Gå til innhold

MS eller myelitt?

Anbefalte innlegg

Gjest EUEUEUEUEU1979

Hei! Jeg har i snart to måneder hatt en rekke neurologiske/muskulære plager. Legen min finner ikke ut hva som feiler meg, og jeg håper du/dere kan hjelpe meg med noen svar. Det startet 6. april med parestesier i venstre hånd og fot, samt i fingertuppene på høyre hånd. Etter vel en uke gikk det over til å bli en tunghetsfølelse i armer og ben på begge sider. På dette tidspunktet forsvant parestesiene. Etter hvert har det kommet og gått med en rekke nye symptomer. Opptil 50 leamus i føttene om dagen, krampefølelse i føttene (ikke fått krampe, men føltes ut som like før), hodepine på kun en side av hodet, smerter og svie rundt øyet, smerter i selve øyet, redusert langsyn men ikke skarpsyn når jeg leser (ligner ikke på opticus nevritt-symptom slik jeg har lest om det på nettet), nummenhetsfølelse i ansiktet (som å få en fotball i trynet), treg mage, stikkinger under føttene (føles som å gå med for trange sko), solbrentfølelse på lår og legger, stiv nakke, vondt i korsryggen. Har også merket at jeg har vært ekstra sløv i det siste, at jeg kommer lett på gråten når jeg ser triste filmer/TV-program(skjedde aldri før) og at jeg generelt er litt nedstemt (kan jo være fordi kroppen ikke fungerer som den skal) Tungehtsfølelsen i armer og ben (føles som jeg har trent knallhardt, selv om jeg ikke har gjort annet enn å være i ro) er eneste symptomet som har vedvart hele tiden siden det kom. Alle andre symptomer har kommet og gått og skiftet side hele tiden. I det ene øyeblikket er jeg nummen i høyre hånd, så etter 20 minutter skifter det plutselig over til venstre kinn, så etter fem minutter får jeg krampefølelse i venstre lår, så dukker det opp hodepine i venstre tinning etc. Det er alltid ett eller annet som plager meg, men det er skiftende symptomer på ulike sider av kroppen hele tiden. De ulike symptomene varer sjelden mer enn et par timer før de forsvinner helt, og blir erstattet av noe annet. Jeg har klart å komme meg på jobb hver dag i denne perioden, men er plaget. Er slapp, trøtt og har en generell dårlig allmenntilstand. Blir sliten av å gå langt. Orker ikke trene. Det er tatt blodprøver for å sjekke diabetes, virus, B12 og andre vitamin- og mineralmangler, samt MR av nakke og hode. Heldigvis ingen tegn til svulst eller MS-plakk. MR-bildene var helt normale. Ingen blodprøveresultater har funnet noe som helst, bortsett fra magnesiummangel (litt under referanseverdi – tar kosttilskudd nå uten å merke allverdens forskjell). Legen sier at jeg må anse meg selv som frisk ettersom det ikke er funnet noen forklaring på mine problemer, noe som er vanskelig når jeg har kontinuerlige plager hele tiden. Han sier rett ut at han ikke skjønner hva som feiler meg, og har uttalt at ”vi må ligge på været en stund” og se hvordan det utvikler seg. Jeg skal tilbake til ham om en måned (da har det gått tre måneder siden symptomene startet). Har jeg samme plagene da vil han vurdere å sende meg til nevrolog, eventuelt spinalvæskeprøve. Jeg synes det er tungt å måtte vente en måned til, og vil helst komme i gang med noe så snart som mulig. PS! Bortsett fra sacralcysteoperasjon og nyrestein har jeg vært frisk som en fisk både fysisk og psykisk. Om meg selv: 28 år, har medfødt hjertefeil (hull på skillevegg) som jeg aldri har merket noe til. Noe overvektig 184 cm 95 kg. Har aldri vært noen depper eller hypokonder. Har vært vant til å være frisk, mitt glass har alltid vært halvt fult. Har vært langt nede i denne perioden, tenkt mye på alvorlig sykdom. Gått bedre når jeg fikk positivt res. på MR-bildene. Så til det du eventuelt kan hjelpe meg med: 1. Først og fremst, hva tror du feiler meg? 2. Hvor vanlig er det at MS ikke synes på MR? 3. Det at jeg har så mange symptom, og at de stadig skifter rundt om i kroppen 8kan flytte plass flere ganger på en time) er det positivt med tanke på MS? Har hørt at MS-plager vanligvis er mer konstante og rammer to-tre spesifikke områder i starten. 4. Min fetter som er lege, og som jeg har snakket med på telefon, mener jeg kan ha myelitt. Altså en mer generell betennelsestilstand i ryggmargen/sentralnervesystemet. Hva er forskjellen på MS og myelitt, og kan myelitt utvikle seg til MS over tid? Ligner det jeg har på myelitt? 5. Hvordan behandles myelitt og hvordan er prognosene? 6. Jeg ble operert for sacralcyste i 2003. I fjor trodde man den hadde dukket opp igjen, og jeg ble operert på nytt. Det viste seg imidlertid at det var en gjenglemt drenbit (plastikk) som var igjen i kroppen fra forrige operasjon! Denne var det dannet betennelse rundt! Kan denne legetabben som ga betennelsen i min nedre korsrygg ha noe med mine nåværende plager å gjøre? Jeg ble operert i nov 2006, plagene mine nå kom 6. april 2007. 7. Er tre måneder med ”å ligge på været” og vente og se an uansvarlig av min lege? Burde jeg få nevrologisk utredning, kortisonkur så snart som mulig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276552-ms-eller-myelitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Et omfattende spørsmål. Jeg kan IKKE tenke meg at plagene har noe med den gjenglemte dren-biten å gjøre. Laget av en type plast som er inaktivt, og som skal kunne være i kroppen lenge uten å gi plager. Spinalpunksjon er gullstandarden når det gjelder å sette MS-diagnose, men hos over 90% synes selv tidlige stadier på MR. Myelitt kan være en vanskelig diagnose å stille; må gjøres hos nevrolog, ved grundige nerve-sjekker, gjerne tester av nerveledninger, og spesielle blodprøver. ar ikke hørt at dette har noen sammenheng med MS. Symptomene kan være vanskelig å skille fra MS; sistnevnte kan arte seg svært ulikt fra tilfelle til tilfelle; men du har rett i det du sier om at det sjelden debuterer med så spredte plaer som du har. Jeg synes det kan være verdt å prøve med B12-injeksjoner; iallfall om verdiene dine er under 300 i prøven. Plagene dine minner kanskje mest om vitamin/elektrolytt-forstyrrelse. Prøv å ta rene Magnesium-tabletter en periode. Viktig med regelmessig kosthold og sunn livsstil. Dersom du blir svært sliten av jobben, synes jeg du kan diskutere deltids sykmelding med fastlegen din; for å se om stress-avlastning hjelper deg.

Jo mer engstelig du er, jo værre vil trolig plagene bli og oppleves.

Jeg skjønner at du er utålmodig, men det høres ut som fastlegen din har et klart opplegg for deg; og uansett årsak, så er det neppe skaldelig å vente til avsatt kontroll, medmindre du gradvis har forværring. Ta kontakt med fastlegen din om dette er tilfelle; da kan han gjerne lage henvisning med en gang. De fleste nevrologer har flere måneders ventetid. Det finnes private nevrologer i de større byer som kan ta deg imot på 1-2 uker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276552-ms-eller-myelitt/#findComment-2235656
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...