Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg foretrekker at en utførlig gjesteliste med all relevant informasjon legges ved invitasjonen.

Først når jeg kjenner gjestenes familiebakgrunn, årsinntekt og eventuelle funksjonshemninger, bestemmer jeg meg for om dette selskapet er noe for meg eller ikke.

• Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

19

• pekkaline

11

• morsan

9

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men du er ikke alle de andre som sliter med sånne handicap. Og mange ville nok foretrukket å slippe å si det tjue ganger til gjester som stadig ankommer. Normal skikk og bruk er dette og det forundrer meg at dere ikke har hørt om dette. Men, kommer vel an på hvor en kommer fra..........

Jeg tror ikke det har så veldig mye med hvor man kommer fra å gjøre. Det handler mer om hvor formelle man pleier å være, evt. hvor formelle sammenkomster man pleier å arrangere eller delta på.

Det finnes selskaper hvor man ser litt stort på presentasjoner, håndhilsing i stående eller sittende stilling, bordtaler og visittkortutveksling - uten at det nødvendigvis er grøftefyll i slumstrøk vi snakker om.

Skrevet

Jeg foretrekker at en utførlig gjesteliste med all relevant informasjon legges ved invitasjonen.

Først når jeg kjenner gjestenes familiebakgrunn, årsinntekt og eventuelle funksjonshemninger, bestemmer jeg meg for om dette selskapet er noe for meg eller ikke.

Lurt! På dne måten kan man unngå en del trøtte fester.

Og med en slik metode unngår man automatisk i fremtiden invitasjonene til slike sammenkomstene! :-) Praktisk!

Skrevet

*Fnis*

Skrevet

Hjelpe meg. Er da ikke alle beveglseshemmede som har rullestol. Og jeg ville heller foretrukket at vertinnen forklarte situasjonen, enn at jeg måtte si det 10-20 ganger for hver gjest som ankommer. Synes dette er normal skikk og bruk. Men nå er jeg også vokst opp i en dannet familie. Ikke alle har det.

Hvis det er å være dannet så er jeg visst vokst opp som naboen til Flyfly... Men mener da selv at jeg har godt med dannelse og normal folkeskikk alikevel.

Skrevet

Å hjelpes meg!!! Er det virkelig sant?!?

Hehe, i følge Hjemmet så er det det :o)

Skrevet

Slik jeg opplever det, har mange mennesker med et skjult eller synlig handikap fått grensene tråkket over nok i både helsevesenet og ellers. Derfor har jeg sterke grenser på det området som jeg selv setter når jeg er tilstede. Jeg snakker for meg selv. Å snakke på vegne av andre er stort sett uhøflig. Og helse er en privatsak.

NEMLIG :o)

Skrevet

Hehe :o)

Gjest AnnaMolina
Skrevet

Høres ut som om du vrir litt på dette, eller tar det personlig eller noe. Det er da ikke snakk om å si unnskyld fordi man har et handicap. Det er snakk om å forklare hvorfor man ikke reiser seg. Det er som du forhåpentligvis vet, normal skikk og bruk og reise segnår man skal hilse på noen. Å sitte når du hilser på noen i et selskap, det blir sett på som ganske uhøflig. Da synes jeg det er veldig greit at det er vertens ansvar å forklare grunnen. Det er ikke for å blamere noen (altså, er det evt noe de ikke har sett fra før?) men for å forklare hvorfor du ikke kan reise det. Er vel ingen skam å være funksjonshemmed. Jeg synes denne skikken ville gjort det lettere for meg jeg. Ikke så festlig å unnskylde meg gang på gang etterhvert som gjester strømmer til. Hvordann får du til at dette er avlegs? Det er normal skikk og bruk, om du har hørt om det :-)

Det kommer vel an på hvor høytidlig formene er ivaretatt. Det er ikke alltid jeg reiser meg...rett og slett fordi jeg er litt treg og folk kommer så raskt bort. Jeg vil i mange sammenhenger føle det som at jeg spretter om om jeg skulle reise meg opp i alle mulige sammenhenger. Men om det er et selskap hvor man gjør best i å følge formene så kan det jo være at dette er måten å gjøre det på.

Skrevet

Hva er så frekt med å si at man har et handicap? Er vel ikke noen skam det!! Og jeg synes det er en god og riktig skikk jeg. Er vel ikke så festlig og si (omtrent 10 ganger for hver gjest som kommer) at jeg må dessvere sitte, fordi jeg har et handicap. Da er det normal skikk og bruk at verten sørger for dette. Merkelig at dere ikke har hørt om dette!

Så når man ser grunnen til at personen/du sitter (i rullestol )så vil du at alle skal få det opplyst når de kommer? Jeg ville ikke likt å få sånn pr rundt min person. Men vi er da heldigvis ikke like :) Du får mene det du vil.

Skrevet

Hjelpes. hehe. HVOR er du fra, spør nå bare jeg ;)

i lige måde :)

Gjest AnnaMolina
Skrevet

Det er ikke snakk om umyndiggjøring. Det er snakk om respekt og å skjerme gjesten for 20 andre gjester som evt. ville komme med spørsmål osv. Jeg fatter ikke at du ikke har hørt om dette før.

