Gjest b44 Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Jeg er en kvinne på 44 år. De siste 1,5 årene har jeg lagt merke til små røde prikker og blemmer på huden, spesielt på brystet, armene, magen og bena. Prikkene er bittesmå, blemmene litt større. De sistnevnte minner om føflekker, men er røde. Jeg har aldri hatt noe sånt før, men nå er det ganske mange av dem, og jeg lurer på hva dette kan være.Kan det f.eks ha noe med allergi eller allergimedisin å gjøre? Jeg begynte for ca 2,5 år siden å ta Nasonex nesespray hver dag i tillegg til en Aerius og Opatamol øyedråper. Er også redd for at det kan være symptom på noe mer alvorlig. Jeg spurte min fastlege om dette rett etter at jeg oppdaget prikkene. Han sa det kunne vært symptom på en alvorlig sykdom, men at da ville jeg hatt sterke magesmerter i tillegg. Jeg har også merket et par steder små knuter i huden (ikke noen spesiell farge), men har tenkt at det er sånt som kommer med alderen. Håper du kan hjelpe meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276678-r%C3%B8de-prikker-og-blemmer-p%C3%A5-huden/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Hei b44! Etter beskrivelsen høres du ut til å ha, som du antyder selv, en ufarlig aldersforandring i huden, som gjerne kommer etter 40 års alder uten noen spesiell årsakk og ut å være tegn på noen form for sykdom , nemlig små blodkarsvulster som kalles "cherry angiomer". Noen får svaært mange av disse, andre bare noen få. Behandling er ikke nødvendig av medisinske grunner, men mange misliker flekkene. Den mest anvendelige behandlingen er karlaser behandling som i stor grad kan fjerene prikkene og flekke på en rask og ikke noe særlig plagsom måte. Da sender man et lys som absorberes i rødt, inn i huden. I de blodfylte flekkene skjer det noe som kalles absorpsjon og lyset går over til varme som dermed kan lukke blodkaret og få flekken til å forsvinne. Det kan tas mange på en gang. Lykke til ! Mvh Jon L 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276678-r%C3%B8de-prikker-og-blemmer-p%C3%A5-huden/#findComment-2235916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.