Gjest 55seb Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Min mor satte inn en hofteprotese for et par år siden. I løpet av det siste halve året har hofta gått ut av ledd 3-4 ganger, og det virker som det er svært lite som skal til for at den skal hoppe ut (reise seg fra sofaen etc.). Dette er veldig smertefullt. Hver gang dette skjer, er det ambulanse 5 mil til sykehus og innleggelse med narkose for å få hofta på plass igjen. Er dette "vanlig" etter en slik operasjon? Må min mor eventuelt stille seg i kø og vente på en ny operasjon for å rette på det kunstige hofteleddet? Jeg lurer på hvilke muligheter man har til å forbedre en slik tilstand. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276528-komplikasjon-etter-hofteoperasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Dette er en uheldig komplikasjon, og skjer en sjelden gang. Dessverre er det slik at alle bånd og brusk-strukturer som skal bidra til å holde hoftekulen på plass i skålen tøyes og strekkes for hver gang leddet glir ut, slik at det skjer lettere og lettere. Fysioterapi for å styrke stabiliserende muskulatur hjelper kun i liten grad, men er viktig alikevel. Jeg synes du kan være med moren din til hennes fastlege en gang, og forklare hele situasjonen. Fastlegen bør kanskje henvise moren din til ortopeden på sykehuset hun ører til, alternativt til et annet sykehus for en "second opinion". Det kan høres ut som hun trenger en ny operasjon, men kirurgen må vurdere dette i hennes spesielle tilfelle, ut fra allmenntilstand, hvilken type operasjon som er gjort mm. Det bør ordnes fysioterapi, kanskje hjemme-fysioterapi for at hun ikke gradvis skal bli passifisert på grunn av skrekken for å være i aktivitet. Dersom hun skal gjennom en ny operasjon, er det viktig at allmenntilstanden og muskulaturen er best mulig. Jeg vul tro at hun skal bli prioritert på grunn av det som har skjedd. Husk at det er fritt sykehus-valg; prøv å finn ut hvilke sykehus i området der dere bor som har erfaring med slike re-operasjoner, be eventuelt fastlegen om å hjelpe dere med dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276528-komplikasjon-etter-hofteoperasjon/#findComment-2232985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.