Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Antikvarisk skikk og bruk

Leder for Land lokallag av Norges Handikapforbund, Astrid Lappen, kan ikke annet enn å le når hun leser de såkalt moderne skikk og bruk-tipsene i siste utgave av bladet Hjemmet, som kom ut 30.april 2007. Der står det at det er en vertinnes plikt å unnskylde ovenfor resten av et selskap at bevegelseshemmede gjester må bli sittende når de skal bli presentert. - Dette hører jo ikke hjemme i forrige århundre en gang. Det hadde nok passet bedre å gi ut dette som en spøk i en 1.april-utgave av Hjemmet, sier Lappen.

Men dette er ingen spøk. Umoderne er regelen heller ikke ment å framstilles som. "Moderne skikk og bruk" heter nemlig Hjemmets ekstrahefte.

Der står det å lese under punktet "Presentasjon" at "Man reiser seg når man blir presentert, men eldre har lov til å bli sittende. Hvis man har vært syk eller har en eller annen bevegelseshemning, er det vertinnens plikt å si fra om dette og unnskylde gjesten som blir sittende".

- Selv om dette ikke er ment som noen spøk fra Hjemmets side, håper og tror jeg at de som leser det ser det komiske i at slike holdninger eksisterer i 2007, sier Astrid Lappen, leder for Land lokallag av Norges Handikapforbund.

• Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

19

• pekkaline

11

• morsan

9

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

Snakk om å være fisefin! Jeg antar folk selv har vett nok til å skjønne hvorfor rullestolbrukeren ikke reiser seg opp;-)

Skrevet

Snakk om å være fisefin! Jeg antar folk selv har vett nok til å skjønne hvorfor rullestolbrukeren ikke reiser seg opp;-)

Knis, snakk om å tro man er dronning Sonja ;o)

Gjest togli
Skrevet

Knis, snakk om å tro man er dronning Sonja ;o)

Jupp:)

Jeg begynner selvsagt å overføre dette til oss døve... Synes jeg ser vertinnen unnskylde seg for at den døve gjesten ikke bruker stemmen når h*n presenterer seg. H*n er nemlig døv må skjønne *flire*

Skrevet

Jupp:)

Jeg begynner selvsagt å overføre dette til oss døve... Synes jeg ser vertinnen unnskylde seg for at den døve gjesten ikke bruker stemmen når h*n presenterer seg. H*n er nemlig døv må skjønne *flire*

Jeg tenkte du kunne innføre skikken med å unnskylde de hørende siden de ikke kunne tegnspråk :o) Og så kunne de sitte der å se på dere snakke og ikke skjønne en dritt hehe

mariaflyfly
Skrevet

Jeg skal huske på å opplyse folk om at du sitter i rullestol og ikke kan reise deg når du hilser på noen. Bare sånn i tilfelle de ikke ser at stolen du sitter på er en rullestol. Det kunne jo være de ikke så det, sant? *himle*

Skrevet

Jeg skal huske på å opplyse folk om at du sitter i rullestol og ikke kan reise deg når du hilser på noen. Bare sånn i tilfelle de ikke ser at stolen du sitter på er en rullestol. Det kunne jo være de ikke så det, sant? *himle*

Du kan våge :o(

Jeg kveler deg ;o)

mariaflyfly
Skrevet

Du kan våge :o(

Jeg kveler deg ;o)

*knegg*

Gjest togli
Skrevet

Jeg tenkte du kunne innføre skikken med å unnskylde de hørende siden de ikke kunne tegnspråk :o) Og så kunne de sitte der å se på dere snakke og ikke skjønne en dritt hehe

God ide;)

Jeg gjorde noe lignende en gang vi hadde stor fest hjemme hos oss. Halvparten av gjestene var døve og halvparten hørende. Siden både gubben og jeg bruker begge språk om hverandre, var de hørende gjestene kun vant til å se oss bruke talespråk.

Jeg åpnet festen med å si noen ord på tegnspråk bare for å se reaksjonen til de hørende gjestene. De ble faktisk litt ille beklemte og begynte å se litt nervøst på hverandre. Når jeg fortalte noe morsomt som alle døve lo av, ble det enda mer pinlig for våre hørende gjester. De visste ikke helt hvor de skulle feste blikket... Gjett om de pusta lettet ut når jeg avslørte "spøken"! Faktisk førte dette til at de fikk større forståelse for hvordan vi døve ofte har det i sosiale sammenhenger sammen med hørende ;)

Skrevet

Kanskje man mynter det på bevegelseshemmede som _ikke_ bruker rullestol, slik at det derfor ikke nødvendigvis er så opplagt for en ukjent person hvorfor vedkommende ikke reiser seg?

Jeg har selv tenkt tanken enkelte dager når rygen har slått seg helt vrang, at jeg håper jeg ikke kommer bort i en situasjon der det forventes at man skal reise seg på bussen. Da skulle man gjerne hatt et blinklys som viste at man har god grunn til å sitte;-)

Men i et sosialt lag vil man jo som oftest få en helt annen mulighet til selv å se hvorfor vedkommende ikke kan reise seg - om ikke med en gang v hilserunden så i løpet av laget.

