Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvis det er mulig vil jeg gjerne vite litt om paraplylukking i hjertet.

Jeg har for noen dager siden fått lukket et hull mellom høyre og venstre forkammer.

Inngrepet ble utført på Haukeland Sykehus og gikk helt fint uten noen form for ubehag eller komplikasjoner.

Jeg fikk god informasjon på sykehuset, men sitter igjen med noen generelle spørsmål.

Hvor omfattende er denne formen for inngrep i Norge i dag?

Hvor lenge har norske leger foretatt slike inngrep?

Grunnen til at jeg vil vite dette er den at jeg fikk inntrykk av at dette var en forholdsvis ny teknik her i landet.

Jeg er en mann på 58 år som har hatt flere TIA i løpet av de siste tre årene, og det var dette som var årsaken til hjerteundersøkelsen som avslørte hullet i hjerte.

Hilsen Hambo

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27657-paraplylukking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Hambo.

Hull i hjertets skillevegger er en medfødt defekt som skyldes manglende lukning av veggene i løpet av svangerskapsperioden. Defektene kan være på forkammernivå : atrieseptumdefekt (ASD), eller i hjertekammerseptum : ventrikkelseptumdefekt (VSD). Defektene medfører som regel at blod går over fra høytrykkssiden av hjertet (venstre) til delen med lavere trykk (høyre side). I uheldige situasjoner vil ikke bare blod, men også eventuelle propper, kunne komme over fra h.side (venesiden) og over i det store kretsløp, og på den måten forårsake skade. På lang sikt vil den blodmengden som går over fra v. til h. hjertehalvdel (shuntes over) representere en belastning for lungekretsløpet, som etterhvert vil kunne utvikle et stigende trykk. Denne trykkøkningen vil så kunne bli av alvorlig karakter med store komplikasjoner som følge.

Frem til ca. starten av 1980-årene var all lukning av septumdefekter en ren kirurgisk prosedyre, med vanlig tilgang gjennom brystveggen, og i dyp hypothermi (nedkjøling), senere med hjerte-lungemaskin-assistanse. Fra midten av 80-årene ble en ny teknikk utviklet, hvor man via kateterteknikk kunne plassere en "paraply"-lignende kateterspiss innenfor åpningen av defekten, og deretter spenne ut "paraplyen" og på den måten lukke defekten uten en stor operasjon.

Jeg har i skrivende øyeblikk ikke eksakte tall for hvor mange slike lukninger som foretas ved våre regionssykehus. Metoden har vært i bruk i over 10-12 år, og resultatene er meget gode, og komplikasjonsraten er liten. Jeg skal fremskaffe de tall som foreligger om denne metodikken i Norge, og kommer tilbake til det senere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27657-paraplylukking/#findComment-112678
Del på andre sider

Svar til Hambo.

Hull i hjertets skillevegger er en medfødt defekt som skyldes manglende lukning av veggene i løpet av svangerskapsperioden. Defektene kan være på forkammernivå : atrieseptumdefekt (ASD), eller i hjertekammerseptum : ventrikkelseptumdefekt (VSD). Defektene medfører som regel at blod går over fra høytrykkssiden av hjertet (venstre) til delen med lavere trykk (høyre side). I uheldige situasjoner vil ikke bare blod, men også eventuelle propper, kunne komme over fra h.side (venesiden) og over i det store kretsløp, og på den måten forårsake skade. På lang sikt vil den blodmengden som går over fra v. til h. hjertehalvdel (shuntes over) representere en belastning for lungekretsløpet, som etterhvert vil kunne utvikle et stigende trykk. Denne trykkøkningen vil så kunne bli av alvorlig karakter med store komplikasjoner som følge.

Frem til ca. starten av 1980-årene var all lukning av septumdefekter en ren kirurgisk prosedyre, med vanlig tilgang gjennom brystveggen, og i dyp hypothermi (nedkjøling), senere med hjerte-lungemaskin-assistanse. Fra midten av 80-årene ble en ny teknikk utviklet, hvor man via kateterteknikk kunne plassere en "paraply"-lignende kateterspiss innenfor åpningen av defekten, og deretter spenne ut "paraplyen" og på den måten lukke defekten uten en stor operasjon.

Jeg har i skrivende øyeblikk ikke eksakte tall for hvor mange slike lukninger som foretas ved våre regionssykehus. Metoden har vært i bruk i over 10-12 år, og resultatene er meget gode, og komplikasjonsraten er liten. Jeg skal fremskaffe de tall som foreligger om denne metodikken i Norge, og kommer tilbake til det senere.

Dr. Einar Søyland.

Jeg takker for meget informativt svar på spørsmålet om paraplylukking.

Det hadde vært hyggelig om du også ville fremskaffe noen tall om denne metodikken.

Med hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27657-paraplylukking/#findComment-112848
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Dr. Einar Søyland.

Jeg takker for meget informativt svar på spørsmålet om paraplylukking.

Det hadde vært hyggelig om du også ville fremskaffe noen tall om denne metodikken.

Med hilsen

Kommer tilbake til dette om få dager. ES.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27657-paraplylukking/#findComment-112962
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...