Alt kommer vel an på måten det gjøres på....om man nærmest klapper i hendene og kunngjør at XXX kommer ikke til å reise seg pga XXX så hadde iallefall jeg blitt meget flau...jeg liker ikke oppmerksomhet.

Om situasjonen var slik at vertinnen/verten skulle presentere meg personlig for en annen og tilføyde litt diskre at jeg hadde ett rygg problem så kanskje hadde jeg syns det var greit.

Men ellers så ser jeg jo problemet med at mange ville følt dette utleverende....så da er man jo like langt på sett og vis.

Skrevet

Hva var så galt med dette? Jeg hadde

satt pris på om det var vertinnens ansvar å forklare

hvorfor jeg ikke evt kunne reise meg. Har ikke lyst å bli

sett på som uhøflig, og det er veldig greit å slippe å måtte

unnskylde seg selv også.

Sier det ikke seg selv når vedkommende sitter i rullestol?

Skrevet

Men er du så sikker på at kongelige er dem som ville reagert mest, da?

Jeg innbiller meg at de er så veloppdragne at de takler det meste på strak arm.

Jeg husker jeg en gang leste boka om Rui-søstrene, to gamle, krokete damer fra en liten husmannsplass i telemark som skulle få audiens hos kong Olav en gang på 60-tallet.

De hadde fått et for seg at sikkerhetsnåler var ekstra "fint", og hadde derfor forut for audiensen sprettet ut knappene fra kåpene og erstatte dem med sikkerhetsnåler. Han som fulgte dem til slottet la merke til at de livré-kledte herrene som tok i mot dem før audiensen ikke fortrakk en mine mens de omhyggelig åpnet opp sikkerhetsnålene! ;-)

*lol*

Gjest Catwoman
Skrevet

Sier det ikke seg selv når vedkommende sitter i rullestol?

Eh..sitter alle funksjonshemmede i rullestol?

Gjest togli
Skrevet

Men du er ikke alle de andre som sliter med sånne handicap. Og mange ville nok foretrukket å slippe å si det tjue ganger til gjester som stadig ankommer. Normal skikk og bruk er dette og det forundrer meg at dere ikke har hørt om dette. Men, kommer vel an på hvor en kommer fra..........

Jeg er døv og føler meg nesten som en sirkusartist dersom vertinnen skal kringkaste til alle at jeg er døv. Like greit å fortelle det selv;)

Gjest Catwoman
Skrevet

Så når man ser grunnen til at personen/du sitter (i rullestol )så vil du at alle skal få det opplyst når de kommer? Jeg ville ikke likt å få sånn pr rundt min person. Men vi er da heldigvis ikke like :) Du får mene det du vil.

Er ikke alle som er handcapet som sitter i rullestol, eller er synlig for andre vettu...feks kunne jeg ha trebein og vanskelig for reise meg, men ingen ser det på meg. Er lov å tenke litt nyansert, ikke bare svart hvitt, vet du :)

Gjest Catwoman
Skrevet

Det kommer vel an på hvor høytidlig formene er ivaretatt. Det er ikke alltid jeg reiser meg...rett og slett fordi jeg er litt treg og folk kommer så raskt bort. Jeg vil i mange sammenhenger føle det som at jeg spretter om om jeg skulle reise meg opp i alle mulige sammenhenger. Men om det er et selskap hvor man gjør best i å følge formene så kan det jo være at dette er måten å gjøre det på.

Antar at dette vedlegget til ukebladet var ment for litt mer formelle sammenkomster, så jeg snakker altså ut i fra det, om noe skulle være "uklart" :-)

Gjest Catwoman
Skrevet

Det er altså dagens skikk og bruk. Jeg håper jeg aldri møter noen som gjør det, da hadde jeg dødd.

Hehe. Du er tydeligvis godt opp i årene og har ennå ikke vært med på formelle sammenhenger eller selskaper? Jeg spør igjen jeg: HVOR i huleste er du vokst opp? :-)

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg kjenner ikke til at det er normal skikk og bruk at andre voksne mennesker snakker på vegne av andre. Jeg er blant dem som har vært uten rullestol, men ingen sier noe om mitt privatliv til andre mennesker. Det er en krenkelse av privatlivet, og svært uhøflig. Jeg bestemmer selv hva andre skal få vite om min helsetilstand. Jeg brukte å si; "Beklager at jeg ikke kan reise meg." Og der stopper stort sett informasjonen til fremmede mennesker jeg hilser på. Min vertinne har ingen rett til å si noe mer.

Hadde du forklart noe om min helsetilstand til andre gjester, hadde jeg tenkt du manglet empati, grenser og sunt folkevett. Og at det var uhøflig. Og jeg hadde tatt det opp med deg senere. Såkalt høflighet kan jeg spare meg for. Har du tenkt over hvordan det er for mennesker med vond rygg å stå frem med noe mer enn sin helsetilstand hver gang de hilser på nye mennesker?

Hjelpes. Altså. Du må ikke ta det SÅ bokstavelig. Selvsagt er det sånn (som i de fleste miljøer) at man kan si fra om man ønsker andre skal vite noe, eller ikke. Som jeg sa i sted, og jeg sier det igjen, dette er ikke en skikk brukt for å blamere andre, men av respekt for både gjester og vedkommende det gjelder. Tror at noen av dere er litt spesielt "hårsåre" akkurat nå jeg. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...