydrocortison, ikke stadig gjentatte Nix kurer. Mvh Jon L

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276317-skabb/#findComment-2231243
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...