Jeg ville som vertinne ALDRI ha unnskyldt en gjest med at "ja, Lise her kan dessverre ikke reise seg for å hilse på deg fordi hun er bevegelseshemmet", for det MÅ da bare virke som en stigmatisering av Lise, og ikke som en forklaring så den som hilser på skal tro at hun er uforskammet?

Skrevet

God ide;)

Jeg gjorde noe lignende en gang vi hadde stor fest hjemme hos oss. Halvparten av gjestene var døve og halvparten hørende. Siden både gubben og jeg bruker begge språk om hverandre, var de hørende gjestene kun vant til å se oss bruke talespråk.

Jeg åpnet festen med å si noen ord på tegnspråk bare for å se reaksjonen til de hørende gjestene. De ble faktisk litt ille beklemte og begynte å se litt nervøst på hverandre. Når jeg fortalte noe morsomt som alle døve lo av, ble det enda mer pinlig for våre hørende gjester. De visste ikke helt hvor de skulle feste blikket... Gjett om de pusta lettet ut når jeg avslørte "spøken"! Faktisk førte dette til at de fikk større forståelse for hvordan vi døve ofte har det i sosiale sammenhenger sammen med hørende ;)

Det var en kjempeide. Det var nok en ting de trengte å oppleve :o)

Gjest togli
Skrevet

Kanskje man mynter det på bevegelseshemmede som _ikke_ bruker rullestol, slik at det derfor ikke nødvendigvis er så opplagt for en ukjent person hvorfor vedkommende ikke reiser seg?

Jeg har selv tenkt tanken enkelte dager når rygen har slått seg helt vrang, at jeg håper jeg ikke kommer bort i en situasjon der det forventes at man skal reise seg på bussen. Da skulle man gjerne hatt et blinklys som viste at man har god grunn til å sitte;-)

Men i et sosialt lag vil man jo som oftest få en helt annen mulighet til selv å se hvorfor vedkommende ikke kan reise seg - om ikke med en gang v hilserunden så i løpet av laget.

Jeg ville som vertinne ALDRI ha unnskyldt en gjest med at "ja, Lise her kan dessverre ikke reise seg for å hilse på deg fordi hun er bevegelseshemmet", for det MÅ da bare virke som en stigmatisering av Lise, og ikke som en forklaring så den som hilser på skal tro at hun er uforskammet?

Enig! Det blir bare for dumt å forklare slike innlysende ting.

Gjest togli
Skrevet

Det var en kjempeide. Det var nok en ting de trengte å oppleve :o)

Ja, jeg riktig koste meg ;)

Skrevet

Enig! Det blir bare for dumt å forklare slike innlysende ting.

Ja, selv om det i noen tilfeller ikke er innlysende akkurat på hilsetidspunktet.

Skrevet

Herremin. Skal jeg liksom opplyse for gjester at han og hun ikke kan reise seg fordi han og hun sitter i rullestol??? Huff :) Jeg vil jo si at det er mye heller frekt og uhøflig å trekke frem det. Nei guri....dette var morsomt irriterende at noen kan skrive dette i år 2007!

Skrevet

Herremin. Skal jeg liksom opplyse for gjester at han og hun ikke kan reise seg fordi han og hun sitter i rullestol??? Huff :) Jeg vil jo si at det er mye heller frekt og uhøflig å trekke frem det. Nei guri....dette var morsomt irriterende at noen kan skrive dette i år 2007!

Det er altså dagens skikk og bruk. Jeg håper jeg aldri møter noen som gjør det, da hadde jeg dødd.

Skrevet

Det er altså dagens skikk og bruk. Jeg håper jeg aldri møter noen som gjør det, da hadde jeg dødd.

Huff ja jeg er glad for at jeg ikke omgås kongelige. For det er vel ikke så mange andre steder det skal være så fryktelig nøye vel.

Hvor snakker man slik? På gamlehjemmet kanskje?

Skrevet

Huff ja jeg er glad for at jeg ikke omgås kongelige. For det er vel ikke så mange andre steder det skal være så fryktelig nøye vel.

Hvor snakker man slik? På gamlehjemmet kanskje?

Knis, men der sitter jo nesten alle i rullestol.

Forresten blir jeg nesten fornærma når folk tror jeg bor på gamlehjemmet når jeg besøker mora mi. Jeg er ikke sååå gammel enda da.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jøssenamn! Jeg kunne ikke komme på at det skal forklares hvorfor noen ikke reiser seg når man presenteres for dem. Har aldri hørt denne "regelen" for skikk og bruk en gang, men så bor jo jeg langt ute på landsbygda også, da. ;-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

"Det er altså dagens skikk og bruk."

Nåja, vil ikke tro det er noe mange vil kjenne seg igjen i, eller?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...